דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אלאור אזריה

משפט אלאור אזריה / משפט אזריה ממשיך: האם היה המחבל 'פצצה מתקתקת'?

שלב ההגנה במשפטו של החייל נמשך אתמול בעדותו של קצין ההנדסה של החטיבה המרחבית יהודה. בשבוע הבא צפוי להסתיים שלב העדויות במשפט.

אלור עזריה בעת משפטו בבית הדין הצבאי ביפו (צילום: פלאש 90).
אלור עזריה בעת משפטו בבית הדין הצבאי ביפו (צילום: פלאש 90).
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

אתמול (רביעי) התחדש משפטו של סמל אלאור אזריה המואשם בהריגת מחבל פלסטיני מנוטרל במרס השנה בעיר חברון. במשפט שהתקיים בבית הדין הצבאי ביפו השתתפו שני עדים, שניהם מטעם ההגנה. העד הראשון הוא קצין ההנדסה של החטיבה המרחבית יהודה, סרן לירון פסח, שאחראי גם על תחום החבלה. עדותו של העד השני, וקצין מודיעין בדרגת רב סרן, התקיימה בדלתיים סגורות.

פסח נחקר בעיקר ביחס לאיום המטענים בגזרה וכן ביחס להליך "הזיכוי" של המחבל, כלומר בדיקת המחבל שאינו נושא חומרי נפץ ופינויו ממקום האירוע. הדיון בבית המשפט חשף את המחלוקת בין הכוחות השונים בשטח ביחס לאופן בו ראוי לקיים הליך זה. מצד אחד, הוראת המח"ט היא לפנות את המחבל מהמקום בהקדם האפשרי, וזאת משום שהשארתו על הקרקע מזמנת צילומים שמובילים להסתה ברשת. מנגד, מד"א ומפקדים נוספים העידו כי ההוראה שהם פועלים על פיה היא לחכות עד שמגיע חבלן ורק אחרי שהוא מזכה את הגופה אפשר לגשת ולפנות את המחבל.

ויכוח זה נושא משמעות ביחס לסוגיה עם על פי אופני הפעולה המקובלים יכל לראות לראות החייל אלאור אזריה במחבל ששכב מנוטרל על הרצפה איום פוטנציאלי, מאחר ועוד לא הגיע חבלן לקבוע כי הוא אינן מחזיק עליו מטען.

אחד הוויכוחים הערים במשפט הוא האם האיום על מטען היה איום ידוע בקרב החיילים, כמו כן האם עברו הכשרה מתאימה לדעת איך להתנהג בזירה שבה יש חשש ממטען. עורך הדין מטעם ההגנה אייל בסרגליק ניסה באמצעות תשאול קצין ההנדסה לבסס את הטענה כי החיילים לא תודרכו ברמה מספקת וכי הייתה בעיה כוללת בפעולת הכוחות בשטח.

עורך הדין אייל בסרגליק – כיצד המידע הועבר למפקדים?

קצין- אחת לכמה זמן מוציאים מבזקון על איומים שממחישים לכוחות כיצד להתמודד עם איומים. הנוהל הזה בוצע גם לפני האירוע עם אלאור. המידע מופץ לכל מפקדי החטיבה כולל הנגדים. מגדים, קציני אג"ם.

בסרגליק- מה ציפית שיקרה שהפצת את הדוח?

קצין- שהכוחות בשטח יהיו מודעים לאיום וידעו איך להתמודד איתו בזמן אמת.

בסרגליק- זה קרה?

קצין- קשה לענות לזה. אם המפקדים בוחרים להוריד את זה לשטח זה כבר בשליטה שלהם. אין לי שליטה על זה. כל מסמך שאני מוציא אני שולח לפורום החטיבתי. המסמך הזה ספציפית עשיתי עותקים גם לחמלים ולמ"פ.

הקצין סיפר על אירועי מטענים שקרו בשנים האחרונות. אחד עם הפעלה סלולרית, מטען שהיה מורכב מ-10 מטענים שהיו מחוברים. לדבריו, אירועי מטענים הם דבר שכיח בגזרת איו"ש.

בסרגליק- מה אתה עושה כדי שהמידע יגיע לכוחות?

קצין- מפיץ במיילים לכל הקודקודים. גדוד שמגיע לגיזרה עובר יום מפקדים. חלק מההרצאות אני מרצה ושם אני נותן כלים ואם זה לא מגיע לחיילים זה יוצר פער בשטח ואי וודאות של החיילים.

אחד הביקורות שהושמעו במהלך המשפט היא כי מפקדיו בשטח של אלאור לא תיפקדו בזירה. הבט משמעותי לכך היה שהזירה לא הייתה מבודדת קרי אזרחים יכלו להיכנס לכל מתחם האירוע. היא לא הייתה מגודרת.

בסרגליק- בהנחיות האלה, מי אמון על בידוד הזירה?

קצין- זה ידוע שכוח האגמי, בארוע של מטען\חפץ חשוד, דבר הראשון שצריך לעשות זה לבודד את הזירה.

בסרגליק- מה הנוהל שהפצתם לגבי סיטואציה כשיש חשד למטען על מחבל?

קצין- הנושא עלה בהארכות מצב רבות בהקשר של סגירת הזירה, זיכוי הזירה. בסוף יש מפקד בשטח אם על פיה מחליט שיש חשד למטען ראוי שחבלנים יזהו את המחבל ואת המטען. המפקד מחליט מה לעשות.

בסרגליק- מה אמרת לגבי הבידוד לפני האירוע?

קצין- כוחותינו לא טובים בבידוד המרחבים, הייתי ברוב האירועים. נקודת תורפה שזיהיתי זה בידוד המרחב. תמיד התנהל בצורה לא טובה. ניתנו דגשים בהערכת המצב. בכל ארוע פח"ע שיש חשד למטען חבלנים צריכים להגיע.

לפני שבוע בעדות של סגן ראש אגף המבצעים של מד"א רונן בשארי נחשפה מחלוקת בנוגע לאופן הטיפול במחבלים.

בסרגליק- תתייחס לויכוח בין גופים שונים בשטח

קצין- היו מקרים רבים שהכוחות בשטח ממהרים לפנות את המחבלים לפני שהחבלנים מגיעים לשטח. קרה מספר פעמים ועלה בהארכת המצב. תמיד היה חיכוך בין כמה זמן להחזיק את המחבל ולחכות עד שחבלנים יגיעו לבין הצורך של הכוח האגמי לסגור את הזירה כמה שיותר.

החקירה הנגדים

מנגד ניסה התובע לבסס את הטענה לפיה פינוי מהיר של גופת המחבל מהאירוע היא הוראה מקובלת שנועדה למנוע מתמונות של המחבל לזלוג מזירת האירוע ולשמש מכשיר להסתה שיכולה להגביר את האלימות. כך ניסה התובע להראות כי הגישה על פיה היה המחבל עדיין בחזקת סכנה ולכן לא פונה מזירת האירוע אינה מתיישבת עם ההוראות המקובלות.

תובע- הצבתי למפקד החטיבה לשעבר את הדברים הללו של מפקד האוגדה ואז אומר המחט התובנות שלי זה לא רק שלי ושל גורמים נוספים שתמונות שיוצאות מהאירוע גורמות לפיגועים נוספים.

קצין- נכון, זאת הגישה, שתמונות שיצאו מהגופות גרמו להסתה וטרור.

תובע- ההבנה שיש קשר בין הוצאת גופות מהירה של המחבלים לבין הורדה באירועי עתיד שונים.

קצין- נכון.

תובע- אין להקפיץ חבלנים לפיגועי דקירה. מקודם שאמרת שלכל ארוע יש להכפיף חבלן אז זו רק תחילת סדר הפעולות. אחרי זה מפקד עושה הארכת מצב אם יש סימנים מחשידים וזיכוי גופה יתבצע במדרון אחורי.

קצין- נכון.

תובע- זה הנוהל שהיה בחטיבה לפני ואחרי האירוע נכון?

קצין- לא מדויק הנוהל היה שחבלנים מגיעים לזירה ומבצעים זיכוי. על פי הערכה בשטח היו מפקדים בשטח שהעדיפו למנוע הסתה על פי הערכת מצב בשטח ועשו זיכוי במדרון אחורי. בסוף זה תלוי הערכת מצב של מפקד בשטח.

מתקרבים לסיום

בשבוע הבאה צפוי להסתיים שלב ההגנה עם עדויות של סמל א', הלוחם שנפצע באותו אירוע, ותא"ל (במיל.) שמואל זכאי שהגיש עדות מומחה כמו כן צפוי להעיד מנכ"ל מד"א אלי בין שיישאל על דו"ח האירוע מטעם מד"א. בתחילת חודש הבא יגישו שני הצדדים את הסיכומים ולאחר מכן יקבע מועד למסירת פסק הדין שכנראה יתרחש במהלך חודש נובמבר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!