דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"ו בניסן תשפ"ד 04.05.24
20.2°תל אביב
  • 15.3°ירושלים
  • 20.2°תל אביב
  • 18.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 20.3°באר שבע
  • 29.3°אילת
  • 21.9°טבריה
  • 15.0°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

"דיירים מפחדים לדווח על סדקים, שלא יפנו אותם. צריך שהמדינה תתערב"

ועדת הפנים התכנסה לדיון חירום בעקבות ריבוי המקרים של קריסת בתים | יו"ר איגוד המהנדסים: "בין 300 ל-400 אלף יחידות דיור בסכנת התמוטטות"

הבניין ברחוב שפרינצק 
 בקריית שמונה, שמיועד לפינוי (צילום: דוד טברסקי)
הבניין ברחוב שפרינצק בקריית שמונה, שמיועד לפינוי (צילום: דוד טברסקי)
דוד טברסקי

בין 300 ל-400 אלף יחידות דיור בישראל נמצאות בסיכון ועלולות לקרוס בעשור הקרוב, כך עולה מדיון מיוחד בוועדת הפנים של הכנסת, שהתכנסה על רקע ריבוי מקרים של בנייני שיכון בסכנת התמוטטות. בין חברי הכנסת נרשמה הסכמה גורפת על ההכרח של המדינה לסייע לדיירים שפונו בצו חירום מיוחד.

" הרבה אנשים רואים סדק וחוששים לדווח לעיריה מהפחד שיפנו אותם מביתם. הדיירים בין הפטיש לסדן. אף אחד לא מבטח אותך" אמר ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה), שיזם את כינוס הוועדה. לדבריו הביטוח ברוב המבנים זול, ויספק כיסוי מינימלי ביותר עבור תושבים. "אנשים שאין להם איך לבטח את עצמם, שהמדינה תבטח אותם לפחות בביטוח מבנים" אמר אייכלר הוא ציין כי מאחר וביטוחי המבנים אינם מכסים מצב של קריסה פתאומית, יש לשקול לחייב את חברות הביטוח בהסדר חדש.

אייכלר, וכך גם חברת הכנסת קטי שטרית (הליכוד), אופיר כץ (הליכוד)  ומיכאל מלכיאלי (ש"ס) טענו שהמדינה חייבת לקחת אחריות ברמה הלאומית בטיפול בנושא. לצד הגברת תהליכי הפינוי בינוי, חברי הכנסת ציינו שהאחריות למפונים לא יכולה להישאר ברמת העיריות ונדרשת לפתרון לאומי, בין היתר על ידי יצירת גוף ממשלתי אחד שייטפל בסוגיה "צריך שיהיה גוף שהוא כתובת – התחדשות עירונית לא כתובת, היא יוזמת מבנים חדשים – לא עוסקת במיפוי ולא בפיצוי" אמר ח"כ מלכיאלי.

"המצב ילך ויחמיר במהירות גבוהה מאד" אמר בוועדה יגאל גוברין, יו"ר איגוד המהנדסים, לדבריו, בעשורים הראשונים למדינה נבנו בין 300 ל-400 אלף יחידות דיור, בו גרים מיליון וחצי נפשות היום, שנמצאים בסכנה להתמוטטות בגלל אופן הבנייה הישן ועל כן יש למפות אותם כבר היום. "זה דבר שהיה ידוע והיה מאוד נח להסתכל לצד שני, אנחנו יודעים שככל שהשנים יעברו הלאה המצב מסתבך" אמר גוברין.

גדי יברקן בדיון על פינוי דיירים מבתים בסכנת התמוטטות (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
גדי יברקן בדיון על פינוי דיירים מבתים בסכנת התמוטטות (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

קטי שטרית קראה להסרת החסמים בפני יוזמות התחדשות עירונית ויצירת חקיקה שתמנע מרשויות לחסום פינוי-בינוי בבתים במבנים שיוגדרו כמסוכנים. "חייבת להיות מדיניות ממשלתית שתדרוש ותעמוד על פינוי של מבנים בסכנה" אמרה שטרית "בפריפריה חייבים להביא זיכוי מס כדי לתמרץ פינוי-בינוי, עבודות חיזוק או הריסה מבוקרת".

נושא שחזר על עצמו לאורך הועדה היה הטיפול במפונים. כיום, כל עירייה פועלת בכלים המוגבלים שברשותה בטיפול באנשים שפונו ממבנים מסוכנים. בעיריית בית שמש, בה פונה לאחרונה מבנה מגורים בשבועות האחרונים, המשפחות עדיין חיות במתנ"ס והילדים מפוזרים בין חברים.

"אף אחד לא התריע לנו שהבניין מיועד להריסה" אמרה מירי שגב, דיירת רחוב ביאליק בעיר "זה בא עלינו בהפתעה מוחלטת".  שכנה איתי שמואלי סיפר שאשתו קיבלה הודעת לטלפון שיש צו פינוי, ותוך מספר שעות הם היו מחוץ למבנה. מאז הילדים מפוזרים ברחבי העיר בבתים של חברים. "חייב שתהיה רגולציה ברורה וחוקים בוררים לגבי שכונות מסוכנות" אמר שמואלי "במכתב שהעירייה הוציאה לנו יש טענות כלפי הבניין שעל הדיירים לתקן את כל הליקויים שכל ההוצאות מסתכמות בחצי מיליון שח. מאיפה כל דייר ישיג 40 אלף שח לכסות את כל הליקויים?"

חברי הכנסת ציינו שהמדינה צריכה לשקול לפצות תושבים באופן ישיר על ידי מענק שכירות ולשם כך, תצטרך להקים גוף שיעסוק בעניין. "צריכים לשריין תקציבים לזה, זו לא באחריות הרשות המקומית – אלא המדינה" אמר ח"כ רון כץ (יש עתיד). חברי הועדה קראו לוועדה לצאת בקריאה ליצירת מתווה לאומי והיא צפויה להמשיך לדון על כך בהמשך.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!