דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

רשות החשמל אישרה: 800 מגה-ואט של חשמל סולארי יופקו ב-17 אגורות לקוט"ש

הרשות אישרה 13 הצעות מהמכרז בסך כולל של 814.8 מגה-ואט | המתקנים יוקמו תוך דו-שימוש בקרקע עד סוף 2023

פאנלים סולאריים על גג. התעריף מובטח ל-15 שנה (צילום: ארז רביב)
פאנלים סולאריים על גג. התעריף מובטח ל-15 שנה (צילום: ארז רביב)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

רשות החשמל הודיעה היום (רביעי) שאישרה את הקמתה של תשתית להפקת חשמל סולארי בהיקף של 814.8 מגה-ואט. המתקנים יוקמו על גגות, מאגרים, גדרות, חניונים ומחלפים תוך דו-שימוש בקרקע. החברות אמורות להשלים את הקמת המתקנים עד סוף 2023, ולמכור את החשמל בתעריף של 17.05 אגורות לקוט"ש.

הרשות קיבלה 35 הצעות שמתוכן נבחרו 13 זוכים. ההצעה הגדולה ביותר היא של חברת פריים אנרג'י שזכתה ב-400 מגה-ואט, וחברת דוראל במקום השני עם 100 מגה-ואט. במכרז אושרו גם הצעות של חברות להפקת חשמל בהיקפים נמוכים יחסית של עד 2.5 מגה-ואט. כלומר, אם חברה מסחרית רואה רווחיות בתעריף כזה גם של מתקן סולארי בהספק קטן, הרי שבזכות היתרון לגודל, החברות הגדולות עשויות ליהנות מרווחיות משופרת.

התעריף מובטח למשך 15 שנה, שאחריהן ניתן להמשיך למכור חשמל בהסדרים שיהיו בתוקף בעתיד. מדובר בתקופה קצרה לעומת הליכים תחרותיים קודמים שהעניקו תעריף מובטח ל-25-20 שנה, בדומה לאורך החיים של הפנלים הסולאריים עצמם.

תעריף של 17.05 אגורות הוא זול משמעותית לעומת ייצור חשמל מדלקים פוסיליים. ייצור החשמל הסולארי נהנה מיתרון לגודל. לעומת זאת, מערכת סולארית על גג ביתי זכאית לתעריף יקר כמעט פי 3 של 48 אגורות לקוט"ש, יקר מייצור חשמל מגז.

שרת האנרגיה, קארין אלהרר: "איפוס פליטות במשק החשמל הישראלי יתאפשר רק אם נשכיל לעשות שימוש כפול בקרקעות מדינתנו הצפופה לייצור אנרגיה מאור השמש. ההיענות הנרחבת למכרז רשות החשמל מראה שהשוק רואה לנגד עיניו את המהפכה הזו מתחילה לקרום עור וגידים.

מספר ההצעות והמחיר התחרותי מראים שעל אף הקשיים, ישראל היא יעד משמעותי להקמת מתקני אנרגיה מתחדשת. לצד זאת, אמשיך לקדם מהלכים כדי להקל על יזמים בתחום ולהפוך את ישראל ליעד עוד יותר אטרקטיבי עבור יזמי אנרגיות ירוקות".

יואב קצבוי, יו"ר רשות החשמל בפועל: "כדי לעמוד ביעדי הממשלה, יש צורך לשלב מתקנים בהיקף של 16 אלף מגה-ואט עד סוף העשור. מדובר בהכפלה של ההספק המותקן בישראל כיום, ולשם כך נדרש גם היקף שטחים משמעותי. לכן קיימת חשיבות רבה לניצול יעיל של השטחים באמצעות שימושים דואליים, והרשות תמשיך לפעול כדי לקדם זאת באופן יעיל ותחרותי".

בתוך כך ממשיכה רשות החשמל לפעול מול חברת החשמל וחברת ניהול המערכת להאצת החיבורים לרשת החשמל של מתקני ייצור שכבר בהליכי הקמה, ולמציאת פתרונות שיגדילו את היכולת של הרשת לקלוט את מתקני הייצור בהיקפים הנדרשים לשם עמידה ביעדים.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!