דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סביבה

"זה טיעון מעגלי, בלי מינוי לא יצברו ניסיון": החכ"ים מחו נגד היעדר נשים וערבים בקרן להכנסות הגז

ועדת האיתור בחרה 6 גברים למועצת הקרן ומועמדת אחת בלבד לוועדת ההשקעות, ואף נציג ערבי| יו"ר הועדה מוסי רז: נשקול פניה לבג"ץ

ח"כ מוסי רז (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
ח"כ מוסי רז (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

חברי הכנסת במחאה חריפה כנגד אי בחירת נשים וערבים למוסדות הקרן לאזרחי ישראל. בדיון שנערך היום (שני) בוועדה המיוחדת בכנסת לפיקוח על הקרן לאזרחי ישראל, הציגה ועדת האיתור את הנציגים שנבחרו לכהן במועצת הקרן ואת חלק מהמועמדים לוועדת האיתור.

ועדת האיתור לקרן אזרחי ישראל בחרה 6 גברים למועצת הקרן, ללא נשים או ערבים, מינויים שכבר אושרו ע"י שר האוצר. בין ועדת ההשקעות של הקרן יש מועמדת אחת בלבד, כאשר המועצה היא מי שתמנה את חברי ועדת ההשקעות.

בראש  הוועדה עומד שופט בית המשפט המחוזי בדימוס ישעיהו שנלר, לצד מנכ"ל משרד רה"מ, מנכ"ל משרד האוצר, המשנה לנגיד בנק ישראל, אנדרו אביר, ונציג האקדמיה, פרופ' אודי ניסן.

חברי הכנסת טענו, כי עבודת ועדת האיתור, אף שעומדת בדרישות החוק, "סוגרת מעגל" שמקשה על מועמדים שאינם חברים באותו מעגל חברתי שמאייש אותם כיום, בעיקר גברים יהודים.

מיכל עקביה, משנה ליועץ המשפטי של משרד האוצר, התייחסה למאמצים של ועדת האיתור למצוא מועמדים מתו שיקולי העדפה מתקנה: "הועדה פנתה אקטיבית לרשויות בהן היא ניסתה לגייס מועמדים: הרשות לקידום מעמד האשה במשרד ראש הממשלה, הממונה על קידום נשים בנציבות שירות המדינה, נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה, נציבות שוויון לזכויות לאנשים עם מוגבלות וגם רשות לפיתוח כלכלי במגזר הדרוזי והצ'רקסי במשרד ראש הממשלה. לאחר מכן בחנה את המועמדים שהגישו לה – כולם בקריטריונים מקצועיים שנקבעו למועצה ולוועדת ההשקעות. בסיומו של עניין, הניקוד הגבוה ביותר – היא הסתכלה שוב שבחנה האם היו נשים שלא הגיעו לניקוד הזה, אבל עמדו בקריטריונים.

יו"ר הועדה מוסי רז (מרצ) דרש לדעת מה הקריטריונים ונענה ע"י גלעד שלום, מרכז ועדת האיתור ממשרד האוצר: "התמודדויות עם סוגיות מאקרו כלכליות, ניסיון במגזר הציבורי, מלבד לניהול השקעות. ל-3 חברי המועצה יש ניסון ניכר מעל כל אישה שהגישה מועמדות, גם בהשקעות, גם בסוגיות מאקרו".

חבר הכנסת יוראי להב הרצנו (יש עתיד) השיב: "זה טיעון מעגלי. בלי מינוי אין ניסיון".

שלום פירט "החוק לא קובע שצריך ייצוג, אלא לפעול לפי נוהל ועדת האיתור. במידה ויש שני מועמדים בעלי כישורים דומים, יש להעדיף את מי שזכאי להעדפה מתקנת".

רז: "אני שוקל ללכת לבג"ץ. אנחנו טוענים שלא הפעלתם את שיקול הדעת הרצוי".

חברת הכנסת מיכל רוזין (מרצ) אמרה: "עדיף שלא תגן על ההחלטה הזו. אנחנו רגילות שזה מאבק של נשים, אבל גאה שכעת הוא של נשים וגברים ביחד. כולנו רוצים חברה שוויונית. לאורך כל ההיסטוריה תמיד השתמשו בקריטריונים השקופים האוניברסליים – 'לא צבענו אותם רק לגברים', אבל הם משרתים רק גברים ובדרך כלל גברים לבנים. הקריטריונים לא שקופים, הם נקבעו על ידי גברים פרבילגים ולמענם".

הועדה תתנגד להשקעת הכסף בדלקים פוסיליים

משרד האוצר אישר את מינויים של שלושה נציגי ציבור למועצה הקרן: ד"ר רוני הלמן, ירום אריאב ובארי טאף. אריאב, ששימש כמנכ"ל משרד האוצר בין השנים 2007 ו-2010, יכהן כיו"ר ועדת ההשקעות תחת המועצה.

בהמשך הדיון, הוועדה שמעה את אריאב והלמן. הלמן, ממקימי איגוד הנפט והגז של ישראל, הינו משקיע פעיל בתחום זה, ביחד עם פעילותו בתחום הפיננסים בבית ההשקעות הלמן אלדובי. בדיון בוועדה ציין כי כיום הוא מקדיש את מאמציו לפתרונות למיתון השלכות משבר האקלים.

"מצאנו בהלמן אדובי טכנולוגיות את הפתרון היחיד להקטין את עליית פני הים – ממשלת שוויץ והאו"ם הצטרפו כשותפים בנושא הזה". רז הדגיש כי "עמדת הוועדה הזו היא שהקרן לאזרחי ישראל לא תשקיע בדלקים פוסיליים. לא רק נפט, אלא גם גז". מדברי אריאב עלה, על פניו, ייתכן שכספי הקרן יופנו להשקעות בקרנות אחרות. לכן, קיימת אפשרות טכנית שאלו יחזיקו בשרשור פרויקטים או קרנות אחרות, הקשורים גם לתעשיית הדלקים הפוסיליים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!