דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

60% מהישראלים בטוחים שינצלו את מבצעי המכירות באינטרנט בנובמבר

לפי סקר של רשות ההסתדרות לצרכנות שליש מהקונים מעריכים שיוציאו יותר כסף השנה מאשר בשנה שעברה | 90% מהקונים באינטרנט קוראים ביקורות, חוות ודירוגים לפני הקנייה

מיון חבילות (צילום: יח"צ דואר ישראל)
מיון חבילות (צילום: יח"צ דואר ישראל)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

למעלה מ-60% מהישראלים בטוחים שיקנו באינטרנט במהלך מבצעי המכירות של חודש נובמבר, כך על פי סקר של רשות ההסתדרות לצרכנות ומכון גיאוקרטוגרפיה.

מדובר בעלייה משמעותית בהרגלי הקניות ברשת. על פי הסקר, בשאר חודשי השנה  18% מהישראלים קונים באינטרנט כפעם בשבוע, 23% פחות מפעם בשבוע עד פעם בחודש, ו-21% פחות מפעם בחודש עד פעם ב-3 חודשים.

הסקר בחן את מגמות הצריכה לקראת ימי המבצעים במהלך החודש הקרוב בהם בלאק פריידיי, סייבר מאנדיי, יום הרווקים הסיני ושופינג IL. שליש מהנסקרים שהעידו שבוודאות ירכשו במהלך ימי המכירות האלה צפו שיבצעו עסקאות בסכומים גבוהים יותר מאשר בנובמבר 2020, יותר מרבע מהם (26.5%) מעריכים שיוציאו בהם בין 251 ל-500 שקלים.

כ-53% מהמשתתפים אמרו שיקנו מוצרי אופנה, כ-35% ירכשו הנעלה, 34% מוצרי חשמל ואלקטרוניקה, ו-25% אמרו שירכשו טלפונים סלולריים, צעצועים ומשחקים. קטגוריות פופולריות נוספות מחשבים (23%), מוצרי בישום וטואלטיקה (22%), וכלים ומוצרים למטבח (19%).

הישראלים דוחים רכישות לנובמבר ומעדיפים לרכוש מחו"ל

מהסקר עולה שהישראלים מעדיפים לקנות בחו"ל. 34% מהנסקרים קונים באתרים בינלאומיים יותר מבאתרים ישראליים (לעומת 39% בתקופה המקבילה ב-2019), 29% קונים באתרים בינלאומיים וישראליים במידה שווה, ו-15% בלבד קונים יותר באתרים ישראליים (לעומת 21% ב-2019). רק 3% מהמשיבים קונים באתרים ישראליים בלבד.

24% מהישראלים העידו שייתנו עדיפות לרכישת מוצר מחו"ל אם יהיה זול ב-21%-30% לעומת מחירו בישראל. 19% ייתנו עדיפות לרכישת מוצר מחו"ל אם יהיה זול ב-11%-20% לעומת ישראל.

בנובמבר ניתנו הנחות משמעותיות כמעט בכל הקטגוריות ועל פי הסקר למעלה מ-63% מהישראלים נוהגים לדחות קנייה של מוצרים מסוימים עד שימצאו מבצעים באינטרנט.

הישראלים קוראים ביקורות ומשווים מחירים

לישראלים חשוב לדעת הכל לפני הרכישה. הסקר מגלה שלא פחות מ-90% מהרוכשים באינטרנט נוהגים לקרוא ביקורות, חוות דעת ודירוגים לפני ביצוע העסקה. 90% מהם ציינו שהביקורות ישפיעו עליהם בהחלטה אם לקנות או לא.

32% מהקונים באינטרנט נוהגים לבצע השוואות מחירים של יותר מ-10 דקות ועד חצי שעה לפני הרכישה. 22% משווים מעל 5 דקות ועד 10 דקות, ו-20% מעל חצי שעה ועד שעה.

עוד מצא הסקר שהקנייה באינטרנט היא לא תמיד חוויה מהנה. מחצית מהקונים ברשת דיווחו שקיבלו מוצר באיחור (לעומת 54% לפני שנתיים), 45% קיבלו מוצר באיכות ירודה, 34% לא קיבלו כלל את המוצר (לעומת 38% ב-2019), ו-29% קיבלו מוצר פגום.

בקרב אלו שנתקלו בבעיות, 65% חוו זאת באתרים בינלאומיים, 21% חוו זאת במידה שווה באתרים בינלאומיים ואתרים ישראליים, 14% בלבד חוו זאת רק באתרים ישראליים.

לבדוק את תנאי הביטול וההחזרה, להכיר את הוראות החוק

רשות ההסתדרות לצרכנות מזכירה שבקנייה מרחוק חלה על המוכר חובה להעביר לקונה מידע בנוגע לפרטים שונים של העסקה, כולל הוראות החוק לגבי זכות ביטול העסקה על ידי הצרכן. לרוב, אחרי שבוצעה עסקת מכר מרחוק הצרכן יהיה רשאי לבטל אותה בתוך 14 ימים מיום קבלת המוצר או מיום קבלת מסמך הגילוי (המאוחר מהשניים). אחרי ביטול העסקה הקונה חייב להחזיר למוכר את המוצר שקיבל.

לא ניתן לבטל עסקת מכר מרחוק לרכישת מוצרי מזון, מוצרים מתכלים (כמו פרחים), דברים שיוצרו במיוחד בעבור הצרכן בעקבות העסקה, טובין הניתנים להקלטה, לשעתוק או לשכפול שהצרכן פתח את אריזתם המקורית ועוד.

גם לא ניתן לבטל עסקת מכר מרחוק של שירותי נופש ונסיעה, אם מועד ביטול העסקה חל בתוך 7 ימים שאינם ימי מנוחה לפני מועד מתן השירות. לגבי רכישה מאתר קניות בחו"ל, יש לבדוק באופן ספציפי לגבי כל רכישה.

לאזרח ותיק מגיל 65 ומעלה בעסקאות מרחוק ניתן לדרוש את ביטול העסקה אם עדיין לא עברו 4 חודשים מיום קבלת המוצר ובלי שנעשה בו שימוש.

חוק הגנת הצרכן מאפשר במקרים מסוימים לבטל עסקה גם אם המוצר לא הגיע במועד. במקרים מסוימים ניתן גם לפנות לחברת האשראי כדי לעצור תשלומים במקרה של כשל באספקת המוצר.

עם זאת, בדרך כלל קבלת מוצר באיחור היא לכל היותר עילה חוקית להגשת תביעת נזיקין נגד האתר.

במקרה של ביטול הזמנהף המוכר רשאי לחייב אצ הקונה אך ורק ב-5% משווי העסקה או 100 שקל, הנמוך מבין שניהם.

לגבי החזרת מוצרים אם הסחורה לא תואמת את הציפיות, למשל בגדים לא במידה הנכונה, אם מדובר בבגדים שנשלחו במידה אחרת מזו שהוזמנה האחריות היא של האתר ועליו לשאת בהוצאות המשלוח.

אם הסיבה לכך שהמידות לא מתאימות היא אחרת, כלומר האתר מילא את חובתו אבל אתם מצאתם שהמידות לא מתאימות למה שחשבתם, כדאי שתבדקו אם קיימת לכם זכות לבטל את העסקה לפי החוק.

למשל, במקרה שבו מדובר בעסקת מכר מרחוק ולא עברו המועדים המאפשרים את ביטול העסקה, אפשר לבטל את העסקה בתשלום 5% משווי העסקה או 100 שקלים (הנמוך מהשניים), במקום להחזיר את המוצר ולשלם דמי משלוח.

ברכישה של מוצר מחו"ל שהגיע פגום, באיחור או טעות בחיוב יש לבדוק את המדיניות של האתר ועל הצרכן לפעול ישירות מולו. בכל מקרה הרשות ממליצה לוודא מדובר באתר אמין והוגן שתנאי הביטול או ההחזרה שלו נראים מספקים לפני ביצוע הרכישה

מנכ"ל הרשות עו"ד ירון לוינסון: "חשוב להקפיד על אבטחת המידע שאתם מוסרים באתר. שימו לב שבדף הרכישה של האתר ממנו אתם קונים את המוצר יש את סימן המנעול ובכתובת העמוד האותיות https המעידות על אבטחת המידע. קנו לבצע את הקניות באתר קניות ידוע ואמין.

"מומלץ לבדוק את חוות הדעת של הגולשים לגבי האתר, שירות הלקוחות שלו ועוד.  הדברים נכונים שבעתיים כשמדובר ברכישה מאתרי אינטרנט בחו"ל, מכיוון שדיני הגנת הצרכן הישראליים לא חלים עליהם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!