דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

יו"ר ועד המנופאים: "אנחנו מכינים את השטח לעיצומים והשבתת הענף"

לדברי דן ורשבסקי, למרות החקיקה עדיין פועלות בענף חברות שמעסיקות עובדים לא מיומנים בשעות ארוכות מהמותר | לפני כשבועיים הכריזה הסתדרות עובדי הבניין על סכסוך עבודה, השיחות עם התאחדות הקבלנים מאז הסתיימו ללא תוצאות

מנופים בת"א (צילום: דבר)
מנופים בת"א (צילום: דבר)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

"אנחנו מכינים את השטח לאפשרות של עיצומים ועד להשבתת הענף, אבל רק לפי הצורך", אומר ל'דבר' יו"ר ועד המנופאים הארצי דן ורשבסקי. הסתדרות עובדי הבניין והעץ הכריזה לפני כשבועיים סכסוך עבודה עבור המנופאים המפעילים עגורני צריח באתרי הבנייה בישראל. עיקר דרישותיהם של המנופאים הן בתחום הבטיחותי, בדגש על טיפול בחברות כוח אדם שעוברות על חוקי הבטיחות ולטענתם גוררות את התחום כלפי מטה.

ורשבסקי אומר כי "אנחנו מקווים להצליח להגיע להבנות שייתרו את הצעדים הארגוניים", אבל מוסיף: "מאז הכרזת סכסוך העבודה ניהלנו כבר מספר פגישות עם התאחדות הקבלנים, אבל לעת עתה ללא תוצאות".

"לא נדיר למצוא מנופאים שעובדים 300 שעות בחודש"

"אנחנו דורשים מהקבלנים שיותקן על כל מנוף מכשיר שיאפשר את הפעלתו רק עם תעודת מנופאי מגנטית, ושיבצע גם רישום של מספר שעות העבודה של כל מנופאי", מסביר ורשבסקי.

יו"ר ועד המנופאים הארצי, דן ורשבסקי (צילום: אורן כהן דוברות ההסתדרות)
יו"ר ועד המנופאים הארצי, דן ורשבסקי (צילום: אורן כהן דוברות ההסתדרות)

לטענתו, "מכשיר שכזה יוכל לעצור גם את מכת זיופי התעודות בתחום וגם את התופעה של קבלני כוח אדם שמעסיקים עובדים בהיקף שעות מטורף, לא חוקי ומסוכן".

כיום מתיר החוק להעסיק מנופאי עד 12 שעות ביום ועד 58 שעות בשבוע בלבד. אבל לדבריו, "בפועל זה לא נדיר למצוא מנופאים שעובדים גם 14 ו-16 שעות ביום, ואנשים שמגיעים ל-300 שעות עבודה בחודש".

העבודה שעות ארוכות על המנוף, טוען ורשבסקי, מגבירה את הסיכון לתאונות באתרי הבנייה, שנגרמות לעיתים בגלל עייפות וחוסר ריכוז. "אנחנו גם שומעים שוב ושוב על מנופאים שעושים תאונות בדרך הביתה", הוא מספר, "רק לפני כשבועיים נהרג מנופאי בתאונה בדרך לעבודה. זה המחיר של העייפות המצטברת".

לדבריו, חברות כוח האדם לא מדווחות על מלוא שעות העבודה של העובדים בתלוש השכר, ומשלמות את השעות הנוספות הלא חוקיות בשחור. "השיטה הזו גוררת את כל הענף שלנו למטה", אומר ורשבסקי, "ובאופן הזה העובדים נפגעים כי הם גם לא מקבלים את מלוא זכויותיהם הסוציאליות".

"יותר פשוט וזול מלפתוח חברת כוח אדם לניקיון"

למרות שבעקבות מאבק ההסתדרות ב-2018 נחקק חוק לפיו העסקת מפעילי עגורנים תבוצע רק על ידי חברות כוח אדם ייעודיות בעלות רישיון מיוחד, טוען ורשבסקי שהענף עדיין מלא בגורמים עברייניים.

"היום לפתוח חברת כוח אדם להעסקת מנופאים זה פשוט וזול יותר מאשר לפתוח חברת כוח אדם לניקיון", הוא אומר, "הערבות הנדרשת היא 40 אלף שקלים בלבד, ויש גורמים שפותחים מספר חברות תחת שמות שונים מתוך ידיעה שהם יפעלו בניגוד לחוק ואם אחת החברות תיסגר יוכלו להעביר את פעילותה לחברה אחרת".

לכן תובע איגוד המנופאים שהתאחדות הקבלנים בוני הארץ תתייצב לצידם בדרישה להגדלת גובה העירבון הנדרש מחברות כוח האדם שמעסיקות מנופאים ולהגברת הפיקוח על פעילותן.

דרישה נוספת של המנופאים היא יישום הסעיף שנחתם כבר בהסכם הקיבוצי הראשון בענף ב-2017, לפיו התאחדות הקבלנים וההסתדרות יפעלו במשותף להכשרת אתתים (העובדים שמכוונים את המנופאי מהקרקע) ישראלים דוברי עברית.

"מה שקרה בפועל זה שבמקום ליישם את ההסכם, ההתאחדות פעלה באופן חד צדדי והכשירה למעלה מ-12 אלף אתתים זרים שאינם דוברים את השפה", אומר ורשבסקי, "אתה יכול לדמיין לעצמך את המשמעות של תפעול מכשור מכאני עצום ממדים, שמניף ציוד במשקל טונות רבות, כשהתקשורת בין המנופאי בקבינה למי שאמור להכווין אותו על הקרקע לקויה".

משרד העבודה פרסם לאחרונה טיוטת תקנות שיחייבו הכשרה משמעותית יותר לאתתים ולעניבנים (העובדים שקושרים את המטען לאנקול המנוף), אבל לדבריו זה לא מספיק. ורשבסקי טועם שצריך לקדם פתרונות בשטח שיגבירו את הנוכחות של אתתים דוברי עברית.

"יש מספיק פתרונות ורעיונות איך לעשות זאת. אפשר, למשל, לחייב כחלק מההכשרה של מנופאים תקופת עבודה כאתתים באתרי הבנייה", הוא אומר.

"הקבלנים מאשימים את המדינה אבל עושים הכל כדי להוזיל עלויות"

בכלל סבור ורשבסקי שישנן ליקויים בהכשרת המנופאים, בין היתר על רקע החוסר במנופים לביצוע הכשרה מעשית. "למרות שהקבלנים אומרים שחסרים מנופאים, בפועל יש בישראל רק כ-1,400 מנופים ולמעלה מ-3,000 בעלי הכשרה כמנופאים", הוא מסביר, "מדי חודש נפתחים עוד כעשרה קורסים ומאות תלמידים נוספים למקצוע, אבל הם מתקשים למצוא אחר כך איפה לעשות את ה'סטאז' שלהם על מנוף".

"זה דבר נוסף שדוחף לתעסוקה של אנשים לא מספיק מקצועיים שעובדים בשחור", הוא מוסיף, "ואנחנו מצפים מהתאחדות הקבלנים לפעול לפתור את הבעיה הזו יחד איתנו".

ורשבסקי אומר שיש גם היבטים בתנאי העבודה של המנופאים שהאיגוד מעוניין לשפר במסרגת הסכם קיבוצי חדש.

"המנופאים מועסקים כיום בשכר שעתי אבל בגלל שהענף כל כך מגוון ויש בו עובדים יהודים, מוסלמים וזרים, בתקופות החגים הרבות של העדות השונות המנופאים מפסידים ימי עבודה ונפגעים בשכרם", הוא אומר, "הדרישה שלנו היא לעבור לשכר חודשי ולהבטיח למנופאים את הכנסתם ואת ההפרשות שלהם לפנסיה".

"נמאס לנו לשמוע שהתאחדות בוני הארץ מאשימה את המדינה, אבל בסופו של דבר מנצלת כל פרצה אפשרית כדי להוזיל עלויות גם במחיר של הרס המקצוע ופגיעה בבטיחות העובדים", מסכם ורשבסקי, שמוסיף שהוא משוכנע שהמנופאים, עם הגב שהם מקבלים מההסתדרות, יצליחו להוביל שינוי משמעותי בענף.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!