דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
26.2°תל אביב
  • 25.8°ירושלים
  • 26.2°תל אביב
  • 23.8°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 30.1°באר שבע
  • 33.7°אילת
  • 30.7°טבריה
  • 23.8°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

חיסוני קורונה לילדים: 6 שלבים עד לתחילת המבצע בישראל

משרד הבריאות יזמין מנות חיסון מותאמות לילדים רק לאחר אישורו של המנכ״ל נחמן אש | הדילמות בדרך: המרווח בין המנות, חיסונים לילדים שהחלימו ואופן ניהול המבצע

קרטר ג'גליו בן 8, החיסונים בארה״ב כבר החלו (צילום: AP Photo/Carolyn Kaster)
קרטר ג'גליו בן 8, החיסונים בארה״ב כבר החלו (צילום: AP Photo/Carolyn Kaster)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

צוות הטיפול במגפות המליץ אתמול (ד׳) לאשר חיסוני קורונה לילדים בני 5 עד 11. ההמלצה על חיסוני פייזר לילדים מקרבת מאוד את תחילת מבצע החיסון בישראל, אבל בדרך לשם נדרשות מספר החלטות מהותיות ומהלך טכני של הזמנת החיסונים לישראל.

1. אישור מנכ"ל משרד הבריאות

צוות הטיפול במגפות וועדת החיסונים מורכב ממומחים בתחומי רפואה שונים, שבסוף כל דיון שלו נערכת הצבעה על החלטה שמהווה המלצה של הצוות למשרד הבריאות. ההחלטה הסופית מתקבלת על ידי מנכ"ל המשרד, פרופ' נחמן אש. נהוג שהמנכ"ל מקבל את המלצת הצוות אך הוא רשאי להפעיל שיקול דעת. במשרד אמרו שאש יבחן את ההמלצות ויקבל החלטה תוך מספר ימים.

בנוסף לאישור העקרוני למתן החיסון, משרד החיסון יצטרך לקבוע מתווה מפורט למתן החיסון ולהכריע בסוגיות ספציפיות, למשל חיסון ילדים שהחלימו, ילדים אלרגים ועוד.

2. החלטה על המרווח בין המנות

ד"ר טל ברוש, מזכיר צוות הטיפול במגפות, אמר לאחר הדיון שטרם התקבלה החלטה האם המרווח בין מנות החיסון לילדים צריך להיות זהה למבוגרים – שלושה שבועות בין המנה הראשונה לשנייה. אמנם כך התנהל הניסוי של פייזר אך לדבריו, יש לבחון גם חלופות אחרות.

3. החלטה על חיסון מחלימים

בניגוד לשאלה האם לאפשר חיסון ילדים, שרוב מובהק של חברי הצט"מ תמכו בה, בסוגיית חיסון הילדים המחלימים היה כמעט שוויון בין המומחים בהצבעה על מועד החיסון – הרוב (34) גרסו שיש לחסן ילד שהחלים רק במרחק זמן מסוים ממועד ההחלמה, אך מספר גדול של מומחים (27) תמכו בחיסון כלל הילדים שהחלימו ללא קשר למועד ההחלמה. אם קובעים שההתחסנות למחלימים תהיה רק מזמן מסוים לאחר ההחלמה, יש לקבוע מהו – האם חצי שנה כמו למבוגרים, או משך זמן אחר.

4. קבוצות ייחודיות נוספות

המשרד יצטרך לקבוע התווייה מפורטת שמתייחסת לכלל הקבוצות שדורשות מענה ייחודי, כפי שנעשה עם בני הנוער והמבוגרים. קבוצות אלו כוללות למשל ילדים אלרגים, או ילדים עם מערכת חיסון מוחלשת, שנדרשת לגביהם תשומת לב או מעקב.

5. החלטה כיצד יתנהל מבצע החיסונים

פרויקטור הקורונה פרופ' סלמאן זרקא אמר שהמשרד יתחיל את מבצע החיסונים בקופות החולים, כדי לאפשר להורים להיות נוכחים בזמן שהילד מתחסן. עם זאת, צו עליו חתם מנכ"ל משרד הבריאות בתחילת השנה מאפשר לחסן לקורונה בבתי הספר, באישור ההורים כמובן. מהלך זה יכול לסייע לילדים ולמשפחות מקבוצות אוכלוסייה שמערכת הבריאות פחות נגישה עבורם.

6. רכישה והזמנת חיסונים לישראל

חיסוני הקורונה לילדים הם מוצר אחר מחיסוני הקורונה לנערים ולמבוגרים, כשההבדל הוא הכמות: החיסון לילדים בני 5 עד 11 יינתן במינון של 0.1 מ"ל, שליש מגודל המנה שניתנה מגיל 12 ומעלה. כדי לא ליצור בלבול, פייזר ייצרה בקבוקונים מיוחדים של חיסון קורונה לילדים במינון המותאם להם, בצבע כתום, כך שניתן יהיה להבדיל בקלות בינם לבין בקבוקוני החיסון למבוגרים.

חיסונים אלו, נכון להיום, עדיין לא נרכשו על ידי ממשלת ישראל, שהמתינה להחלטה הרשמית של משרד הבריאות. משרד ראש הממשלה נמצא במגעים בנושא עם פייזר, אך טרם סוכם איתם על אספקת חיסונים קרובה. במשרד הבריאות אמרו שהחיסונים לילדים יינתנו בתוך 10 ימים מקבלת ההחלטה עליהם.

רוב מוחץ של המומחים: החיסון יעיל ובטוח

מבין 75 חברי צוות הטיפול במגפות וועדת החיסונים, 73 תמכו בקביעה שהחיסון בטוח לשימוש בקרב ילדים בגיל 5 עד 11, ושניים התנגדו. לשאלה האם משרד הבריאות צריך להמליץ להורים לחסן את ילדיהם או רק לאפשר זאת מבלי להמליץ על כך, 67 מהמומחים תמכו בהמלצה להורים, ו-7 תמכו בפתיחת האפשרות לחסן בלבד.

סוגיה נוספת עליה נערכה הצבעה בקרב חברי צוות המומחים היא חיסון ילדים בגיל 5 עד 11 שהחלימו מקורונה. רוב המומחים תמכו בחיסון ילדים מחלימים, אך נחלקו בשאלה האם יש לאפשר זאת בהתאם למועד ההחלמה: 34 תמכו בחיסון בהתאם למועד ההחלמה, ו-23 תמכו בחיסון ללא תלות במועד ההחלמה.

בנוסף נשאלו חברי הצוות האם יש לדחות את חיסון הילדים עד שיופיעו סימני גל חדש. 64 אמרו שאין לדחות את החיסונים, ו-8 בלבד תמכו בדחייה. בדיון המקדים שהתקיים בשבוע שעבר הציג משרד הבריאות נתונים לפיהם התחסנות בתחילת גל תחלואה אינה מצליחה להדביק את קצב התחלואה עצמה.

הדיון נערך שבועיים לאחר אישור חיסוני הילדים על ידי מנהל המזון והתרופות האמריקני (FDA), בעקבות דיוני צוות המומחים המייעץ לו שהמליץ על יעילות ובטיחות החיסון, והחלטת המרכז לבקרת מחלות ולמניעתן להתחיל מיידית במבצע חיסונים לגיל 5 עד 11.

החיסונים לגיל 5 עד 11 יינתנו במנה מוקטנת פי 3 מזו שניתנה מגיל 12 ומעלה – 0.1 מ"ל בלבד במקום 0.3 מ"ל. בניסוי שערכה פייזר. החברה טוענת שמינון זה מונע תחלואה תסמינית בקורונה ב-91% יעילות. לפי ניתוח הנתונים שערך ה-FDA על ניסוי פייזר, שבחן 1,518 ילדים שקיבלו חיסון במינונים של 0.1 מ"ל, 0.2 מ"ל או 0.3 מ"ל, בהשוואה לקבוצת דמה של 750 ילדים, יתרונות ההתחסנות ובפרט המיגון מנזק לבבי כתוצאה מתחלואה, גברו על הסיכון שהחיסון עצמו יגרום לדלקת בשריר הלב.

הדיון המקדים של צוות הטיפול במגפות בנושא הועבר בשידור חי וכלל שאלות מהציבור, אך משרד הבריאות החליט שהדיון המכריע יהיה סגור לציבור, ופרוטוקול הדיון יפורסם מספר ימים לאחריו, כפי שנעשה בכל אחד מהדיונים הקודמים בהם דן הצוות במתן חיסונים לקבוצות גיל או אוכלוסיות מסוימות.

במשרד הבריאות הסבירו בטרם הדיון שההחלטה התקבלה לאחר ש"נדונו מכלול השיקולים בעד ונגד ההחלטה, ובכלל זה האפשרות לניהול שיח חופשי ופתוח בסוגיה כה רגישה ומכרעת על רקע שיח אלים רווח, שעשוי להשפיע על מהלכו של הדיון. לאחר קבלת ההחלטה יפרסם הצט"מ את סיכום הדיון, כמקובל".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!