דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ההסתדרות

יו״ר ההסתדרות הציג את עסקת החבילה במשק: הפרטים המלאים

״אני מייצג עובדים 28 שנים״, אמר ארנון בר-דוד בכינוס מיוחד של ההסתדרות, ״אין דבר שחשוב לי יותר מהאדם העובד. אנחנו מחוללים שינויים שצריך לחולל בעולם העבודה, מנענו פגיעות בשכר, הולכים רק קדימה״

יו״ר ההסתדרות ארנון בר-דוד מציג את עסקת החבילה בכינוס מיוחד בהסתדרות (צילום: אגף הדוברות בהסתדרות)
יו״ר ההסתדרות ארנון בר-דוד מציג את עסקת החבילה בכינוס מיוחד בהסתדרות (צילום: אגף הדוברות בהסתדרות)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, הציג היום (ג') את עסקת החבילה במשק בפני הנהגת ההסתדרות המורחבת, שכוללת את ראשי האיגודים המקצועיים, ראשי המרחבים בכל הארץ, ראשי הוועדים, ונציגי הסיעות בהסתדרות.

"זו ישיבת הנהגה היסטורית", אמר בר-דוד בפתח דבריו. "אני מייצג עובדים 28 שנים, מהוועד בעיריית תל אביב, דרך הסתדרות המעו"ף ועכשיו בראשות ההסתדרות. אין דבר שחשוב לי יותר מהאדם העובד. מהעובדים שמתפרנסים בדוחק, ואנו אלו שמייצגים אותם. זה מה שמניע אותי".

האוצר, ההסתדרות והמעסיקים חותמים על עסקת החבילה במשק (צילום: דבר)
האוצר, ההסתדרות והמעסיקים חותמים על עסקת החבילה במשק (צילום: דבר)

עסקת החבילה נחתמה בשבוע שעבר עם שר האוצר אביגדור ליברמן, וראשי ארגוני המעסיקים. "יכולנו לא לחתום", אמר יו"ר ההסתדרות, "אבל אני דחפתי שיהיה הסכם, כי אלו חלק מהשינויים שאני רוצה לחולל בעולם העבודה בישראל. יש כאן הזדמנות. העסקה הזאת, אחרי 37 שנה, שמה אותנו בדיוק במקום שרציתי להיות בו. אנו מניפים דגלים של שינוי – בגאווה. בהסכם הזה מנענו פגיעה והפחתות שכר, והיו כאלה שרצו להפחית שכר.

"אנו מביאים היום לעובדים שכר מינימום של 6,000 שקלים בחודש. אפשר לזלזל בזה, אבל בסוף התקופה, העובד במפעל מבין את ההישג. 6,000 שקלים בלי אף שביתה".

הישגי ההסתדרות אותם מנה יו״ר ההסתדרות בכינוס המיוחד:

  1. העלאת שכר המינימום ל-6,000 שקלים, החל מהשנה.
  2. יום חופשה נוסף לעובדים בוותק של 5-1 שנים.
  3. אין קיצוץ שכר ואין פיטורים במגזר הציבורי. הוותק והדרגות של העובדים לא יוקפאו, ויוסיפו לעלות. ייחתם הסכם מסגרת לעובדי המגזר הציבורי בשנת 2023.
  4. מאות מיליוני שקלים מוקצבים לטיפול בשכר העובדים ברמות הנמוכות: עובדי מנהל ומשק ממשלתיים, עובדי מנהל ומשק של קופת חולים כללית, סייעות בגני הילדים ועובדי מערכת הבריאות. אחיות יזכו לפיצוי משמעותי עם העלאת גיל הפרישה.
  5. המדינה תפעל לקידום תיקון חקיקה להגדלת המשכורת הקובעת לגמלאים.
  6. אפשרות לעבודה מרחוק יותר מיום אחד בשבוע במגזר הציבורי, כולל הסדרת תנאי העבודה (החזר ארוחות, הגנה על הפרטיות, דיווח שעות, מנגנון ליישוב מחלוקות ועוד).
  7. הסדר חלופי לתגמול עבור שעות נוספות לעובדים ששכרם גדול פי 1.5 משכר המינימום. הסדר תקף בעיקר למגזר הפרטי.
    17 שעות בחודש יהיו ניתנות לחישוב חודשי ולא יומי כך שעובדים ומעסיקים יוכלו להגמיש את שעות העבודה. הדבר יהיה אפשרי רק עד שעתיים ביום ומשכר של 7,950 שקלים היום, ו-9,000 שקלים בסוף התקופה של העלאת שכר המינימום.
    עובדים במגזר הפרטי שחל עליהם הסכם קיבוצי מיטיב, או עובדים במשמרות של מעל ל-12 שעות יוחרגו מההסדר.
    עובדים במגזר הציבורי שחל עליהם הסדר קיבוצי מיטיב יחד עם עובדי משמרות, עובדי בתי חולים וקופות חולים, עובדי שטח, חוץ, כפיים ושדה – מוחרגים מההסדר.

במסגרת עסקת החבילה, תוקם ועדת מעקב בהשתתפות הממונה על השכר באוצר ויו״ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות שתעקוב אחר ביצוע ההסכמים ותכריע בחילוקי דעות.

״עסקת החבילה הביאה ליציבות המשק, ולתקציב ראשון אחרי הקורונה״

"אנחנו הגורם המרכזי, האחראי כמגדלור, על העובדים״, אמר בר-דוד בכינוס המיוחד, ״בתקופת הקורונה עובדים קיבלו שכר, כתוצאה מהיכולות של ההסתדרות לייצר הסכמים, לייצב את המשק ולהביא להישגים. כל הזמן שאלו על האלונקה ועל המגזר הציבורי, והנה אנחנו הובלנו את המשק לחוף מבטחים.

"אנחנו שותפים בכל, גם בתקציב שמייצב את המדינה. הדבר המרכזי שדחינו במסגרת עסקת החבילה, הוא את הסכם המסגרת, בשנה. ב-2023 יהיה הסכם מסגרת, ועד אז הוותק ממשיך והדרגות ממשיכות. מי שעיניו בראשו מבין שההסכם הזה טוב לנו, ומבין איך נמנענו משורה של גזרות שיכלו ליפול על ראשינו. עסקת החבילה הביאה יציבות במשק, והביאה תקציב ראשון אחרי הקורונה".

הסייעות יזכו לתיקון שכר כבר ב-2022 (צילום: יוסי זליגר/פלאש90)
הסייעות יזכו לתיקון שכר כבר ב-2022 (צילום: יוסי זליגר/פלאש90)

יו"ר ההסתדרות התייחס לסעיף העבודה מהבית: "בעבר זה היה חלום באספמיה, אבל בתקופת הקורונה למדנו שזה אפשרי. היום יש הסכם קיבוצי בינינו לבין המדינה שמאפשר לעבוד מהבית יום אחד בשבוע. אני גאה בזה".

ביחס לגמישות בשעות הנוספות אמר בר-דוד: "יש יותר גמישות בניצול השעות הנוספות, בעיקר במגזר הפרטי. גמישות לעובד ולמעביד. עשינו מהלך שמקובל בכל מדינות ה-OECD, כולל הגנות על 90 אחוז מהעובדים במגזר הציבורי. נבחן את זה שוב בעתיד, יהיו ועדות מעקב, ואם התהליך יהיה חיובי – נמשיך. אנו מתקדמים עם השינויים בשוק העבודה".

לגבי קרן שנועדה לסייע לעובדים מוחלשים, אמר יו״ר ההסתדרות: "אם העובדים במערכת הבריאות סובלים וצריך לטפל בהם, הכסף הזה אמור לתת להם פתרון. יש פה פתרון גם לגננות ולסייעות. אנו עוסקים עם עובדים במקומות העבודה הקשים ביותר, ונותנים להם פתרונות. הצלחנו להביא פתרון לאילנה כהן (יו"ר הסתדרות האחיות והאחים), כולל פיצוי משמעותי לאחיות שפורשות".

"כשאתה בא בגישה ממלכתית, מבינים אותך. מספיק עם שביתות, הבערת צמיגים ועלייה על בריקדות. אנחנו חכמים יותר, מתקדמים קדימה והולכים לכיוון רפורמות. פותחים שערים״, אמר בר-דוד, ״אנחנו נעים קדימה בלבד, ונביא כבוד וגאווה לעובדים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!