דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

ועדת החינוך החליטה: תנועות הנוער יוכלו לקיים פעילויות במבנה ללא תו ירוק

חברי הוועדה דחו את התקנות שפרסמה הממשלה שהתירו פעילויות בשטח פתוח בלבד | בנוסף נדחו תקנות שמגבילות פנימיות ובתי ספר ביישובים אדומים | יו"ר הוועדה, שרן השכל: "ועדות הכנסת אינן חותמת גומי להחלטות הממשלה"

יו"ר ועדת החינוך שרן השכל (צילום ארכיון: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
יו"ר ועדת החינוך שרן השכל (צילום ארכיון: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

ועדת החינוך דחתה היום (שני) חלק מתקנות הקורונה שהגיש משרד הבריאות ומעתה, עד להגשת תקנות חדשות, תנועות נוער וארגוני נוער יוכלו להוציא חניכים לטיולים הכוללים לינה לא רק תחת כיפת השמיים, אלא גם במבנה, וללא דרישה לתו ירוק. בנוסף דחתה הוועדה אישור תקנות שממשיכות הגבלות על הלימודים בפנימיות ומתווה לצמצום מגעים בבתי ספר בערים אדומות.

חברי הכנסת בוועדת החינוך נעתרו לבקשת מועצת תנועות הנוער וביטלו את ההנחיה המחייבת ארגוני נוער ותנועות נוער להוציא חניכים לטיול הכולל לינה רק תחת כיפת השמיים. יו"ר הוועדה, ח"כ שרן השכל (תקווה חדשה) אמרה כי אין הגיון להשית על החניכים בחינוך הבלתי פורמלי הגבלות מחמירות יותר מאשר ההגבלות המוטלות על תלמידים היוצאים לטיול הכולל לינה במסגרת בית ספרית.

טל מדר, סגנית מזכ"ל מועצת תנועות הנוער, אמרה בדיון: "האיסור על לינה במבנה לא מאפשר לנו לקיים הכשרות חינוכיות וסמינרים. שרת החינוך קראה לכולנו לסייע בפתרון בעיית האלימות, ואנחנו מבקשים, תנו לנו לעשות את הפעילות שהחניכים שלנו משתוקקים אליה".

לדברי ח"כ סימון דוידסון (יש עתיד), "חוגים ותנועות נוער לא פחות חשובים מבתי ספר, או ממתווה הכיתה הירוקה. אסור להפסיק או להגביל את המסגרות של הילדים ובני הנוער אחר הצהריים". ח"כ אימאן ח'טיב יאסין (רע"מ) הוסיפה כי כמנהלת מתנ"ס לשעבר, היא מודעת היטב לצורך בחינוך בלתי פורמלי. "עברה עלינו שנה מאוד מאוד קשה. לילדים שלנו מגיעה פעילות לנפש. אנחנו מדברים על משהו שהוא בונה אישיות ולא פריווילגיה".

במועצת תנועות הנוער הודו לח"כ השכל ולחברי הוועדה: "בפעם השנייה ועדת החינוך לא מאשרת את הנחיות משרד הבריאות אשר יצרו אפליה בין החניכים בתנועות וארגוני הנוער לבין תלמידי בתי הספר, למרות שמדובר באותם ילדים".

בתנועת הנוער העובד והלומד בירכו על ההחלטה: "אנחנו מודים לוועדת החינוך, משרדי החינוך והבריאות, מינהל חברה ונוער ומועצת תנועות הנוער, שפועלים להשבת הפעילות והשגרה לחיינו. הטיולים, המחנות, הפעולות והסמינרים, חיוניים פי כמה בימים אלו, בוודאי בעבור בני הנוער שכמהים לצאת, לפגוש את חבריהם וליהנות בתנועה."

גם מתווה הפנימיות ובתי הספר בערים אדומות נדחה

בנוסף דחתה הוועדה גם את התקנות המסדירות את פעילות הפנימיות בצל מגבלות הקורונה, ומעתה לא יחולו על תלמידי הפנימיות המגבלות של מספר התלמידים המרבי במסלול פתוח ובמסלול סגור, והמגבלות על יציאה התלמידים לביתם במסלול הסגור. לגבי התקנות העוסקות בפנימיות אמרה היו"ר השכל כי הן "מחמירות מדי והתאימו כאשר המגיפה היתה בשיאה". ח"כ השכל ביקשה כי בסט התקנות החדש שיוגש לוועדה ב-14 בנובמבר יותאמו המגבלות החלות על הפנימיות למצב התחלואה המשתפר.

בנוסף דחתה הוועדה את המתווה המחייב מנהל בית ספר ברשות אדומה לנקוט אמצעים לצמצום מגעים עד כדי למידה מרחוק (הוועדה מבקשת להימנע ככל האפשר מלמידה מרחוק, ולהעדיף למידה בשטחים פתוחים).

באשר למתווה ההשכלה הגבוהה, דרשה הוועדה ממשרד הבריאות לקיים שיח עם המל"ג והוות"ת כדי לגבש מתווה ישים, וכן לבחון שוב את הבקשה לאפשר לסטודנטים בדיקות PCR ללא תשלום לצורך כניסה למוסדות.

בעוד שבוע, ה-14 בנובמבר, יפקעו התקנות הקיימות במלואן, ומשרדי הממשלה עתידים להחליט עד אז ולהביא לוועדת החינוך מתווה לתקנות חדשות. ד"ר אפרת אפללו, מנהלת המחלקה לחינוך וקידום בריאות במשרד הבריאות, הודיעה בישיבה כי לאור הירידה בתחלואה במדינה תהיה הקלה גם במתווה החינוך.

"אנחנו מקבלים תלונות מהשטח, והבקשות שלנו לא מתקבלות"

יו"ר הוועדה ח"כ שרן השכל, אמרה לאחר שחברי הכנסת הצביעו על ביטול התקנות, כי ועדות הכנסת אינן חותמת גומי להחלטות הממשלה. "תקנות הקורונה צריכות לאזן בין מצב התחלואה לבין האפשרות של המוסדות עליהן חלות המגבלות – ליישמן בשטח". עוד אמרה היו"ר השכל כי היא תפעל בתיקון חוק הסמכויות להחזרת הגבולות הברורים בין הרשות המחוקקת לרשות המבצעת. "לא יכול להיות שמשרדי הממשלה יכבלו את ידינו באמצעות חוק הסמכויות המיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה. אנחנו מקבלים תלונות מהשטח ומבקשים ממשרד הבריאות לתקן את התקנות, אך הבקשות שלנו לא מתקבלות".

לפי חוק 'סמכויות מיוחדות' המסדיר את התמודדות הממשלה עם נגיף הקורונה, תקנות המגבילות את פעילותם של מוסדות המקיימים פעילות חינוך, שהותקנו לפי החוק יוגשו לוועדת החינוך של הכנסת, והכנסת תהיה רשאית לאשר את התקנות כולן או חלקן, או לא לאשרן או לשנות את תקופת תוקפן בתוך 24 שעות. ככל שלא התקבלה החלטה בפרק הזמן הזה – יתפרסמו התקנות וייכנסו לתוקף עם פרסומן (בתום 24 שעות ממועד קבלת ההחלטה), והוועדה בכנסת תקיים דיון בתקנות בדיעבד ותחליט אם לאשרן כאמור בתוך 14 ימים.

במהלך הישיבה ציינה אתי סאסי ממשרד החינוך כי מספר התלמידים המאומתים לנגיף הקורונה עומד על 4737 תלמידים מאומתים. מתוכם 2009 תלמידים בגנים; בכיתות א'-ה' – 1992 תלמידים מאומתים, ובכיתות ז-יב' – 733 תלמידים מאומתים. מספר אנשי החינוך המאומתים לנגיף הקורונה הוא 346 אנשי ונשות צוות. בנוסף, שלושה בתי ספר וארבעה גנים סגורים. "בקרב התלמידים רואים ירידה משמעותית – במהלך 10 ימים רואים ירידה של כמעט 40% במספר התלמידים המאומתים", אמרה סאסי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!