דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

פליטות הפחמן של מעמד הביניים מצטמצמות, ושל המאיון העליון גדלות בקצב מהיר

הזיהום של העשירים ביותר יהיה פי 60 מהסף הנדרש עד סוף העשור לפי דו"ח של ארגון ׳אוקספם׳ | ראש צוות מדיניות אקלימית בארגון: "לאליטה קטנה יש אישור חופשי לזהם"

ג'ף בזוס עולה על חללית (צילום: Blue Origin/Handout via REUTERS)
ג'ף בזוס עולה על חללית (צילום: Blue Origin/Handout via REUTERS)
מור הופרט
מור הופרט
סביבה ואופנה
צרו קשר עם המערכת:

טביעת הפחמן לנפש בשנת 2030 של המאיון העליון, 1% העשירים בעולם, צפויה להיות פי 60 מהנדרש כדי לצמצם את ההתחממות הגלובלית על 1.5 מעלות צלזיוס, כך חושף דו"ח חדש של ארגון אוקספם בנושא אי-שוויון אקלימי.

עוד חשף הדו"ח שסך הפליטות של 1% העשירים ביותר צפוי לגדול עד 2030 ולעמוד על 16% מכלל הפליטות בעולם. באוקספם הזהירו שאי השוויון בפליטות, יחד עם אי השוויון בהכנסות, עלול להשאיר את עניי העולם לא מוכנים לפגעי מזג האוויר ומשבר האקלים.

"כדי לסגור את פער הפליטות עד 2030, על הממשלות לנקוט בצעדים אל מול העשירים ביותר, שהם המזהמים ביותר. משבר האקלים ואי השוויון העולמי צריכים להיות מטופלים במשותף", אמר מחבר הדו"ח טים גור.

הדו"ח מתבסס על חישוב פליטות רק על בסיס צריכה, כך שהפער עלול לגדול. לפי הדו"ח מרבית הפליטות של העשירים ביותר נובעות ממוצרי צריכה עתירי פחמן כמו מטוסים פרטיים, יאכטות ענק ותעשיית הטיסה הפרטית לחלל שצוברת גם היא תאוצה בתקופה האחרונה.

לטענת הארגון, עד 2030 צפוי המאיון העליון לצמצם את פליטות גזי החממה שלהם ב-5% בלבד ולעמוד על כ-17.7 טון פחמן דו חמצני בשנה, זאת לעומת הצמצום הנדרש של 97% כדי לעמוד ביעד של 2.2 טון בשנה בממוצע לנפש.

בפילוח לפי מדינות, צפוי העשירון העליון בכל מדינה לפלוט יותר גזי חממה מהנדרש לצמצום ההתחממות על 1.5 מעלות צלזיוס. באותו הזמן, פליטת הפחמן של 50% העניים ביותר בכדור הארץ צפויה להישאר הרבה מתחת לנדרש.

הדו"ח חושף שאת מרבית הנטל בצמצום הפליטות נושא כעת מעמד הביניים של האנושות, 40% שבין העשירון העליון ל-50% העניים ביותר. חלקו בפליטות של כלל האנושות צפוי להצטמצם מ-37% ב-1990 ל-32% ב-2030. החוקרים מייחסים את הירידה הצפויה בפליטות של מעמד הביניים ליישום של הסכם פריז במדינות השונות, כשהצעדים הננקטים במסגרת זו מכוונים בעיקר כלפיו.

סך הפליטות של העשירון העליון צפוי לגדול בתקופה המקבילה מ-7% ל-9% ושל המאיון העליון מ-13% ל-16%.

"לאליטה קטנה יש אישור חופשי לזהם", אמרה נפקוטה דאבי ראש צוות מדיניות אקלימית באוקספם עם פרסום הדו"ח, "טיסה לחלל של מיליארדר אחד צפויה לעקוף את סך הפליטות בחיים שלמים של העניים ביותר על כדור הארץ. הפליטות של העשירון העליון עלול לגרור אותי לפיגור של כתשע שנים במאבק לצמצום הפליטות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!