דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

פרשנות / הסכום שנעלם, המשרד שתפח והתחום שהוזנח: 5 מספרים חשובים שמסתתרים בסעיפי התקציב

כמה יושקע בדיור, מדוע תקציב החינוך עקף את תקציב הביטחון ולאן נעלמו 25 מיליארד שקלים של עודפי גבייה: 5 מספרים שכדאי לשים לב אליהם בתקציב 2022-2021

שר האוצר אביגדור ליברמן ויו"ר הקואליציה עידית סילמן (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
שר האוצר אביגדור ליברמן ויו"ר הקואליציה עידית סילמן (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

25 מיליארד שקלים שהתאדו

ימים ספורים לפני שהובא התקציב לאישור סופי חשף משרד האוצר שצפי הגבייה ממסים התעדכן כלפי מעלה בצורה דרמטית: 15 מיליארד שקלים ב-2021, ו-10 מיליארד שקלים ב-2022. 25 מיליארד שקלים אינם סכום מבוטל: תקציבו השנתי של משרד הרווחה שכולל גם את הרשות לניצולי שואה עומד על 15 מיליארד שקלים, למשל.

אז איפה הכסף? באותו דיון בוועדת הכספים שבו נחשף המספר הבהיר משרד האוצר שהכסף ילך לצמצום הגרעון, כך שבפועל סכום זה כמעט לא השפיע על התקציב. החלטה זו התקבלה בלי דיון ציבורי והוטמעה בתקציב, למרות הצרכים החברתיים הבוערים שעל הפרק.

10 מיליארד שקלים קופה קטנה

לתקציב ל-2022 נוספה קופה קטנה לענייני הקורונה, שמופקדת לעת עתה ברזרבה הכללית וניתן יהיה לעשות בה שימוש בהמשך. קופה זו נתונה לשליטתו של שר האוצר אביגדור ליברמן. ב-5 מיליארד שקלים מתוכה הוא יכול להשתמש באמצעות בקשה לוועדת הכספים, וב-5 מיליארד השקלים הנותרים הוא צריך הסכמה של ראש הממשלה ושר הבריאות.

סכום זה נמוך משמעותית מהיקף תכניות הסיוע ב-2020 וב-2022, שעמד על כ-68 מיליארד שקלים בכל שנה.

67 מיליארד שקלים לתקציב החינוך

תקציב החינוך הפך בשנים האחרונות לתקציב הגדול ביותר, כשהוא עוקף את תקציב משרד הביטחון, שיעמוד בשנה הבאה על 59 מיליארד שקלים. הסיבה לכך פשוטה: גידול האוכלוסייה בישראל מביא לגידול מתמיד בתקציב החינוך, בעוד הסיכון הביטחוני, שמשתקף בין היתר בהיקף הרכש הביטחוני, לא עולה באותה מהירות. בסך הכול הוא מהווה כ-14% מהתקציב כולו.

32 מיליארד שקלים לחברה הערבית

מי שיחפש את סכום הכסף שמיועד לחברה הערבית לפי תכנית החומש החדשה בתוך מסמכי התקציב לא ימצא אותם בתוך שום סעיף ייעודי. הסיבה לכך היא שבניגוד לתעמולת האופוזיציה על "מס עבאס", סכומי כסף אלה מוטמעים בתוך סעיפי התקציב הקיימים, והוצאתם נעשית על פי חוקי מדינת ישראל להוצאת תקציב המדינה.

כמו קודמתה, עיקר תכנית 923 הוא בהצבת יעדים פנימיים למשרדי הממשלה, להשתמש בתקציבים הקיימים שלהם כדי לסגור פערים בשירותים ובתשתיות לחברה הערבית, תוך התמודדות עם חסמים ייחודיים בתקציב. בניגוד לתמונה שמנסים מתנגדי הממשלה לצייר, לח"כ מנסור עבאס ולמפלגת רע"מ אין שליטה בלעדית בסכומי כסף אלה. למרות המאמצים, רק 62% מסכום תכנית החומש הקודמת יצא לפועל.

3.7 מיליארד שקלים לדיור

משרד השיכון והבינוי זוכה לתקציב של 256 מיליון שקלים בלבד. יחד עם מענקי דיור ושיכון שמגיעים ל-3.4 מיליארד שקלים, מקבל כל תחום הדיור תקציב של פחות מ-1% מהתקציב הכולל.

לא מדובר אמנם בתמונה המלאה, ישנם תקציבים נוספים שמופנים לדיור שמסתתרים בתוך סעיפים אחרים של משרדי הממשלה, אבל היא בכל זאת משקפת את תפיסת האחריות של המדינה במשבר הדיור. משרד השיכון הוא בעיקרו משרד מטה, ולא משרד יוזם ומבצע.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!