דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.9°תל אביב
  • 23.7°ירושלים
  • 25.9°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 25.3°אשדוד
  • 29.8°באר שבע
  • 30.6°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

ההכנסה הממוצעת למשק בית ערבי 13,023 שקלים, מחצית ממשק בית יהודי

דו"ח שפרסם משרד האוצר חושף את הסיבות המרכזיות לפערים בין יהודים לערבים: שכר שעה נמוך יותר לגברים ערבים, ופחות שעות עבודה לנשים ערביות

עכו (צילום: פלאש 90)
עכו (צילום: פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ההכנסה מעבודה שכירה של משק בית ערבי (13,023 שקלים) עומדת בממוצע על כמחצית מזו של משק בית יהודי לא-חרדי (23,429 שקלים), כך עולה מסקירה חדשה שפרסמה אתמול (רביעי) הכלכלנית הראשית באוצר. כששני שליש מהפער מוסבר על ידי הפער בשכר השעתי של הגברים, והפער בסך שעות העבודה של נשים בחברה הערבית מסביר את השליש הנוסף.

היקף העבודה של הגברים הערבים (202 שעות בחודש) הוא דווקא גבוה בממוצע מזה של גברים יהודים שאינם חרדים (181 שעות ). עם זאת, השכר הממוצע לגבר ערבי בגיל העבודה (25-64)  עמד בשנת 2018 על כ-64% משכר השכירים היהודים שאינם חרדים.

הכלכלנית הראשית הסבירה כי גורם מרכזי לפערי ההכנסה הוא ההבדל בהתפלגות ההשכלה בין יהודים (לא חרדים) לערבים, המסביר כרבע מפער ההכנסות. 19% מפערי ההכנסות נגרמים לדבריה בשל התפלגות ענפי התעסוקה בין שני המגזרים. נפת המגורים והפיזור הגיאוגרפי בין מרכז לפריפריה מסבירים 17% נוספים מהפער.

פערים בהכנסות הורי העובד מסבירים 12% נוספים בין שני המגזרים, ופערים בזכאות לבגרות ולפסיכומטרי מסבירים כ-7% נוספים. מנגד, הנתון של מצב משפחתי בחברה הערבית דווקא נמצא כנתון האמור להעלות את השכר.

מודל המחקר של אגף הכלכלנית, שהתבסס על נתונים שהוכנו על ידי הלמ"ס המתייחסים לגברים ילידי 1975 יהודים וערבים, התקשה להסביר כשליש מפערי השכר בין האוכלוסיות. אלו לדברי הכלכלנית עשויות להיות מושפעים גם מגורמים שלא נבדקו דוגמת פערים בשליטה בשפה העברית, הבדלים במשלח היד, הבדלים בהיקף שעות העבודה של גברים ותופעת הפשיעה בחברה הערבית.

"הדומיננטיות של התפלגות ההשכלה בהקשר של פערי ההכנסה מצביעה על כיוון אפשרי למדיניות המבקשת לצמצם את פערי ההכנסה בין יהודים וערבים" כתבה הכלכלנית והצביעה על הפערים הגבוהים בין יהודים וערבים בהישגי בחינות הבגרות הנובעים ברובם מחסמים וכשלים המופיעים כבר בשנות התיכון כמו גם מפערי נשירה בין שתי האוכלוסיות.

"להשקעה בחינוך הערבי חשיבות ניכרת לצמצום פערי ההכנסה בין יהודים וערבים" כתבה.  "בכדי להביא להמשך צמצום הפערים בין יהודים לא-חרדים לערבים רצוי לקבוע כיעדים לטווח הקצר והבינוני את צמצום הנשירה של צעירים ערבים ממערכת החינוך הפורמלית, העלאת שיעור הזכאות לבגרות איכותית בקרב האוכלוסייה הערבית ושיפור מוכנותם האקדמית של צעירים ערבים. כמו כן, נדרש שיפור לאיכות העברית הכתובה והמדוברת של בוגרי מערכת החינוך הערבית. שיפור ביצועי מערכת החינוך הערבית עשוי לשפר את סיכויי המוביליות כלפי מעלה הנמוכים יחסית בחברה הערבית".

בנוסף, קראה ליישום מדיניות שתקדם את ההשכלה הגבוהה בחברה הערבית, וציינה כי הדבר עשוי לסייע גם להורדת הפשיעה בחברה הערבית ולשיפור כושר ההשתכרות של בוגרים בחברה הערבית כבר בדור הנוכחי. "ממצאי מחקר זה מראים כי להבדלים בהכנסת ההורים בין יהודים וערבים יש חלק לא מבוטל בהנצחת פערי ההכנסה בין אוכלוסיות אלה. צמצום הפערים בדור הנוכחי יביא לצמצום מהיר יותר של הפערים בדורות הבאים ויתרום לצמיחת הכלכלה הישראלית בעשורים הבאים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!