דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ז' באייר תשפ"ד 15.05.24
24.2°תל אביב
  • 21.6°ירושלים
  • 24.2°תל אביב
  • 21.5°חיפה
  • 24.8°אשדוד
  • 26.1°באר שבע
  • 31.4°אילת
  • 28.0°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 25.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

דמי אבטלה ורשת ביטחון לעצמאים אושרו בקריאה טרומית

מליאת הכנסת אישרה היום (ד') בקריאה טרומית את הצעות החוק להפקדות וזכויות סוציאליות לעצמאים ואת הצעת החוק לדמי אבטלה לעצמאים | פורום העצמאים בהסתדרות: "נוודא שתהיה שתהיה הצעת חוק ממשלתית שתבטיח סיוע של המדינה לעצמאים בעת צרה״

השרה להגנת הסביבה עידית סילמן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
השרה להגנת הסביבה עידית סילמן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
הדס יום טוב

מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה טרומית את הצעת החוק להפקדות וזכויות סוציאליות לעצמאים, שהגישו יו"ר הקואליציה עידית סילמן וסגן השר אביר קארה. הצעת החוק הוצמדה להצעות החוק של ח"כ מיקי זוהר מהליכוד שהוכנה יחד עם ההסתדרות, וח״כ קרן ברק. שלוש הצעות החוק עברו ברוב מוחץ וכמעט ללא מתנגדים, אך בהיעדרות רבים מחברי האופוזיציה.

המליאה העבירה כמעט ללא מתנגדים גם את הצעת החוק לדמי אבטלה לעצמאים, שמהווה תיקון לחוק הביטוח הלאומי, שהגיש ח"כ צבי האוזר (תקווה חדשה), ואוחדה עם הצעות חוק דומות של חברי כנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה. ההצעה כוללת מנגנון הפרשה לביטוח הלאומי שמקנה בעת היעדרות או סגירת העסק זכאות לדמי אבטלה, דמי מחלה, דמי חופשה וזכויות סוציאליות נוספות.

ההצעות שעברו יועברו כעת לדיון בוועדת העבודה והרווחה להכנה לקריאה ראשונה.

חוק הפקדות וזכויות סוציאליות לעצמאים מציע שני מנגנוני ביטחון לעצמאים לבחירתם:

  1. דמי אבטלה: בדומה לשכירים, עצמאי יוכל להוציא לעצמו תלוש שכר ולהפריש דרכו לביטוח הלאומי, מה שגם יאפשר לו להגדיל את ההוצאות הפנסיוניות המוכרות במס.
  2. רשת ביטחון: עצמאי יפריש לביטוח לאומי סכום מופחת, ונקודת זיכוי אחת תעבור לקרן חיסכון פרטית לשלל מצבים כמו אבטלה, מחלה והפסקת עבודה. כסף שלא יימשך יצטבר לפנסיה.

יו"ר הקואליציה עידית סילמן, שהעלתה את הצעת החוק להפקדות וזכויות סוציאליות לעצמאים יחד עם ח"כ אביר קארה ממפלגתה: "עכשיו אפשר לעצור ולומר: מפלגת ימינה, שאימצה את השולמנים לשורותיה, עושה היסטוריה של ממש. נלחמתי על זה לצד השולמנים לפני הקורונה, ועכשיו אנחנו נמצאים צעד נוסף בדרך למימוש תכנית שתיקח אותנו אל העתיד".

סגן השר קארה הודה לנציגי העצמאים שנמצאים ביציע והוסיף: "זה יום חג לעצמאים. מגיע קרדיט לשר האוצר הקודם ישראל כ"ץ, שפתח את הדלת לעצמאים עוד בממשלה הקודמת. יש הבדל מאוד גדול בין הצעת החוק שהועלו פעם שעברה לזו שעלתה עכשיו, ועיקרה היא הבחירה. אנחנו רוצים לאפשר לעצמאים שרוצים בכך להתקשר מול ביטוח לאומי, וליצור רשת ביטחון אמיתית ללא שעבוד לאותם מנגנונים".

חברי הכנסת מהאופוזיציה טענו שהקואליציה "גנבה את הצעת החוק" מהממשלה הקודמת. ח"כ יואב קיש (הליכוד) הצהיר שלא יצביע ותקף את סגן השר קארה: "החוק שלך לא שווה כלום, המילים שלך זה המילים שלנו. אתה לא הבאת שקל אחד לעצמאים, רק דיבורים. הפלת את החוק שלנו לפני חודש בטענה אומללה שתביא תקציבים אחרי התקציב, לא עשית כלום חוץ מלקחת קרדיט שהוא לא שלך. אני לא הולך להצביע על הצעת החוק הזו בגלל ההתנהגות הבזויה של הממשלה".

ח"כ יעקב מרגי (ש"ס) הוסיף: "זו הצעת חוק ראויה, אבל לא ייתכן שהתקנון של הכנסת הופך למליצה. יש תקנון שאומר שהצעת חוק פרטית שנפלה לא תועלה אלא לאחר שישה חודשים. הצעת חוק דומה וזהה של ח"כ אזולאי, ח"כ גפני ונוספים נפלה ב-6 באוקטובר. הפלתם אותה כדי שתנסחו אותה אתם, התפתחה נורמה כזו כי הממשלה הזו רוצה קרדיט".

למרות הביקורת, ח"כ זוהר וח"כ ברק ביקשו להצמיד את הצעת החוק להצעות החוק שלהם מהממשלה הקודמת והצהירו שיצביעו בעדה. "גם אם פקידי האוצר יסברו שצריך לחסוך כסף ולא להוציא את ההוצאה הזו, צריך לזכור שבסופו של דבר זה מכניס כסף. חלק גדול מהכלכלה בישראל נשען על העצמאים, ומצופה מהממשלה והכנסת לתמוך בהצעת החוק ולקדם אותה במהירות", אמר ח"כ זוהר.

ח"כ ברק הוסיפה: "ציבור העצמאים מונה כיום 618 אלף עסקים, ואף שהוא המעסיק הגדול ומשלם המסים הגדול בישראל ואלה האנשים שעליהם נשענת כלכלת מדינת ישראל, למרות כל זה, הוא נפגע מאפליה לא הגיונית ולא סבירה. לתומי הייתי בטוחה בביטחון הסוציאלי של העצמאים, הייתי בטוחה שאחרי משבר הקורונה לא נצטרך להכביר במילים, שזכויות סוציאליות לעצמאים זה בסיסי. אנחנו חייבים לתת אותו, וכאן יש גם את החוק הזה וגם את החוק הבא, שאת שניהם אני יזמתי בכנסת הקודמת. נעביר את זה ונעביר גם את דמי אבטלה לעצמאים".

ח"כ האוזר נימק את הצעת החוק השנייה, שמקנה מנגנון זכאות לדמי אבטלה לעצמאים בביטוח הלאומי: "במשך 75 שנה המדינה ראתה את העצמאים כמגזר שהיא יכולה להתעלם ממנו, שיכול להסתדר לבד. אני קורא לכל חבריי כאן בכנסת לתמוך בחוק הזה, אין זה משנה מאיזו מפלגה אתם. הגיעה העת להשוות את התנאים של העצמאים עם השכירים במשק".

ראש הממשלה החליפי ושר החוץ יאיר לפיד אמר: "אנחנו היום עושים סוף-סוף את הצעד הראשון למען העצמאים. אני מברך את כל העושים במלאכה על כך שאנחנו עושים את הצעד הזה".

ח"כ רינאווי-זועבי הבהירה את חשיבות התיקון לחברה הערבית: "משבר הקורונה חשף את הפער העצום בין שכירים לעצמאים. עצמאים בכלל, ובחברה הערבית בפרט, נפגעו קשה יותר מהשכירים. 17% מכלל העסקים בישראל הם בבעלות אנשים מהחברה הערבית, כש-96% מהעסקים הללו מוגדרים כקטנים ובינוניים, והם אחראיים על 65% מהעסקת כוח האדם בחברה הערבית.

"רבות מדובר במשפחות שלמות שתלויות באותו עסק, שרבים מהם בתחום המסעדנות, התיירות, המוכרנות ועוד. הרבה מהם עדיין סופגים פגיעות כלכליות קשות. הגיע הזמן לתת להם מענה אמיתי לבעיה, לכן הפיצוי יהיה מקיף ויחול על כל תקופת הקורונה, ממרץ 2020 עד היום".

ח"כ בליאק וח"כ ברק הודו ללה"ב, לפורום העצמאים בהסתדרות ולשאר ארגוני העצמאים. "מעל 600 אלף עסקים קטנים פעלו בארץ לפני משבר הקורונה, ולצערי מעל 100 אלף הלכו לעולמם בתקופת המשבר. היום בישראל חיים כ-70 אלף עצמאים מתחת לקו העוני, ומספרם זינק בשנתיים האחרונות בכ-2%", אמר ח"כ בליאק במליאה. "עצמאים קורסים תחת נטל המיסוי והרגולציה ואין להם זכויות סוציאליות, לא דמי אבטלה, לא ימי מחלה, לא ימי חופשה, לא תשלום בגין ימי אבל ועוד.

"גם לפני המשבר נסגרו כאן כל שנה כ-40 אלף עסקים. להיעדר הגנה סוציאלית נרחבת יש משקל לא קטן על כך. היום אנחנו, ממשלת השינוי, מתחילים את הדרך הזו עם מנגנון פשוט וקבוע לפיצוי עצמאים במצבי חירום. זה לא יסתכם בדמי אבטלה בלבד, אנחנו בוחנים כיוונים נוספים, גם עבור שכירים בעלי שליטה".

ח"כ גדי יברקן (הליכוד) הציע להקים מנגנון מיוחד למתן דמי האבטלה לעצמאים שיחושב על פי ממוצע הכנסות דו שנתי: "כיום, חוק הביטוח הלאומי קובע זכאות לדמי אבטלה לשכירים שאיבדו את עבודתם, אבל לא מזכה בהם את העצמאים שסגרו את עסקם. זה לא מתיישב עם תכליתו של החוק והעקרונות העומדים מאחורי הביטחון הסוציאלי.

"אני מציע להקים ענף ביטוח נפרד למתן תשלום דמי אבטלה לעצמאים, מכיוון שהכנסתו של עצמאי יכולה להשתנות רבות, במיוחד בתקופת הקורונה. אני מציע לחשב את הזכאות לדמי אבטלה לפי הכנסה ממוצעת של שנתיים, ולהגביל את מתן דמי האבטלה לכמה פעמים בחיים".

פורום העצמאים בהסתדרות: "לא נסתפק בהצהרות כדי להאמין שהממשלה עובדת למען ציבור העצמאים ולא עליו"

חברי הכנסת אחמד טיבי, מאזן גנאים, סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת) ומשה גפני (יהדות התורה) העבירו ביקורת על הקואליציה, אבל הבהירו במליאה כי יצביעו בעד החוק. "קוראים לזה קופי-פייסט. ההצעה הזו מועתקת. לפני שבועיים כשהבאנו את ההצעה הזו כל הקואליציה התגייסה להפיל. מי שסבל מזה הם העצמאים", אמר ח"כ טיבי.

ח"כ גפני הוסיף: "ב-6 באוקטובר העליתי את החוק הזה כאן במליאה, והקואליציה הפילה את זה על חודו של קול, אבל אנחנו כולנו מאוחדים בעניין הזה ועל כך אני מודה".

התנגדו להצעת החוק ח"כ אלי כהן (הליכוד) וח"כ ינון אזולאי (ש"ס). "בתקציב שעבר לפני שבוע מוקצים 0 שקלים לטובת דמי אבטלה לעצמאים", נימק ח"כ כהן. "הצעת החוק אומרת שמי שלא רוצה לא יחסוך, ומי שרוצה יחסוך כמו שכיר. אין בזה שום בשורה, זה בדיוק מה שקורה היום. שלא יעבדו על הציבור, שיכניסו את היד לכיס". ח"כ אזולאי גם נימק את התנגדותו: "לפני כחודש הקואליציה הצביעה נגד ההצעה הזו בדיוק שבאה מהאופוזיציה. הכול פייק, אתם לא בעד העצמאים, אתם בעד הקרדיט".

ראש תחום כנסת וממשלה בהסתדרות ובפורום העצמאים מבית ההסתדרות שי גל אמר בתגובה לאישור הצעות החוק: "אישור הצעות חוק פרטיות בקריאה טרומית ללא כל התחייבות בצדן זאת חוכמה קטנה. הפעם לא נסתפק בהצהרות כדי להאמין שהממשלה עובדת למען ציבור העצמאים ולא עליו. הצעות החוק טובות, וכך גם כוונותיהם של חברי הכנסת שתמכו בהם.

"ההסתדרות ופורום העצמאים כאן כדי לוודא שתהיה הצעת חוק ממשלתית שתבטיח שהמדינה לא תספור רק את כספי המסים שמשלמים העצמאים, אלא גם תיתן להם בעת צרה. הקורונה הייתה קריאת השכמה לעשות זאת מיד.

"הגיע הזמן ששרי הממשלה וחברי הכנסת יראו בגרות ויתאחדו כולם סביב העצמאים, לא רק במילים שמהן שבענו, גם במעשים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!