דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
37.9°תל אביב
  • 32.3°ירושלים
  • 37.9°תל אביב
  • 36.0°חיפה
  • 34.5°אשדוד
  • 37.2°באר שבע
  • 41.0°אילת
  • 38.7°טבריה
  • 30.6°צפת
  • 38.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

תושבי גבעת עמל: "גדעון סער דרש שנסכים להתפנות אבל לא הבטיח שנפוצה"

כספי הפיצוי המורחב אותם הבטיחו סיעות העבודה ומרצ מוחזקים באוצר ושחרורום דורש התערבות ישירה של שר המשפטים | לשכת סער: "השר לא נפגש עם אנשי גבעת עמל" | בשבוע הבא אמור לצאת לפועל פינוי המשפחות הנותרות

שר המשפטים גדעון סער (משמאל) ומחאת תושבי גבעת עמל (צילום: פלאש 90/ דוד טברסקי)
שר המשפטים גדעון סער (משמאל) ומחאת תושבי גבעת עמל (צילום: פלאש 90/ דוד טברסקי)
דוד טברסקי

תושבי גבעת עמל, שנאבקים על קבלת פיצוי הוגן בתמורה לפינוי מבתיהם טוענים ששר המשפטים גדעון סער דרש מהם, דרך ראש המטה שלו, לחתום על הסכמה לפינוי בלי להתחייב להעביר את הפיצויים המורחבים שמוחזקים במשרד האוצר. בשבוע האחרון חידש יצחק תשובה, שאמור לבנות יחידות דיור חדשות בשטח השכונה, את צווי הפינוי והוא עתיד לצאת לפועל בשבוע הבא.

פינוי המשפחות אמור היה להתקיים לפני כשלושה שבועות, אך הוקפא אחרי שחברות הכנסת נעמה לזימי (העבודה) גבי לסקי (מרצ), יחד עם שר המשפטים הבטיחו שיאבקו על הקצאת תקציב לשיפור הפיצויים שיינתנו להן.

מתווה הפיצוי המורחב לתושבים שגובש בסופו של דבר עומד על היקף כולל של כ-30 מיליון שקלים. המימון למתווה יגיע מכספים קואליציוניים אותם הבטיחו מפלגת העבודה ומרצ, בתיווך משרד המשפטים. עם זאת, הממשלה עדיין לא גיבשה את נוהל העברת הפיצויים לתושבים.

לטענת תושבי השכונה, שאומתה על ידי 'דבר', התקציב לפיצויים קיים אבל העברתו דורשת פעולה ישירה של סער מול האוצר. לדבריהם, ערב הקפאת הפינוי ביקש מהם ראש המטה של שר המשפטים שיחתמו על הסכמה להתפנות מבתיהם ועל ויתור על כל תביעה נוספת אך סירב להעניק להם ערובה לכך שיקבלו את כספי הפיצוי.

לדברי התושבים, אחרי שלשכת סער פנתה ליזם תשובה הוצע לכל משפחה פיצוי נוסף על סך 55 אלף שקלים לטובת תשלום שכר דירה במשך חצי שנה. עם זאת, התשלום הותנה בחתימה על הסכם לפנות את הבתים לפני שצו הפינוי יצא לפועל.

המשפחות ביקשו שבתמורה לחתימה על ההסכם הם יקבלו התחייבות כתובה לדברים. לטענתם, הם נענו בסירוב מוחלט, וכעת הם חוששים שיוותרו על בתיהם בלי לדעת בבירור מתי יקבלו את הפיצויים.

לדברי רונית אלדובי, תושבת השכונה וממובילות המאבק, 9 מתוך 11 בעלי הנחלות בשכונה חתמו חתמו כבר על הסכמה לפינוי, בתנאי שיקבלו פיצוי עבור כל המבנים והחצרות שהיו לתושבים ב-1961, שנת מכירת הקרקע על תושביה ליזמי נדל"ן.

"לא לילד הזה פיללנו", כתבו נציגי המאבק לסער, "אחרי מסכת התעללות בת 74 שנה מצד המדינה רצופה בהבטחות שלטוניות שהופרו, לא נתייאש מלצפות לסיום ממלכתי, מכובד והוגן בגבעת עמל על ידי ממשלת השינוי".

בית המשפט קבע ב-2018 שהתושבים לא פולשים, אבל לא החליט על עצירת הפינויים.  הפיצוי הסופי שנקבע עבור 45 משפחות השכונה עומד על 42 מיליון שקלים שיחולקו באופן אחיד (כ-930 אלף שקלים לכל משפחה).

מלשכת סער נמסר: "הציטוטים שמייחסים לשר לא נאמרו על ידו מעולם, והשר לא נפגש עם אנשי גבעת עמל".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!