דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"ח בניסן תשפ"ד 06.05.24
23.6°תל אביב
  • 17.3°ירושלים
  • 23.6°תל אביב
  • 19.0°חיפה
  • 24.2°אשדוד
  • 21.9°באר שבע
  • 28.6°אילת
  • 23.3°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 23.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

משרד החינוך הציג תכנית שנתית למיגור האלימות, בלי מקור תקציבי

המשרד פרסם את פרטי התכנית השנתית ״שתפעל במישור התלמיד, עובד ההוראה ובית הספר״ | התכנית לא כוללת לוחות זמנים, ולא ברור אילו צעדים מתוכה יינקטו בכל שלב

שרת החינוך, ד"ר יפעת שאשא ביטון (צילום: מרים אלטשר/פלאש90)
שרת החינוך, ד"ר יפעת שאשא ביטון (צילום: מרים אלטשר/פלאש90)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

מערכת החינוך כולה תקדיש את יום הלימודים מחר (חמישי) לדיון בנושא האלימות בעקבות אירועי האלימות בבתי הספר בתקופה האחרונה, כך הודיע אתמול משרד החינוך. אגף שפ"י (שירות פסיכולוגי ייעוצי) שלח למנהלי בתי הספר דוגמאות לשיעורים שיכולים לעבור ביום זה.

בנוסף, שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון פרסמה תוכנית שנתית למיגור האלימות בבתי הספר. עם זאת, לא פורסם מקור תקציבי לתכנית.

התכנית פועלת בשלושה מישורים: התלמיד, עובד ההוראה ובית הספר. משרד החינוך יקים מוקד שמיועד לתלמידים שחווים חרם למתן מענה מיידי וארוך, וכן ימונו תלמידים מבית הספר שיהיו נאמני אלימות פיזית ואלימות ברשת.

עובדי ההוראה יקבלו כלים שיסייעו להם לזהות ולטפל בבעיות של אלימות. כלים אלו יינתנו גם מגורמים חיצוניים. בנוסף יינתן דגש על חווית עובד ההוראה עצמו: יוקם מוקד טלפונים שיעניק מענה לעובדי הוראה שחווים מצוקה וליווי של עובדי הוראה בתוך ומחוץ לחדר מורים.

במישור הבית ספרי משרד החינוך הצהיר שבכל בית ספר יוכנס איש צוות שתפקידו מתן מענה לבעיות האלימות בשטח בית הספר. בית הספר ינהל פעמיים בשבוע שיח בנושא האלימות. מלבד זאת, בית הספר יאתר תלמידים שסובלים מבדידות או חרם על ידי שאלונים אנונימיים, ויינתנו לבתי ספר תקציבים לפעילות ספורט וחברה, וסל תרבות וטיולים. בנוסף ישולבו חניכי שנות השירות בבתי הספר.

ההורים ישתלבו בקבוצות השיח בבית ספר שעוסקות באלימות, ישתתפו בהרצאות בנושא ברשויות המקומיות ויהיו אחראים על שמירת הרצף של המענים החינוכיים בבית.

מלבד מענים אלו, חוזר המנכ"ל של משרד החינוך יעודכן בהתאם למציאות המשתנה. המשרד עצמו ילווה על ידי מומחים מבחוץ.

חלק מהתכניות יחלו עכשיו וחלק בהמשך השנה. לא ברור איזו תכנית תתחיל מתי.

התכנית כוללת חלק מהמסקנות שעלו במסגרת דיון החירום שכינסה שאשא-ביטון בנושא בראשית השבוע. כמו כן, הן פרי המלצות שעלו במסגרת השיח המשותף שקיים המשרד עם אנשי מקצוע ממטה המשרד, עם מנהלי המחוזות, השלטון המקומי, נציגי הארגונים, מומחים לחינוך, נציגי מנהלים, מורים, הורים ותלמידים.

שאשא-ביטון אמרה: "עם החזרה של התלמידים ללימודים רציפים, אנחנו רואים את העלייה החדה והמוקצנת של אירועי האלימות במערכת החינוך. החלטנו למקד מאמצים גדולים בנושא, בראש ובראשונה בבית הספר, שהוא המוקד החשוב ביותר לצמצום הפערים שצברו התלמידים בתחום הרגשי והחברתי. אנחנו רואים בהורים, בתלמידים, ברשויות המקומיות, בחינוך הבלתי פורמלי ובכל השותפים שלנו גורמים חשובים ומשמעותיים בהצלחת התכנית, ולכן אף הם יהוו חלק בלתי נפרד מהתכנית".

יו"ר התא בחטיבות העליונות בהסתדרות המורים חיים בדש מתח ביקורת על התכנית: "עצירת חירום מהיום להיום לא תעשה את השינוי. השינוי נמצא בהחזרת היכולת לטפל בעוצמה בתלמידים אלימים וחסרי גבול, בהקצאת שעות לפסיכולוגים, יועצות וגורמי טיפול. והעיקר, תנו לנו לנשום. לא בירי מהמותן, כאילו אנחנו במבצע השתלטות על מוצבי אויב. לא דין קשיי היסודיים כדין קשיי החטיבות או קשיי התיכונים. לכל גיל הקשיים שלו והמענים האחרים שנדרשים".

 

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!