דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ"ז בניסן תשפ"ד 05.05.24
19.4°תל אביב
  • 14.0°ירושלים
  • 19.4°תל אביב
  • 17.6°חיפה
  • 19.0°אשדוד
  • 16.9°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 19.2°טבריה
  • 11.3°צפת
  • 18.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

קורונה בעולם: התחלואה בגרמניה וברוסיה מזנקת

בגרמניה מודאגים מההאטה בהתחסנות ושיאי התחלואה החדשים | ברוסיה נפטרו 1,188 בני אדם ביום אחד | המועד האחרון לחיסון העובדים הפדרליים בארה"ב הולך ומתקרב

מסיכת פנים הושארה בכיכר רומרברג בפרנקפורט, גרמניה. (צילום: AP/Michael Probst)
מסיכת פנים הושארה בכיכר רומרברג בפרנקפורט, גרמניה. (צילום: AP/Michael Probst)

שיא חדש בתחלואת הקורונה נרשם היום (שני) בגרמניה, בהמשך למגמת העלייה של התקופה האחרונה אותה מכנים אנשי רשויות הבריאות במדינה "מגפת הלא מחוסנים".

לפי מכון רוברט קוך, הסוכנות הממשלתית הגרמנית לבקרת מחלות ומניעתן, נרשמו במדינה 201.1 נדבקים חדשים לכל 100 אלף תושבים בשבעת הימים האחרונים. השיא הקודם נרשם ב-22 בדצמבר 2020, אז היו 197.6 נדבקים לכל 100 אלף תושבים.

למרות שמדובר בנתונים נמוכים יותר מאלו של מדינות אחרות באירופה, הממשלה הגרמנית מביטה בהם בחשש.

שיעור ההידבקות על פני שבעה ימים כבר מזמן לא משמש כמדד המרכזי לקביעת מדיניות הקורונה בגרמניה, אבל גורמים רשמיים אמרו שבתי החולים במוקדי התחלואה מתחילים להתמלא.

מכון קוך מסר הבוקר שב-24 השעות האחרונות אובחנו 15,513 נדבקים חדשים. מדובר אמנם בירידה מ-37,120 הנדבקים שאובחנו ביום שישי, אבל המספרים בדרך כלל נמוכים יותר אחרי סוף השבוע, שבגרמניה כולל את יום ראשון.

גרמניה מנסה למצוא את הדרך לעורר את קמפיין ההתחסנות, שהואט בחודשים האחרונים. לפי הנתונים הרשמיים, לפחות 67% מ-83 מיליון תושבי המדינה קיבלו שתי מנות חיסון, נתון שהרשויות מגדירות כלא מספק.

עם זאת, בניגוד למדינות אחרות ביבשת, ממשלת גרמניה הביעה התנגדות להטלת חובת חיסון על כל קבוצת עובדים שהיא.

לפני כחודש הופסק מתן בדיקות מהירות חינם לאוכלוסייה , בניסיון לשכנע עוד גרמנים להתחסן. כעת גוברות הקריאות לחדש אותן. גורמים במערכת הבריאות הגרמנית החלו לקרוא להעניק חיסון שלישי לכל מי שקיבל את המנה השנייה לפני שישה חודשים ומעלה.

בגרמניה מכהנת ממשלת מעבר מאז הבחירות בספטמבר. המפלגות שצפויות להרכיב את הממשלה הבאה מתכננות להביא השבוע לאישור הפרלמנט חקיקה שתאפשר למסגרת החוקית לטיפול בקורונה שנכנסה לתוקף בחודש מרץ 2020 לפוג בסוף החודש ולהחליף אותה במסגרת חוקית חדשה.

התחלואה ברוסיה ממשיכה לרשום שיאים

מספר הנדבקים החדשים במדינה הגיע ביום שבת האחרון לשיא חדש, בזמן שהממשלה מנסה להכיל את גל התחלואה והמוות שנרשם ברוסיה כבר יותר מחודש.

צוות הפעולה לאומי להתמודדות עם נגיף הקורונה דיווח בשבת על 41.335 נדבקים חדשים, נתון שעבר את השיא של 40,993 שנרשם ב-31 באוקטובר. צוות הפעולה מסר ש-1,188 בני אדם נפטרו מהמחלה, רק שבעה פחות מהשיא היומי שנרשם ביום חמישי שעבר.

רשויות הבריאות סימנו את שיעור ההתחסנות הנמוך כגורם העיקרי לעלייה החדה בתחלואה שהחלה באמצע ספטמבר. צוות הפעולה דיווח על 57.2 מיליון בני אדם שקיבלו חיסון מלא, פחות מ-40% מ-146 מיליון תושבי המדינה.

בחודש שעבר הורה הנשיא ולדימיר פוטין לרוסים רבים שלא להגיע לעבודה בין ה-30 באוקטובר וה-7 בנובמבר. הוא אישר לממשלות המחוזיות להאריך את התקופה במידת הצורך.

מספר אזורים, בהם נובגורוד בצפון מזרח המדינה, טומסק בסיביר, מחוז 'ליאבינסק שבהרי אורל והמחוזות קורסק ובריאנסק דרום מערבית למוסקבה, האריכו את הפסקת העבודה עד סוף השבוע הקרוב.

ראש עיריית מוסקבה אמר שהמצב בבירה התייצב מספיק בשביל לאפשר חזרה לעבודה כבר היום. גם תושבי האזור שרוסיה סיפחה בקרים יחזרו לעבוד במהלך השבוע.

לפי נתוני צוות הפעולה הלאומי, יותר מ-8.75 מיליון נדבקים אובחנו עד כה ברוסיה, -245,635 בני אדם נפטרו מהמחלה. נתוני התמותה של הצוות כוללים רק מקרי מוות שקשורים ישירות לנגיף.

הנתונים של שירות הסטטיסטיקה הלאומי של רוסיה, שכוללים גם מקרים בהם הנגיף היה גורם תורם לתמותה, או שהיה חשד לא מאומת לנוכחות שלו, עגומים הרבה יותר. הדו"ח האחרון של השירות מנה כ-462 אלף מקרי מוות עד סוף ספטמבר.

חובת החיסונים של עובדי הממשל הפדרלי בארה"ב מתקרבת לנקודת המבחן

הנשיא ג'ו ביידן מקדם תכנית רחבת היקף שתחייב מיליוני עובדים במגזר הפרטי להתחסן בתחילת 2022. אבל לפני זה הוא צריך לוודא שהעובדים בממשל הפדרלי שבראשותו יקבלו את החיסון.

קרוב ל-4 מיליון עובדים פדרליים צפויים להיות מחוסנים עד ה-22 בנובמבר, בהתאם לצו הנשיאותי של ביידן. בחלק מהמקומות, כמו בבית הלבן למשל, כמעט כל העובדים כבר חוסנו. אבל שיעורי החיסון בסוכנויות פדרליות אחרות, במיוחד כאלה שעוסקות באכיפת חוק ומודיעין, נמוכות יותר, כך לפי הדיווח של הסוכנויות עצמן והאיגודים המקצועיים שפועלים בהן.

חלק מהעובדים שמסרבים להתחסן מגישים עתירות נגד החובה ומוחים על מה שלטענתם מהווה צעד לא הוגן של הבית הלבן שנמצא מחוץ לסמכותו.

תאריך היעד המתקרב הוא המבחן הראשון לניסיון של ביידן לחייב חיסון נגד הקורונה. מעבר להוראות על העובדים הפדרליים, חובת חיסון נוספת תיכנס לתוקף בינואר 2022 שתחול על כ-84 מיליון עובדים במגזר הפרטי, בהתאם להנחיות שהממשל פרסם בשבוע האחרון.

ביום שבת השעה זמנית בית משפט פדרלי לערעורים בלואיזיאנה את חובת החיסון לעזרים עם 100 עובדים ומעלה. הממשל אמר שהוא מטוח שחובת החיסון תעמוד במבחן המשפטי, בין היתר בגלל שהוראות הבטיחות בעבודה הפדרליות גוברות מבחינה חוקית על אלו של המדינות השונות.

"הנשיא והממשל לא היו מטילים את החובות האלה אם הם לא ביו בטוחים שהן ראויות ודרושות", אמר אתמול ראש שירותי בריאות הציבור האמריקאי ויוק מרת'י בראיון לרשת ABC, "והממשל בהחלט מוכן להגן עליהן".

עם חובת החיסונים אכן תצא לפועל היא תוכל אולי להביא לירידה המשמעותית ביותר בתחלואה מאז שהחיסונים הוצעו לראשונה לציבור, במיוחד יחד עם ההחלטה לאפשר ל-64 מיליון ילדים בני 11-5 להתחסן.

אבל עם שבועיים בלבד עד תאריך היעד הפדרלי, כמה מראשי האיגודים המקצועיים שמייצגים את העובדים בסוכנויות השונות אומרים שהניסיונות לשכנע את אלה שעדיין לא התחסנו הופכים ליותר ויותר קשים.

"קיבלתי את החיסון בפברואר, זאת הייתה הבחירה שלי וחשבתי שזה יעצור את נגיף", אמר קורי טראמל, סוהר ונשיא האיגוד המקומי של הסוהרים בלואיזיאנה, "אבל הוא לא עצר את הנגיף, וכעת יש לי אנשים שמתפטרים כי הם התעייפו מהתערבות של הממשלה בדבר הזה, הם לא רוצים לקבל את הזריקה. אנשים פשוט לא סומכים על הממשלה, והם פשוט לא סומכים על החיסון הזה".

למרות דברים אלה, לחיסונים יש רוקרד מוכח של בטיחות שמגובה בניסויים קליניים וניתוחים עצמאיים שמראים אפקטיביות משמעותית במניעת מחלה קשה ומוות מקורונה. יותר מ-222 מיליון אמריקאים קיבלו לפחות מנת חיסון אחת, ו-193 מיליון מהם מחוסנים בשתי מנות. יוצר ממחצית מאוכלוסיית עולם כבר קיבלה את החיסון.

קהילת המדע נאבקת בחששות מהחיסון כבר מהרגע בו הוא אושר לשימוש. סדקר של סוכנות הידיעות איי.פי מוקדם יותר השנה מצא ששליש מהמבוגרים בארה"ב הביע ספקותלגבי החיסון, למרות שקיבלו הוכחות שהוא בטוח ויעיל ויש לו מעט תופעות לוואי.

כ-70% מכל המבוגרים בארה"ב מחוסנים בשתי מנות, וכ-80% קיבלו לפחות מנת חיסון אחת.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!