דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.8°תל אביב
  • 19.1°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 18.0°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 19.6°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

מקנאביס ועד קוקאין: גל ההתמכרויות לסמים של בני הנוער לא דועך

באיגוד העובדים הסוציאליים מדווחים על עלייה בשימוש בסמים מתחילת משבר הקורונה, שכוללת גידול בצריכת קוקאין | בחלק מהרשויות המקומיות אין תקנים טיפוליים מתאימים, והקמת מעון טיפולי על ידי משרד הרווחה מתעכבת

שימוש בסמים ואלכוהול בקרב ילדים ונוער (צילום: נתי שוחט / פלאש 90)
שימוש בסמים ואלכוהול בקרב ילדים ונוער (צילום: נתי שוחט / פלאש 90)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

העובדים הסוציאלים מתריעים מעלייה בשימוש בסמים בקרב בני נוער: לקראת דיון שיערך היום (שלישי) בוועדה המיוחדת לענייני התמכרויות, סמים ואתגרי הצעירים, מפרסם איגוד העו״סים נייר עמדה, בו מעידים עובדות ועובדים סוציאליים מיישובים שונים על 2 תופעות: עליה בשימוש בחומרים ממכרים בקרב בני נוער, לצד שינוי בדפוס השימוש.

המשמעות של השינוי בדפוס היא, שאם בעבר ניתן היה לראות באופן כמעט בלעדי שימוש בקנאביס, כיום ניתן לזהות מעט יותר שימוש גם בסמים אחרים, ובהם קוקאין. 

על פי עדויות של עובדות ועובדים סוציאליים שונים, נמצא קשר ישיר בין הגידול בשימוש בסמים ובין משבר הקורונה. בפברואר השנה ערך האיגוד סקר בקרב העובדים הסוציאליים שבדק את השפעת הקורונה על מקבלי השירות בשירותים החברתיים.

מהסקר עלה שכשליש מהעובדות והעובדים הסוציאליים אשר עובדים עם בני נוער, דיווחו שמאז פרוץ הקורונה יש עליה בשימוש בחומרים ובהתמכרויות בקרב אוכלוסייה זו. למעלה מ-60% מתוכם דיווחו, שהם פוגשים נערים שלא היו מוכרים קודם לכן, או נערים שהכירו בעבר אך קודם למשבר הקורונה סיימו את הטיפול. 

75% מהעו"סים דיווחו שלמרות הגידול ישנה פגיעה ביכולתם לתת מענה. מחצית מתוכם דיווחו שנאלצו לצמצם את העיסוק בפעולות מניעה. 

חוסר בתקנים טיפולים ברשויות המקומיות

ברשויות המקומיות ניתן מענה חלקי בלבד לטיפול בקהילה לנערים על רצף השימוש בסמים. באחת הערים באזור השרון, המונה כ-50 אלף תושבים, אין בכלל תקן לעובדת סוציאלית העוסקת בתחום הסמים וההתמכרויות בקרב קטינים. המענה בתחום ניתן בעיר סמוכה, ביחידת טיפול שבה עומס רב ובמקום אשר מהווה חסם להגעת חלק מהקטינים ומשפחותיהם. לכן, נוצר מצב שלפעמים הנערים לא מקבלים טיפול על-ידי מי שיש לה את המומחיות וההכשרה המתאימים. 

כמו כן, באחת הרשויות המקומיות במרכז הארץ אין מענה לקטינים הזקוקים לטיפול בהתמכרויות כבר חודשים, לאחר שאחת העובדות עזבה וטרם נמצאה לה מחליפה. בינתיים, נערים אשר זקוקים למענה ממתינים לו או מקבלים מענה שאינו מדויק לצרכיהם. 

אין מענה בתחום התחלואה הכפולה 

נערות ונערים שמתמודדים עם תחלואה כפולה (התמכרות ומצב פסיכיאטרי) לא מקבלים מענה ברוב השירותים הקיימים. כיום, השירותים ברובם נותנים מענה להתמכרות בנפרד או לצרכים פסיכיאטריים בנפרד, ולכן נערים המתמודדים עם תחלואה כפולה אינם מתקבלים לטיפול באותם שירותים או שמקבלים טיפול שאינו מתאים לצרכיהם. אלו קטינים אשר לעיתים זקוקים להתערבות כוללנית וסמכותנית לשם הגנה על שלומם ועל סביבתם.

לפי נתונים שפורסמו על-ידי מרכז המחקר והמידע של הכנסת, כ-35% מהקטינים הממתינים להשמה במעונות הנעולים של חסות הנוער מתמודדים עם תחלואה כפולה.  

באיגוד העו״סים אומרים שמשרד הרווחה נמצא בתהליכים להקמת מעון נעול לקטינים וקטינות המתמודדים עם תחלואה כפולה. התקציב הנדרש לעניין נמצא כבר לפני כ-15 חודשים, אך המעון טרם נפתח.  

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!