דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
23.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 23.8°תל אביב
  • 21.5°חיפה
  • 23.1°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 34.3°אילת
  • 27.2°טבריה
  • 22.8°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

בנט: "מערכת הבריאות תבדוק אפשרות לרכוש את התרופה של פייזר לקורונה"

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, על התרופה שנתונים אודותיה פורסמו בסוף השבוע: "זה נשמע מבטיח, אבל צריך ללמוד על נתוני ההצלחה, תופעות לוואי, עלויות"

ראש הממשלה, נפתלי בנט (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)
ראש הממשלה, נפתלי בנט (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

ראש הממשלה נפתלי בנט אמר הבוקר (ראשון) שמשרד הבריאות יבחן רכישה של התרופה שפיתחה פייזר לקורונה, פקסלוביד, שניתנת כגלולה. בפתח ישיבת הממשלה אמר בנט: "כבר בסוף השבוע ביקשתי מהמערכת אצלנו ללמוד לעומק את נושא התרופה החדשה, ולבדוק רכש עבור מדינת ישראל. אם התרופה תאושר לשימוש זה יהיה עוד כלי משמעותי בניהול המגפה, יחד עם חיסונים לכולם ובדיקות נגישות, לכולם, כל הזמן".

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, אמר הבוקר (ראשון) בראיון ל-103FM שמשרד הבריאות ייצור קשר עם חברת פייזר "בימים הקרובים" לבדיקת רכישת התרופה. כשנשאל אם ישראל יצרה כבר קשר עם פייזר אמר אש "עדיין לא. נעשה את זה בימים הקרובים. זה נשמע מבטיח אבל צריך ללמוד על נתוני ההצלחה, תופעות לוואי, עלויות". הוא הסביר כי בשונה מהחיסונים, המשרד המתין לפרסום תוצאות הניסוי, "ורק אחריו אנחנו יוצרים את הקשר. אני מניח שהיחסים הטובים עם פייזר יעזרו לנו להביא את התרופה מהר".

89% יעילות בטווח של 3 ימים מפיתוח תסמינים

מנתונים שהציגה פייזר על הניסוי שערכה, התרופה נמצאה יעילה ב-89% בהפחתת הסיכון לאשפוז ולמוות כתוצאה מהדבקה בנגיף, כשהיא ניתנה בטווח של 3 ימים מפיתוח תסמיני קורונה, ו-85% כשנלקחו בחשבון גם אנשים שקיבלו את התרופה 4 או 5 ימים מפיתוח תסמינים. התרופה מיועדת לחולים בסיכון גבוה – מבוגרים מעל גיל 60, מדוכאי חיסון ואנשים במצב רגיש מבחינה רפואית-נשימתית, למשל אנשים עם השמנת יתר קיצונית. היא כוללת 30 גלולות שניתנות לאורך 5 ימים. עלות הטיפול הכולל באמצעות התרופה החדשה מוערכת בכ-700 דולר.

פקסלוביד של פייזר שייכת למשפחת התרופות protease inhibitor, (מעכב פרוטאז, אנזים הכרחי לריבוי של נגיפים), שפותחו לראשונה כתרופות נגד נגיף ה-HIV. התרופה טרם קיבלה את אישור ה-FDA בארה"ב.

תרופה נוספת נגד קורונה, של חברת Merck, נכנסה החודש לשימוש בבריטניה אך גם היא טרם קיבלה את אישור ה-FDA. חברת מרק הציגה תוצאות של יעילות של 50% במניעת אשפוז ותחלואה קשה, כשהיא ניתנה עד 5 ימים מפיתוח תסמינים. תרופה זאת שייכת למשפחה אחרת של תרופות נגד נגיפים, nucleoside analogues, שמכשילים גם הם את תהליך הריבוי של הנגיף.

בישראל יש כבר שימוש בטיפול לחולי קורונה גם בקרב אנשים שלא אושפזו – רג'נרון, המבוססת על נוגדנים לקורונה שיוצרו במעבדה. טיפול זה ניתנת בעירוי למטופל, הליך מסובך יותר מאשר נטילת גלולה.

"עוברים לשגרה אחרת של הטיפול במחלה"

פרופ' אש התייחס לכך שחברת פייזר פרסמה שהיא נמצאת במו"מ עם 90 מדינות לגבי אספקת התרופה, בעוד משרד הבריאות הישראלי עדיין לא יצר איתה קשר. לדבריו, "אנחנו לא בקשר ברמה הזאת שמודיעים לנו מה הולך להתפרסם. ידענו שיש עבודה על תרופה כזאת אבל לא ידענו מהם הנתונים. אני לא יודע מה זה 90 מדינות שיצרו קשר, אולי סופרים אותנו במדינות האלה. מבחינה מעשית עדיין לא יצרנו הסכם שמביא את התרופה לארץ ונעשה את זה, אני מקווה, בימים הקרובים".

לדברי אש, בעוד החיסונים לקורונה היו צורך קריטי שהוזמן חודשים מראש, היחס לתרופות הוא שונה. "לגבי החיסונים היו הסכמים נצורים עוד הרבה שהחיסונים אושרו והתפרסמו. בתרופות, לפני כמה שבועות הייתה תרופה של מרק, ועכשיו את התרופה הזאת, ויהיו עוד תרופות. אנחנו עוברים לשגרה אחרת של הטיפול במחלה הזאת".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!