דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

שופרסל מרוויחה 24% ממחיר הפירות והירקות, רמי לוי 15.6%

בצל החקירה של רשות התחרות וכוונתן של הרשתות לעלות עוד את המחירים, ועדת הכלכלה מתכנסת לדיון בכוחן של רשתות המזון הגדולות

סניף שופרסל דיל. (צילום: אבי דישי / פלאש90)
סניף שופרסל דיל. (צילום: אבי דישי / פלאש90)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

ועדת הכלכלה תתכנס היום (רביעי) לדיון בנושא יוקר המחייה בישראל בהשתתפות מנהלי רשתות המזון הגדולות, מנכ"ל משרד הכלכלה, ונציגי רשות התחרות. בוועדה צפוי מפגש טעון, אחרי שאתמול פתחה רשות התחרות בחקירה נגד הרשתות ויקטורי ושופרסל שנציגיהם ישתתפו בדיון, בחשד לתיאום מחירים.

לקראת הוועדה פרסם מרכז המידע והמחקר של הכנסת דו"ח מקיף בנוגע לרמת התחרותיות בשוק המזון ומוצרי הצריכה. מהדו"ח עולה שלמרות שבשנים האחרונות העלויות של ייצור המזון ירדו, מחירי המזון דווקא עלו.

לפי הדו"ח בין השנים 2016 ל-2020 ירד מדד מחירי התפוקה החקלאית ב-1.9%, ומדד מחירי התפוקה של תעשיית המזון ב-1.2%. מנגד, מדד מחירי המזון לצרכן עלה ב-1.7%, מדד מחירי הירקות הטריים עלה ב-10.7%, ומדד מחירי הפירות הטריים עלה ב-19.3%.

בסך הכל מדד מחירי המזון גבוה בממוצע ב-36% יותר מה-OECD, לעומת מחירי המזון במדינות האיחוד האירופי שנמוך ב-9% מה-OECD. דווקא מחירי הפירות והירקות בישראל קרובים לממוצע האיחוד האירופי, ונמוכים ממוצע ה-OECD.

הדו"ח מתאר גם את כוחן של רשתות וספקיות המזון הגדולות בישראל. נתח השוק של חמשת הספקים הגדולים (החברה המרכזית לייצור משקאות קלים, תנובה, שטראוס, אוסם ונטו) עלה בין השנים 2015 ל-2019 ב-3.8 נקודות אחוז והגיע ל-61.4%. חלקן של חמש קמעונאיות המזון הגדולות ירד בתקופה זו בנקודת אחוז אחת ועומד על 67.3% מסך המכירות.

שיעור הרווח הגולמי של חמש רשתות המזון הגדולות ב-2020 (שופרסל, רמי לוי, יוחננוף, ויקטורי וטיב טעם) עמד על 7.4 מיליארד שקלים,  ממוצע של 25.9% מהמחזור. הרווח הנקי (אחרי משכורות ותשלומים שונים) עמד עד 845 מיליון, כ-2.9%.

הרווח הגולמי במחלקת הפירות והירקות בשופרסל עמד על 24%, ברשת רמי לוי על 15.6%, וברשת יוחננוף על 14.2%.

לקראת הדיון אמר יו"ר הוועדה ח"כ מיכאל ביטון (כחול לבן): "אחת המשימות העיקריות שלי כיו"ר ועדת הכלכלה היא לדאוג להוזלת יוקר המחייה בישראל. כדי לעשות זאת ולהוזיל את סל המזון העברנו בחוק ההסדרים את הרפורמה ביבוא אך זה לא מספיק, זהו קצה של שרשרת. המחיר שאנחנו כצרכנים רוכשים אינו תלוי ביבואן, ביצרן או בחקלאי בלבד. ישנה שרשרת קמעונאית שלמה בדרך, שרשרת המזון ברשתות השיווק.

"מתפקידנו לוודא שמתקיימת תחרות הוגנת, שרמת הריכוזיות תהיה סבירה ולא תאפשר ל-4-3 גופים לשלוט בשוק או בתחום שלם", הוסיף, "נעמיק בנושא עד שנביא תוצאות משמעותיות לצרכנים ולצרכניות בישראל".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!