דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.8°תל אביב
  • 19.1°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 18.0°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 19.6°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

ועדת השרים לחקיקה אישרה את הצעת חוק דמי אבטלה לעצמאים

במסגרת "עסקת החבילה" שבין הממשלה, ההסתדרות וארגוני המעסיקים אושר החוק, אך נכון לעכשיו לא קיים בתקציב 2022-2021 מקור למימון החוק | יו"ר פורום העצמאים בהסתדרות: "החשש שלי שההצעה תמוסמס בוועדות הכנסת"

חנות סגורה ברחוב ביאליק ברמת גן (צילום: הדס יום טוב)
חנות סגורה ברחוב ביאליק ברמת גן (צילום: הדס יום טוב)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

הצעת החוק הפרטית של מפלגת יש עתיד לקביעת מנגנון דמי אבטלה לעצמאים עברה אתמול (ראשון) בוועדת השרים לחקיקה. "הבטחנו ואנחנו מקיימים", כתב בטוויטר יו"ר המפלגה, שר החוץ יאיר לפיד. "העצמאים הם המנוע של הכלכלה הישראלית והנפגעים העיקריים בזמן משבר לאומי. התפקיד שלנו זה לייצר להם רשת בטחון כלכלית שתתמוך בהם".

תמיכת הממשלה בהצעת החוק, הייתה חלק מההסכמות שהושגו מול ההסתדרות וארגוני המעסיקים במסגרת עסקת החבילה שנחתמה במשק בשבוע שעבר. אך נכון לעכשיו לא קיים בתקציב 2022-2021 מקור למימון הצעת החוק.

"מוקדם לברך על המוגמר"

"אני מברך על האווירה שמביאה הממשלה, אבל לצערי עוד מוקדם לברך על המוגמר", אומר ל'דבר' רמי בז'ה, יו"ר פורום העצמאים בהסתדרות. "הצעת החוק היא טובה כי היא באמת מערבת את הביטוח הלאומי ומקנה  שוויון זכויות אמיתי עם השכירים".

"אבל החשש שלי היא שהיא תמוסמס בוועדות הכנסת", הוא מסייג, "אני אהיה מסופק רק אחרי שרשת הביטחון, שהיא מטרת העל של פורום העצמאיים וההצדקה להקמתו ודמי האבטלה בתוכה, יהיו  מתוקצבים במסגרת חוק התקציב. לצערי, בתקציב שעבר השבוע זה לא קרה".

הצעות חוק פרטיות לקידום דמי אבטלה לעצמאים הוגשו כבר בכנסות קודמות על ידי חברי כנסת מכל סיעות הבית, אך נדחו פעם אחר פעם בהיעדר הסכמה בממשלה. בין היתר הוגשה בעבר הצעת חוק ביוזמת ח"כ מיקי זוהר (ליכוד) שנכתבה בשיתוף עם ההסתדרות.

"להשוות במקצת את התנאים הסוציאליים של העצמאים"

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב שחוק הביטוח הלאומי במתכונתו הנוכחית מפלה לרעה את אוכלוסיית העובדים העצמאים לעומת העובדים השכירים במשק. מנסחי ההצעה הצביעו על כך שבניגוד לעובדים השכירים, עובד עצמאי שסוגר את העסק שלו לא זכאי לכל סיוע מהמדינה.

"הצעת חוק זו מבקשת להשוות ולו במקצת את התנאים הסוציאליים של העובדים העצמאים ובכך היא מבקשת לאפשר להם לקבל דמי אבטלה שאותם זכאים לקבל כלל העובדים במשק", נכתב בדברי ההסבר.

לפי הצעת החוק, יחויבו עובדים עצמאים בתשלום דמי ביטוח אבטלה לביטוח הלאומי, ובמקרים בהם יסגרו העסקים שלהם או הם יחדלו לעסוק במשלוח ידם, הם יהיו זכאים לתשלום דמי אבטלה בדומה לעובדים שכירים.

הפגנת ארגוני העצמאים בכיכר רבין  (צילום ארכיון : יח"צ)
הפגנת ארגוני העצמאים בכיכר רבין  (צילום ארכיון : יח"צ)

עצמאים יהיו זכאים רק לארבע תקופות מלאות של תשלום דמי אבטלה. כמו כן, לאחר מיצוי ימי האבטלה הם לא יהיו זכאים לתשלום דמי אבטלה למשך שלוש שנים, זאת בניגוד לשכירים הזכאים לתבוע שוב דמי אבטלה לאחר שנה, אך במידה ותבעו לאחר פחות מ-4 שנים הם זכאים לדמי אבטלה מופחתים בלבד.

השכר היומי הממוצע לעובד עצמאי יחושב לפי ההכנסה בגינה משולמים דמי ביטוח האבטלה למשך תקופת 24 החודשים האחרונים בהם שולמו לפני תביעת האבטלה.

בגין חודשים בהם לעצמאי לא הייתה הכנסה, יחושב שכרו היומי הממוצע על פי גובה שכר המינימום.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!