דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רווחה

עד 16 אלף שקלים לעובדת סוציאלית ותיקה: מתווה הרפורמה בשכר העובדים הסוציאליים הוצג בכנסת

לפי הרפורמה שגיבשו ההסתדרות, איגוד העובדים הסוציאליים והאוצר, שכר הבסיס של העובדות הסוציאליות יועלה ל-8,000 ש"ח, ושכר העובדות הוותיקות יעלה לאורך שנות העבודה בהתאם ללימודים ולהכשרה

ענבל חרמוני, יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
ענבל חרמוני, יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים, ענבל חרמוני, הציגה היום (רביעי) בוועדת העבודה והרווחה את מודל השכר החדש של העובדים הסוציאליים בעקבות רפורמת 'הישג' שהוסכמה בין ההסתדרות לאוצר. לפי המתווה, שכר עובד סוציאלי ותיק יעלה מ-10-12 אלף שקלים בחודש ל-14-16 אלף שקלים.

הרפורמה כוללת העלאת שכר הבסיס של העובדים הסוציאליים, ועליית שכר משמעותית לאורך העיסוק במקצוע. הסכם המפורט ליישום הרפורמה צפוי להיחתם בחודשים הקרובים. העלאת השכר תיושם בשתי פעימות, האחת שתחול רטרואקטיבית מיולי 2021 והשנייה תיושם בהסכם המסגרת הבא במגזר הציבורי שצפוי להיחתם בשנת 2023.

גובה הפעימה הראשונה יעמוד על 200 מיליון שקלים. בנוסף, תוקצבה תכנית המוגנות לעובדים הסוציאליים ב-70 מיליון שקלים בשנה, פי 7 מתקצובה לפני הרפורמה.

הרפורמה סוכמה לפני כשבועיים, לאחר משא ומתן שניהל איגוד העובדים הסוציאליים במעורבות יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד והממונה על השכר באוצר, קובי בר-נתן. המו"מ החל לאחר שביתה בת מספר שבועות שהוביל איגוד העובדים הסוציאליים בקיץ שעבר, עקב העומסים הקשים על העו"סים והקושי לאייש תקנים, בין היתר בגלל השכר הנמוך.

ארנון בר-דוד וענבל חרמוני. (צילום: אגף הדוברות בהסתדרות)
ארנון בר-דוד וענבל חרמוני. (צילום: אגף הדוברות בהסתדרות)

מעליית שכר מתונה לקידום בהתאם להשכלה ונסיון

העקרונות העומדים בבסיס הרפורמה הם העלאת שכר בסיס לעובדים הסוציאליים כך שהם לא יזדקקו עוד להשלמה לשכר מינימום; מבנה התקדמות פרופסיונאלי-מקצועי, המתגמל על ניסיון מקצועי והשכלה; תגמול נוסף על תפקידי ניהול ועבודה מכח מינוי לפי חוק, והוצאת צו הרחבה להחלת ההסכם על השירותים המופרטים.

כיום עליית שכר העובדים הסוציאליים לאורך השנים של עו"ס היא מתונה יחסית, מה שיוצר היעדר אופק לעובד הסוציאלי. ברפורמה האופק של השכר גבוה יותר, וגם השכר ההתחלתי גבוה יותר.

חרמוני הציגה את העלייה הצפויה בשכר דרך שלושה מקרים של עובדים סוציאליים – עו"ס שטח, מנהלת בדרג ביניים ומנהלת בכירה.

כך לדוגמה עו"ס שטח, שתלמד לתואר שני בשנה השמינית לעבודה, תשתלם בהיקף של 56 שעות כל שנתיים (החל מהשנה השלישית), ותגיע לדרג "בכירה+" בשנה ה- 37. במקרה זה, העובדת הסוציאלית תשתכר לאחר 40 שנות ותק כ-14.5 אלף שקלים בחודש, במקום 9,500 שקלים כיום.

העלייה בשכר העובדים הסוציאליים ברפורמת הישג (מקור: איגוד העובדים הסוציאליים)
העלייה בשכר העובדים הסוציאליים ברפורמת הישג (מקור: איגוד העובדים הסוציאליים)

בדרג הביניים הודגמה עליית השכר על עובדת סוציאלית שתעבוד החל משנה רביעית כרכזת נושא, שתלמד לתואר שני בשנה השמינית לעבודתה, תשתלם בהיקף של 56 שעות בכל שנתיים (החל מהשנה השלישית), ותעבוד כמדר"צית (מדריכה וראש צוות) החל מהשנה העשירית. שכרה של העובדת הסוציאלית לאחר 40 שנות ותק יהיה כ-15 אלף שקלים בחודש, במקום כ-12 אלף כיום.

העלייה בשכר העובדים הסוציאליים ברפורמת הישג (מקור: איגוד העובדים הסוציאליים)
העלייה בשכר העובדים הסוציאליים ברפורמת הישג (מקור: איגוד העובדים הסוציאליים)

בדרג הניהולי הבכיר יותר הודגמה השפעת הרפורמה על עובדת סוציאלית שבשנים 6-12 לעבודה תמונה למדר"צית (מדריכה וראש צוות),  ובשנה ה-13 ואילך תמונה למנהלת (ו'-ד'), עם תואר שני בשנה השמינית לעבודתה והשלמת יתר לימודיה עד השנה ה-20. שכרה של העובדת הסוציאלית יעמוד על כ-16 אלף שקלים לעומת כ-13 אלף כיום.

העלייה בשכר העובדים הסוציאליים ברפורמת הישג (מקור: איגוד העובדים הסוציאליים)
העלייה בשכר העובדים הסוציאליים ברפורמת הישג (מקור: איגוד העובדים הסוציאליים)

"הישג חשוב, יש מטרות נוספות כמו הפחתת העומס"

יו"ר הוועדה ח"כ אפרת רייטן מרום (העבודה) אמרה בדיון: "עקבתי אחרי המאבק המוצדק שלכם שכלל דרישות לגיטימיות, כולל דברים שעדיין לא נכנסו ומקווה שיכנסו בעתיד. אין ישראלי אחד, במיוחד בשנים האחרונות לאור מגפת הקורונה, שומר החומות ואירועים נוספים, שלא נתקל או נזקק לסיוע ולעזרה של העובדים והעובדות הסוציאליות. תודה על העבודה המסורה של כולכם". בהמשך הוסיפה "אני מעריצה אתכם על שאתם סופגים את הטירוף והאנומליה של המערכת הזו. הרפורמה מבורכת אבל יש פה עוד הרבה מה לעשות".

יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים, ענבל חרמוני, הודתה ליו"ר הוועדה ולחברי הכנסת שתמכו במאבק ואמרה: "המאבק החל לפני כשלוש שנים כשבשבוע אחד קיבלתי חמישה דיווחים על מקרי אלימות קשים כלפי עו"סים בכל הארץ, כשבאחד מהם עו"סית הותקפה על ידי פונה עם פטיש ונפגעה בראשה כשיצאה לרכבה. אלימות היא מופע קיצון של שירותי רווחה מוזנחים. השכר הזעום, העומסים והאלימות גורמים לעובדים לעזוב, ואז מתחיל מעגל בו העומס גדל עוד יותר ואיתו גם האלימות."

לדברי חרמוני, "יצאנו מהמאבק עם הישגים חשובים, בראשם תכנית המוגנות, שעשתה כבר היום שינוי משמעותי בשטח, ומודל השכר החדש. גם אחרי הרפורמה השכר לא יהיה מספיק גבוה, אבל זה צעד חשוב בכיוון הנכון ויש מטרות נוספות להשיג, כמו הפחתת העומס על כל עובדת ועובד. כל הכסף בעולם לא יפתור את זה שעובדת אחת צריכה לתת מענה ל-500 אנשים".

ח"כ לזימי: "שום דבר לא היה קורה במדינה הזו לחיוב ללא עבודה מאורגנת"

ח"כ נעמה לזימי (העבודה) שיבחה את העובדות והעובדים הסוציאליים על המאבק שניהלו: "המאבק החשוב שלכם הוא התשתית לחברה מוסרית. הוא מוכיח בצורה ברורה כמה חשוב שיש איגוד מקצועי נחוש שעומד מאחורי עובדות ועובדים בישראל. שום דבר לא היה קורה במדינה הזו לחיוב ללא עבודה מאורגנת."

לדברי לזימי, "המאבק שלכן הציל את תחום הרווחה בישראל. אחרי שנים שהממשלה ייבשה והתעללה במקצוע העובדות הסוציאליות, הצלחתן להשיג אופק מקצועי אמיתי, וגרמתן לכך שאפשר יהיה להיות עובד או עובדת סוציאלית בישראל ועדיין לחיות בכבוד, ועל זה כל אזרחי ישראל חייבים לכן תודה".

עידן ליפינר מאגף השכר והסכמי עבודה במשרד האוצר אמר: "הרפורמה תעלה את שכר העוס"ים בממוצע ב-11%, תפתח אופק מקצועי ותאפשר קידום מהיר לעובדים מצטיינים. אנחנו מאמינים שמודל השכר החדש ישפר את מצבם של העובדים, ימשוך לשירות עובדים חדשים שימלאו את התקנים הפנויים ויביא לשיפור השירות שניתן לאזרחים".

תמי ברששת, יו"ר איגוד מנהלי מחלקות רווחה ברשויות המקומיות הלינה על כך במסגרת הרפורמה הוסרה התוספת הייחודית לעובדי הרווחה ברשויות המקומיות, בטענה כי הדבר היווה תמריץ לגיוס עובדים. "אנחנו נמצאים היום בשעה הכי קשה שידענו אי פעם בשירותי הרווחה, עם חוסר של קרוב ל-10% במחלקות ולא מצליחים לגייס עו"סים". בתגובה לדבריה הסביר נציג משרד האוצר כי המודל החדש של מבנה השכר משפר את תנאיהם של כלל העובדים ומאפשר מעבר בין מקומות עבודה, מבלי לפגוע בשכר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!