דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי ט' באייר תשפ"ד 17.05.24
24.0°תל אביב
  • 22.4°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 22.2°באר שבע
  • 26.5°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

3.11 ש"ח לדולר: השפל בשער הדולר נמשך, למרות התערבות בנק ישראל

השקל התחזק ב-10% מתחילת השנה, והתעשיינים והחקלאים שמייצאים לחו"ל נפגעים

נגיד בנק ישראל אמיר ירון (צילום: נעם רבקין פנטון / פלאש90)
נגיד בנק ישראל אמיר ירון (צילום: נעם רבקין פנטון / פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

שער הדולר צונח ל-3.11 שקלים לדולר. בנק ישראל השלים רכישת 30 מיליארד דולר השנה, ובינתיים לא הודיע על תכנית חדשה. שער הדולר עלול להמשיך לרדת, בשל שילוב בין הגאות בשוק המניות בארצות הברית, והשקעות ספקולטיביות שמהמרות שבנק ישראל ימעט להתערב במסחר.

בחמשת הימים האחרונים (חמישי עד שני) נסחר הדולר סביב שער של 3.11 שקלים לדולר – השער הנמוך מזה 25 שנה. התחזקות השקל מתחילת השנה מול הדולר עומדת כבר על 10%.

למגמה זו של התחזקות ישנה תועלת ליבואנים, אך פגיעה ביצואנים. בתחילת השנה הודיע בנק ישראל כי ירכוש השנה סכום שיא של 30 מיליארד דולר, וזכה לתשבוחות מפי התעשיינים בישראל, הזקוקים ליציבות בשער המטבע. אך רכישה זו הסתיימה בראשון השבוע, ושער הדולר נמוך כיום לעומת תחילת השנה, למרות רכישות הבנק.

לולא מגיפת הקורונה, שקל חזק היה עשוי להוזיל לישראלים את עלות החופשה בחו"ל, אך המגפה ממשיכה להפחית את פעילות התיירות ברחבי העולם. לכן, שקל חזק מוזיל בעיקר את הרכישות מחו"ל שמבצעים יבואנים, ואת הקניות שהציבור מבצע באתרים בחו"ל. מי שמוכר את תוצרתו בחו"ל, כמו תעשיינים וחקלאים, נפגע קשות מהתחזקות השקל.

ירידת השער מוסברת בשילוב של גורמים מקומיים ועולמיים, ביניהם גאות בשוק ההון בארה"ב, והתרחבות הפעילות במשק הגז הישראלי, שמחליף רכש של פחם וסולר בדולרים. בנוסף, בנק ישראל אמנם התערב בשוק המט"ח ובשנה האחרונה אף הגביר את התערבותו, אך מבחינת סוחרי המטבע התנהלותו הייתה צפויה יחסית, ולא הרתיעה אותם מלבצע ספקולציה בשקל ולהעלות את ערכו.

בעבר פיקח בנק ישראל על שער הדולר בהסדר שכונה 'רצועת הניוד', שתפקידה היה ליצור פיחות קל ועקבי בשער השקל. כיום, המסחר במטבעות נעשה באפן בלתי מוגבל, ולכן גם תנודתי יותר.

לבנק ישראל יש סט כלים להשפיע על שער הדולר, כאשר רכישת דולרים בשוק היא אפשרות אחת. לצידה קיימת האפשרות להדפיס שקלים ו"להציף" את שוק ההון בשקלים, על מנת להפחית את ערך השקל.

הודעת בנק ישראל מראשון השבוע, לפיה הגיע למיצוי התכנית המקורית של רכישת 30 מיליארד דולר אך הוא עשוי לרכוש עוד דולרים, אינה מבשרת על שינוי מגמה. יתרות הדולרים של בנק ישראל, העומדות כעת על 207 מיליארד דולר, הן 'התחמושת' של הבנק לו רצה להוריד עוד את מחיר הדולר. לעומת זאת, לבנק ישראל אין כמעט שום מגבלה לכיוון ההפוך, של פיחות בשקל. הבנק יכול לרכוש דולרים בעזרת שקלים שהוא לווה בשוק ההון, או בעזרת הדפסת שקלים חדשים, ללא כל מגבלה תיאורטית.

לכן, שחקנים רבים בשוק ההון מעריכים כי בנק ישראל החליט להשלים עם המגמה של שקל חזק, ורק 'לרכך את המכה', מבלי למנוע אותה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!