דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

״זה בסך הכל פלסטר, חוששים שהפינויים יחזרו״: משפחות בדיור הציבורי עדיין חוששות שיסולקו מבתיהן

החלטת ועדת הכלכלה לעצירה זמנית של צווי הפינוי, אינה מספקת את הדיירים המפוחדים | "זה משחק פוליטי, ההקפאה זמנית. מה יהיה אחר כך?", שואלת תמר אלקובי מאור יהודה | בשמונה השנים האחרונות נעשו כ-200 פינויים בצו

מפגינים מול ביתו של שר השיכון בדרישה לדיור ציבורי. "אומרים ממשלת שינוי, אבל אנחנו לא רואים שינוי" (צילום: דוד טברסקי)
מפגינים מול ביתו של שר השיכון בדרישה לדיור ציבורי. "אומרים ממשלת שינוי, אבל אנחנו לא רואים שינוי" (צילום: דוד טברסקי)
דוד טברסקי

למרות הודעת שר השיכון על עצירה זמנית של פינויי דיירים בדיור הציבורי ובחינה פרטנית מחודשת של המקרים, משפחות הדיירים חוששות. "הפחד שלי שהם לא יעמדו בתנאים, ואז יהיו שינויים ויחזרו הפינויים", אומרת ל'דבר' אווה עובדיה מקרית עקרון, שהייתה צריכה להיות מפונה במהלך החודש, "הם עדיין מכנים אותנו 'הפולשים' כך שיש הרבה דיבורים באוויר, הם רוצים בעיקר להוריד את הלחץ שיש מהם ואנחנו נמשיך במאבק".

350 פסקי גזר דין חלוט עם צווי פינוי לדיירי דיור ציבורי קיבלו השהייה של מספר חודשים, עד שוועדה מיוחדת תבדוק את הנסיבות של כל אחד מהם. אופן הבדיקות והקריטריונים שיאפשרו למשפחות שבית המשפט פסק נגדן להמשיך להחזיק בדירתן – עדיין אינו ברור.

שר השיכון, זאב אלקין ויו"ר ועדת הכלכלה, מיכאל ביטון הבטיחו אמש (שני) בוועדת הכלכלה שכל המקרים ייבחנו ואלו שימצאו מתאימים, כגון משפחות במצב רווחתי מיוחד או ילדים ממשיכים שגרו בדירות כל חייהם, יקבלו אפשרות להישאר. המשרד הודיע שהקריטריונים ייבחנו לא רק מול משרד השיכון, ולוועדה יצורפו אליה גורמים במשרדי הרווחה והרשויות.

"השמחה קטנה, זה בסה״כ פלסטר", אומר שחר לוי מירושלים, שבידו צו פינוי לדצמבר. "זה שקט זמני עד ששוב יחזרו הפינויים בין אם עוד חודשיים, שלוש או חצי שנה. אני מאמין שהם יבואו לבדוק אבל הם יעשו לנו את החיים קשים, אם נקבל תשובה שלילית אנחנו שוב נצטרך להילחם ואני חושש שזה מה שהולך לקרות".

״לא עזבנו את הפוליטיקאים ולא ויתרנו לשנייה״

"זה משחק פוליטי, ההקפאה זמנית. מה יהיה אחר כך?", אומרת תמר אלקובי מאור יהודה. לפני שלושה שבועות היא ציפתה לפינוי בדירתה ופעילים הגיעו להתבצר בדירתה כמחאה, ובסופו של דבר הפינוי לא קרה. "הקרדיט הוא רק למפונים והמפונות הפעילים והפעילות – לא עזבנו את הפוליטיקאים לשנייה ולא ויתרנו לשנייה".

אלקובי מספרת שכבר אמש, שעות ספורות בלבד לאחר הכרזת ההקפאה פנו אליה ממשרד השיכון כדי לברר את אופי הזכאות שלה "אני לא עבריינית כמו שקוראים לי, יש דירות פנויות לזכאות שלי".

בדיון בוועדת הכלכלה הבהיר אלקין שלא מדובר בביטול הפינויים, החלטה אותה אין לו סמכות משפטית לקבל, אלא בהקפאתם לטובת בחינה מחודשת. "יהיו סוגיות שנגיד שצריך לפנות מהר, ויהיו כאלה שהן משפט שלמה", הצהיר השר. "ביחד נקיים חשיבה משותפת על מדיניות משותפת. עד שנחשוב לא נפנה בכפייה״. 

לטענת משרד השיכון, יש כיום 1,011 דירות אותן הוא מגדיר ככאלו שפלשו אליהן. ״פינויים נעשים רק לגבי דירות שיש בהם פס"ד חלוט״, הצהיר נציג המשרד בוועדת הכלכלה. ב-2011 היו 98 פינויים בהסכמה, 62 פינויים בצו, והמשרד הגדיר 36 פלישות חדשות. בשמונה השנים האחרונות נעשו כ-200 פינויים בצו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!