דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
20.5°תל אביב
  • 14.4°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.8°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 20.5°טבריה
  • 15.1°צפת
  • 19.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

לראשונה גם בהייטק: אושרה העסקתם של 4,500 עובדים פלסטינים נוספים בישראל

כ-500 מבין העובדים ייקחו חלק בפיילוט שמטרתו לתת מענה למחסור כוח האדם בתחום הטכנולוגי | 75% מבוגרי הנדסה באוניברסיטאות הפלסטיניות לא מצליחים להשתלב בשוק העבודה

עובדים פלסטינים בדרך לעבודתם בישראל (צילום ארכיון: וויסאם חשלמון/פלאש90)
עובדים פלסטינים בדרך לעבודתם בישראל (צילום ארכיון: וויסאם חשלמון/פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

הממשלה אישרה היום (ראשון) את כניסתם 3,200 עובדים פלסטינים נוספים מיהודה ושומרון לישראל, לצורך עבודה בתחומי התעשייה והשירותים, וכן תוספת של 800 אישורי עבודה לעובדים פלסטינים באיזור התעשייה עטרות. לצד זאת, אישרה הממשלה לראשונה גם מכסה של עד 500 עובדים פלסטינים לענף ההיי-טק הישראלי, לתקופת ניסיון עד לסוף שנת 2025. 

בהצעת המחליטים ציינו כי 60% מחברות ההיי-טק הישראליות מתקשות מאוד לגייס עובדי פיתוח, והמחסור בכוח האדם עמד בשנת 2021 על כ-13 אלף עובדים על פי דו"ח רשות החדשנות. מנגד, ציינו כי כ-75% מבוגרי האוניברסיטאות בחוגי ההנדסה והטכנולוגיה ברשות הפלסטינית, כ-22 אלף בוגרים עם ידע טכנולוגי וכ-5,000 מהנדסים, אינם מצליחים למצוא עבודה בתחום לימודיהם ובלית ברירה משתלבים במקצועות אחרים בכלכלה המקומית.

ההצעה מציינת כי קליטת העובדים הפלסטינים תאפשר מתן מענה הן למצוקת התעסוקה של עובדים אלו ברשות, הן לקשיי הגיוס של החברות הישראליות זאת לצד בלימה של מגמות העסקת עובדים זרים בתחום ההיי-טק בישראל, מיקור חוץ לחו"ל או אף העברת מרכזי היי-טק ישראליים אל מחוץ לגבולות המדינה.

עם זאת, ההצעה מבקשת לקבוע מגבלה לפיה עובד פלסטיני יועסק בענף ההיי-טק בישראל בשכר שלא יפחת מ-150% מהשכר הממוצע בישראל, וזאת על מנת למנוע תחרות על מקומות עבודה בין עובדים פלסטינים מאיזור יהודה ושומרון לבין עובדים ישראלים מתחילים ובעלי הכשרה ראשונית המשתלבים בענף ברמות שכר נמוכות יחסית.

80 אלף פלסטינים מועסקים בהיתר בתוך תחומי הקו הירוק

מספר היתרי העבודה לפלסטינים בענפי התעשייה והמסחר בתוך הקו הירוק יוגדל בעקבות ההחלטה מ-5,350 ל-8,550, ומספר היתרי העבודה באיזור התעשייה עטרות יוגדל מ-2,800 ל-3,600. זאת לאחר שהמכסה שהייתה קיימת עד היום נוצלה במלואה על ידי המעסיקים. בהצעה ציינו כי בענף התעשייה מחסור מתמשך וקבוע בכ-10,000 עובדים.

ההצעה מייחסת להגדלת מכסת העובדים הפלסטינים בישראל פוטנציאל של תרומה ליציבות הביטחונית באיזור. שיעור ההשתתפות בכוח העבודה ביהודה ושומרון הוא כמחצית מהאוכלוסייה בגילאי העבודה, והיקף האבטלה מתוך המשתתפים בשוק העבודה עומד על 15%. האבטלה בשטחים גבוהה גם בקרב צעירים ומשכילים תופעה היוצרת תסיסה ומגבירה את הסיכוי לחיכוכים אלימים עם כוחות הביטחון ולהתחזקות גורמים מתסיסים ואנטי ישראליים.

השכר המוצע אצל המעסיקים הישראלים, אף כשמדובר בשכר מינימום כקבוע בחוק הישראלי, מהווה שכר גבוהה יחסית בהשוואה לשכר הממוצע בשטחי הרשות הפלסטינית לפיכך הגדלת מספר המועסקים בישראל צפויה לתרום לכלכלת הרשות וליציבותה הכלכלית של האוכלוסיה, לצד התרומה של העובדים לכלכלת ישראל. גם חלק מההיתרים בענף התעשייה, מותנים בתשלום שכר בגובה 130% מהשכר הממוצע במשק הישראלי.

באוגוסט האחרון הוגדל ב-15 אלף מספר האשרות לעובדים פלסטינים בענף הבניין, שמהווה את ענף התעסוקה המרכזי של פלסטינים בישראל, ל-80 אלף עובדים (מספר האשרות לעובדים זרים שאינם פלסטינים בענף הוגדל אף הוא ועומד על 30 אלף). 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!