דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

טור אורח / המכולת שגרמה לשופרסל לחתוך במחיר: הדרך הקואופרטיבית להורדת יוקר המחייה

רשתות השיווק יחפשו תמיד להגדיל את שורת הרווח| במקום לרדוף אחריהן, הממשלה יכולה לקדם גם חלופות

קואופרטיב העגלה מצפה רמון (צילום: אור צדקה)
קואופרטיב העגלה מצפה רמון (צילום: אור צדקה)
שלום דנוף

מספר פרשיות הסעירו השבוע את עולם הקמעונאות: חשיפת אתר המשלוחים לחרדים של רשת שופרסל וסגירתו, חקירה בנוגע לתיאומי העלאות המחירים בין רשתות השיווק הגדולות, פערי התיווך העצומים שהרשתות גובות על חשבון הצרכנים, היצרנים ובעיקר החקלאים, וכמובן, הוצאתו המתוקשרת של רמי לוי מוועדת הכלכלה בכנסת.

השורה התחתונה ברורה. אחרי כל הדיבורים על יוקר המחייה, רשתות המזון, כמו כל עסק  אחר בכלכלה הקפיטליסטית, מונעים מהחתירה לעשיית הרווח הגבוה ביותר האפשרי, על מנת להציגו לבעלים ולבעלי המניות. בגלל שהוא מוכר מוצרים שאי אפשר לחיות בלעדיהם, הוא נידון תמיד להיות במגמת עליית מחירים, מלבד כאשר יהיו גורמים חיצוניים שיכריחו אותו לנהוג אחרת.

מנכ"ל שופרסל יצחק אברכהן ומנכ"ל שיווק השיקמה רמי לוי (צילומים: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
מנכ"ל שופרסל יצחק אברכהן ומנכ"ל שיווק השיקמה רמי לוי (צילומים: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)

מסקנה אחת שאפשר להסיק מפרשת אתר המהדרין הסודי של שופרסל, היא שרשתות המזון יכולות להיות רווחיות, גם אם המחירים יהיו נמוכים יותר. רשת שופרסל אינם מעדיפה חרדים על פני לקוחות אחרים, ולא הפעילה את האתר המוזל מטוב לב. הרשת פשוט הבינה שמשתלם לה לשווק לפלח שוק שאחרת לא היה קונה מהם, ושגם אם ימכרו לו במחיר נמוך ב-20% – עדיין יהיו רווחיים.

מסקנה נוספת ומשמעותית לא פחות, היא שהתאגדות היא הדרך האפקטיבית ביותר להוריד את המחירים. הציבור החרדי, בהשוואה לציבור החילוני בארץ, הוא ציבור מאוגד יותר, שיודע להתחבר כדי לקדם את האינטרסים שלו.

דוגמה נוספת להתאגדות אנושית למאבק ביוקר המחיה, שאף עלתה בדיון בוועדת הכלכלה בכנסת, היא התארגנויות הצרכנים הקואופרטיביות, וספציפית 'העגלה' במצפה רמון. עד לפני 10 שנים הייתה שופרסל מונופול מוחלט בעיר הדרומית, והמחירים בסניף המקומי היו היקרים בארץ. בשנת 2010 התאגדנו קבוצת תושבים בניסיון לייצור חלופה באמצעות רכישה משותפת מספקים. לאחר שנה מוצלחת החליטה החבורה ללכת צעד אחד קדימה, להקים קואופרטיב ולהפעיל מכולת של ממש.

מכולת "העגלה" פועלת כיום כעסק ללא מטרות רווח. היא שמה לעצמה למטרה למכור לחבריה סל קניות מגוון ואיכותי, במחיר הזול ביותר האפשרי, תוך הבטחה של הוגנות גם כלפי היצרנים, וקידום תוצרת מקומית. היום חברים בעגלה 185 משקי בית, המהווים 10% ממשקי הבית במצפה רמון.

קואופרטיב העגלה מצפה רמון (צילום: אור צדקה)
קואופרטיב העגלה מצפה רמון (צילום: אור צדקה)
קואופרטיב העגלה מצפה רמון (צילום: אור צדקה)
קואופרטיב העגלה מצפה רמון (צילום: אור צדקה)

הדבר הגדול באמת הוא העובדה שהקואופרטיב מוזיל את המחירים לא רק לחברי העגלה, אלא לתושבי מצפה רמון כולה. למרות שמדובר בדג קטן למדי בהשוואה לסניף שופרסל, ואין לו את הגב בכלכלי של בעלי הון – מהרגע שהוקמה "העגלה" כולם יודעים שיש חלופה לרשתות הענק. לכן כבר ב-2013, כחודש אחרי שחשפנו בתקשורת שאנחנו מצליחים להיות זולים משמעותית מסניף שופרסל שבמצפה רמון, החליטה גם הנהלת הרשת לשנות מדיניות ושינתה את כל הסניפים שלה בישובים המבודדים מ'שופרסל שלי' היקר למותג הדיסקאונט שלהם 'שופרסל דיל'. גילינו שאפשר לגרום לרשתות להוריד מחירים ולשנות מדיניות, ושהדרך לעשות את זה היא התאגדות צרכנית נבונה. היום במצפה רמון כולם יודעים ומרגישים את זה, ואפילו בוועידת הכלכלה של הכנסת מכירים בהישג ופירגנו לנו.

קידום קואופרציה צרכנית בהחלט יכול להיות חלק מפתרון בעיית יוקר המחיה בישראל, אלא שלצערנו, להקים קואופרטיב בארץ זה דבר לא פשוט. המודל הקואופטיבי עובד, והעגלה במצפה רמון עודדה את הקמתם של קואופטיבים מוצלחים נוספים כמו העגלה שמשית. בכל שנה מוקמים ונסגרים כ-100 קואופרטיבים.

הקמת קואופרטיב מגלמת אתגרים גדולים של שיתוף פעולה וניהול דמוקרטי – אבל הקשיים המרכזיים בהם נתקלים הקואופרטיבים הצעירים הוא מול גופים גדולים כמו הבנקים וגופי ההשקעות, במאמץ לגייס את האשראי הנחוץ ליוזמה משמעותית בסדר הגודל הזה. הדבר מקשה על יצירת תחרות אפקטיבית לרשתות השיווק עמוקות הכיסים. לנו לקחו קרוב ל-9 שנים עד שהצלחנו לקבל אשראי בנקאי, שסייע לנו לשפר את השירותים שאנו מספקים. רבים מהקואופרטיבים שקמו במקביל אלינו ולא הצליחו להחזיק מעמד זמן כה רב.

טוב תעשה הממשלה אם תטה כתף ליוזמות אזרחיות ומקומיות, ותסייע בהתפתחותם של קואופרטיבים צרכניים חדשים,  באמצעות סיוע בגיוס אשראי, ליווי עסקי, הלוואות ומתן הקלות. מהלך שכזה עשוי לא רק להגביר את התחרות בתחום הסובל לכאורה מקרטליזציה – אלא גם להכניס למגרש שחקנים חברתיים חדשים, שמטרתם צמצום פערים, שיפור רמת החיים של אזרחי ישראל וקידום כלכלה הוגנת.

אנו מקווים שהצהרתו של סגן שרת הכלכלה ח"כ יאיר גולן כי הוא נרתם לקידום נושא הקואופרציה בישראל, כמו גם מינויה של רשמת האגודות השיתופיות החדשה, עו"ד שלומית שיחור-רייכמן, שצמחה בעצמה מתוך עולם הקואופרציה הצרכנית – יסייעו ויעודדו את הקמתם של קואופרטיבים נוספים, בתחום הקמעונאות ובכלל.

_____

הכותבים, שלום דנוף וצור וילמן, מנהלים את קואופרטיב העגלה, מכולת חברתית-שיתופית במצפה רמון.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!