דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נגיף הקורונה

נגיף ללא גבולות: מספר המתים באירופה קפץ ב-10% תוך שבוע

מאות אלפי חולים ביממה, וכמעט 2 מיליון תוך שבוע, באחד מגלי התחלואה הקשים שחוותה היבשת מאז פרוץ המגפה

עובדים במפעל לייצור מסכות רפואיות בגרמניה (Andreas Gebert/Getty Images)
עובדים במפעל לייצור מסכות רפואיות בגרמניה (Andreas Gebert/Getty Images)
אוריאל לוי

מגיפת הקורונה נמצאת במגמת התפשטות ביבשת אירופה, כך הודיע אתמול (רביעי) ארגון הבריאות העולמי. לפי הודעת הארגון, אירופה היא האזור היחיד בעולם שבו מספר המתים והמאובחנים עלה בעקביות בשבוע החולף. שיעור התמותה עלה ב-10% וההתפרצות הנוכחית ביבשת נמשכת כבר שישה שבועות ברציפות, כשכמעט שני שלישים מהנדבקים בעולם בשבוע החולף – 1.9 מיליון – מצויים באירופה.

אתמול אובחנו יותר מ-313,000 נדבקים חדשים בקורונה ברחבי אירופה. שיאים יומיים חדשים נרשמו בגרמניה (45,416), אוסטריה (11,398), הולנד (12,648) ויוון (8,613). גם רוסיה, אוקראינה, פולין צ'כיה, ובלגיה דיווחו על מספרי נדבקים גבוהים מאוד – והן קרובות לשיא הנדבקים היומי.

גרמניה

"אנחנו במצב חירום", אמר הבוקר כריסטיאן דרוסטן, הווירולוג הראשי של בית החולים שאריטה בברלין, "חייבים לעשות משהו מיד". לדבריו, מצב חירום דומה מורגש במחלקות לטיפול נמרץ בבתי חולים ברחבי גרמניה.

הקנצלרית היוצאת אנגלה מרקל תיארה את המצב כ"דרמטי". בהודעה מטעמה נאמר ש"המגיפה חוזרת באופן חדש ויוצא דופן", ונקרא לרשויות המחוזיות לנקוט צעדים נוספים לבלימת התחלואה. גם הלחץ על בתי החולים גובר, וההתפרצות האחרונה מיוחסת לשיעור המחוסנים הנמוך יחסית במדינה, קצת יותר מ-67%.

מנהיגי גרמניה חזרו והצהירו לאחרונה כי אין בכוונתם להטיל סגרים, ובמקום זה הם ממקדים את מאמציהם בקריאות לציבור להתחסן. מכיוון שגרמניה היא פדרציה המורכבת ממדינות מחוז רבות, תקנות הקורונה בה אינן אחידות, ורבות מהן אינן נאכפות באדיקות.

בימים האחרונים הזהירו כמה בית חולים כי הם שוב מתקרבים לקצה גבול היכולת שלהם וכי מחלקות הטיפול הנמרץ מלאות בחולי קורונה כך שהן אינן מסוגלות לקלטות חולים חדשים. בית החולים שאריטה הודיע אמש כי נאלץ לבטל ניתוחים בשל הקצאת אנשי צוות לטיפול בחולי הקורונה.

כמה ממדינות המחוז שנפגעו הכי קשה, בהן סקסוניה, בוואריה ולאחרונה ברלין, הטילו הגבלות חדשות על הלא מחוסנים. החל מיום שני הקרוב, ברלין תאסור על לא מחוסנים להיכנס למסעדות, ברים, אולמות ספורט ומספרות. יותר מ-4.9 מיליון איש נדבקו בקורונה בגרמניה מאז תחילת המגיפה.

רוסיה

רוסיה מתמודדת בחודשיים האחרונים עם גל ההדבקה הגדול ביותר מאז החלה המגפה. מניין המתים הכולל מהנגיף עלה ליותר מרבע מיליון, אחרי שב-24 השעות האחרונות דווח על 1,237 מתים מהווירוס, קרוב לשיא היומי מאז פרוץ המגיפה. הרשויות ממתינות לראות אם הסגר, ושבוע החופשה בתשלום שניתן לעובדים לא חיוניים יוביל לירידה בשיעורי התחלואה במדינה.

הגורם להתפשטות הגבוהה של הנגיף ברוסיה היא שיעורם הנמוך של המחוסנים במדינה. אף שרוסיה הייתה המדינה הראשונה בעולם שייצרה חיסון לנגיף, "ספוטניק V" שמו, ואף שפוטין טען כי השתמש בו כדי לחסן את ביתו כבר באוגוסט 2020, אזרחי רוסיה מצביעים ברגליים. רק 34% מאזרחי רוסיה מחוסנים. פחות אפילו מהממוצע העולמי העומד על 40%.

יוון

יוון אף היא סובלת מגל התחלואה הנרחב ביותר מאז פרצה המגפה, ומספר הקרבנות במדינה המונה כ-11 מיליון תושבים כבר הגיע ל-16,493. ממשלת יוון שוללת הטלת סגר או סגירה של בתי ספר, אבל היא הודיעה כי ייתכן שתצטרך להעביר רופאים פרטיים לאזורים שסופגים כעת את ההתפרצויות הקשות ביותר.

העלייה החדה בנדבקים בשבוע האחרון מכבידה מאוד על מערכת הבריאות של יוון, ובתי חולים ברחבי המדינה הולכים ומתמלאים. שר הבריאות היווני, תנוס פלבריס, מסר שניתן עדיין להתמודד עם מצב התחלואה, אך הודה כי הוא דוחק למדי.

פלבריס הבטיח שלא יוטל סגר ומוסדות הלימוד לא ייסגרו, וגם שלא יוטלו מחדש הגבלות משמעותיות על מי שכבר התחסנו. עד כה כ-61% מאוכלוסיית יוון התחסנו, אבל מדובר בשיעור נמוך יותר מהממוצע באיחוד האירופי – 75%.

הולנד

בהולנד מספר הקרבנות כעת נמוך בהרבה לעומת הסתיו והחורף הקודם, אולם בתי החולים החלו להפציר בממשלה לפעול למניעת התפשטות מחודשת של המגפה.

התאחדות של חמישה בתי חולים במחוז לימברך קראה אתמול לממשלה להשיק מבצע זריקות בוסטר למבוגרים ולחולים בסיכון גבוה. לדברי ההתאחדות, לבתי החולים באזור אין די אנשי צוות לטפל בחולים נוספים: "אנחנו צועדים היישר לעבר אסון בריאותי, וכל המערכת פקוקה", התריעו בתי החולים. "אין לנו ספק ששאר הולנד תמצא עצמה במצב דומה בקרוב".

בשבוע האחרון חלה עלייה של 45% בנדבקים בהולנד. ממשלתו של מארק רוטה הודיעה בשבוע שעבר על הגבלות חדשות בניסיון לעצור את ההתפשטות, חודשיים אחרי שביטלה לגמרי את כללי הריחוק הפיזי. בין השאר הוחלט לחייב עטיית מסכות בכל החנויות ולהרחיב את חובת התו הירוק. שיעור המחוסנים בהולנד גבוהה ועומד על כ-69% מהאוכלוסייה הבוגרת. עד כה מתו בהולנד 18,637 חולי קורונה.

צרפת

רשויות הבריאות בצרפת דיווחו אתמול על 12,476 נדבקים חדשים ביממה – הנתון הגבוה ביותר מאז ה-8 בספטמבר.

בנאום שנשא אמש לאומה הודיע הנשיא עמנואל מקרון על הגבלה חדשה, שבמסגרתה בני 65 ומעלה יצטרכו להציג הוכחה שקיבלו זריקת בוסטר כדי להיכנס למסעדות, רכבות ומטוסים. עוד הכריז מקרון שמתחילת דצמבר יוכלו גם בני 64-50 לקבל את זריקת הדחף, שעד כה הייתה זמינה רק לבני 65 ומעלה.

"לאלה שטרם התחסנו אני אומר: לכו להתחסן", קרא מקרון. "הגנו על עצמכם. תתחסנו כדי לחיות חיים נורמליים. עוד לא סיימנו עם המגפה". שיעור המחוסנים בצרפת עומד על כ-68% מהאוכלוסייה הבוגרת.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!