דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ג בניסן תשפ"ד 01.05.24
23.8°תל אביב
  • 21.9°ירושלים
  • 23.8°תל אביב
  • 21.5°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 27.2°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 27.9°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

דעה / רשת הבטחון לעצמאים היא הזדמנות לאחדות בין קואליציה לאופוזיציה

חברי הכנסת נדרשים לממש את הבטחות הבחירות, ולהפוך את העצמאי לאזרח כמו כל אזרח, שמשלם מיסים ושהמדינה משיבה לו בעת הצורך

הפגנת עצמאים (צילום: הדס יום טוב)
הפגנת עצמאים (צילום: הדס יום טוב)
שי גל
שי גל
כותב אורח
צרו קשר עם המערכת:

ועדת השרים לחקיקה אישרה השבוע סדרת חוקים המתייחסים לדמי אבטלה לעצמאים. האמנם אחרית הימים? צר לי להיות משבית השמחות: חגיגות ההצבעה ואישור החוקים בקריאה טרומית מחר (רביעי) יהיו מוקדמות מדי.

יוזמת החקיקה של בועז טופורובסקי, ג'ידא רינאווי זועבי, עידית סילמן, מיקי זוהר, קרן ברק וצבי האוזר מבורכת והחוקים טובים. אך אישורם בוועדת שרים לחקיקה עדיין אינו בשורה לציבור העצמאים. ההחלטה תבטיח אמנם שביום רביעי תצביע הכנסת בעד החוקים בקריאה טרומית, אך עובדה זאת כשלעצמה לא תביא רשת ביטחון לעצמאים מחר בבוקר. אם הייתה כוונה לעשות זאת מיד, זה כבר היה קורה בתקציב בשבוע שעבר, ובמקום הצעת חוק פרטית היינו רואים הצעת חוק ממשלתית, לה אנחנו עדיין ממתינים.

לפני כשבוע הצליח יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד להכניס להסכמתו עם שר האוצר אביגדור לברמן בדבר עסקת החבילה במשק התחייבות לדמי האבטלה לעצמאים. את ההבטחה הזאת של שר האוצר, שלשמחתנו כל השרים וחברי הכנסת מסכימים לה (לפחות בראיונות ובהתבטאויות), יש להפוך למציאות. גם במערכות הבחירות לא הייתה אפילו מפלגה אחת שלא "העלתה את העצמאים על ראש שמחתה" והריצה קמפיינים שלמים על כך שהגיע השעה לדאוג להם.

אחרי כמעט שנתיים של הגבלות משקיות שפגעו בעיקר בעצמאים, הצורך ברשת ביטחון גבר: עסקים צמצמו את פעילותם, ולחלקם עלו ההוצאות בעוד ההכנסות ירדו. נכון, ניתנו מענקים, אבל לא לכולם. אלו שנלחמו בעור שיניהם והצליחו איכשהו שמחזור העסקים שלהם ירד "רק" ב-38% ולא ב-40% יצטרכו להחזיר את המענקים שקיבלו. מענקי ההשתתפות בהוצאות קבועות שאישרה הממשלה אתמול ניתנים רק לאלה שמחזור העסקאות שלהם ירד ביותר מ-80%, כך שאלה שהצליחו להפסיד בפחות מכך ייענשו ולא יקבלו שקל.

לעצמאי אסור להתאבל או להיות חולה

לא די בדמי אבטלה לעצמאים. עצמאי שחלילה אחד מהוריו הולך לעולמו, לא יקבל דמי אבל. לאחרונה סיפרה לי בעלת חנות פרחים, מפרנסת יחידה, שכשאמה נפטרה, היא קיבלה היתר חריג מרב להמשיך לפתוח את חנותה כדי להביא אוכל הביתה. במהלך היום, במקום להיות באבל, היא שימחה אנשים, ובלילה התאבלה. על אמה, ועל המציאות בה היא לא יכולה להתאבל.

לעצמאי אסור להיות חולה, וגם לא לילדיו. כי אם יעז יוותר על פרנסתו, והחשבונות לא ישלמו את עצמם. uכשחלילה מתרגש אסון, זה יכול להיות מגפה, טילים מעזה או מלבנון, עצמאית ועצמאי יצטרכו לחשוש פעמיים: לבטחונם ולפרנסתם.

לתקן את האפליה אחת ולתמיד

היעדר רשת הביטחון יוצר אפליה, שאחריותה של מדינת ישראל לתקן אחת ולתמיד. כל סיעות הכנסת מסכימות לכך, אך מלבד האצבע שלהם במליאה ביום רביעי, נדרש מהם לעשות כל דבר אפשרי ומעבר לכך, כדי שהמדינה תפסיק להחליש את העצמאים, ולהפוך אותם לאזרח כמו כל אזרח, שמשלם מיסים כי צריך, ושהמדינה משיבה לו בעת הצורך, כי היא חייבת וזהו תפקידה.

זה הזמן לאחדות בין קואליציה לאופוזיציה בנושא החשוב הזה. זכרו את שהבטחתם רק לפני חודשים ספורים, כשזיהיתם את הצורך לפני שהציבור הלך הקלפי. אל תשכחו את אלה שצריכים אתכם, את אלה שאתם עובדים אצלם עכשיו.

שי גל הוא ראש תחום כנסת וממשלה בפורום העצמאים מבית ההסתדרות

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!