דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

התעשייה הסולארית בבעיה: המחירים התייקרו לרמה של לפני שלוש שנים

בעשורים האחרונים מחירי החשמל הסולארי ירדו, אבל השיבושים בשרשרת האספקה העולמית מייקרים את העלויות | התוצאה: כמחצית מהפרויקטים המתוכננים בעולם נמצאים בסכנה

מפעל לוחות סולאריים במחוז שינג'יאנג בסין (צילום: reuters)
מפעל לוחות סולאריים במחוז שינג'יאנג בסין (צילום: reuters)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

השיבושים בשרשרת האספקה מכים גם בתעשייה הסולארית. התקנות סולאריות בשנת 2022 בהיקף עצום של 50 ג'יגה-ואט, יותר ממחצית מסך ההתקנות המתוכננות בעולם(90 ג'יגה ואט), עלולות להיקלע לקשיים, לפי הערכת חברת ריסטד אנרג'י.

מחירי הפולי-סיליקון, חומר הגלם המרכזי בפנלים הסולאריים התייקר פי שלושה. בנוסף, עלויות ההובלה הימית עלו פי 6-5 למכולה לעומת מחיריהם בשפל של ראשית תקופת הקורונה. גם חומרי גלם אחרים, כמו זכוכית ונחושת, התייקרו בשנתיים האחרונות.

הבעיה הגלובלית הגיעה גם לישראל. עלויות הרכש של המערכות הסולאריות בארץ מושפעות מהשיבושים בנמלים ובשרשרת האספקה, מה שמייקר את הפרויקטים ב-10% במקרה הטוב, וב-40% במקרה הרע.

חוסר ודאות כזה עלול להעביר פרויקט מרווחיות נאה וצפויה, לסיכון משמעותי מבחינה פיננסית, שעלול לגרום לנטישת פרויקטים. רשות החשמל יכולה לחלט ערבויות של יזמים שזכו במכרזים, אך מטרתם היא לקדם כמה שיותר התקנות ולא להעשיר את קופת המדינה.

שיטת המכרזים הסולאריים שנהוגה בישראל מחייבת את היזמים להציע את המחיר הנמוך ביותר שיאפשר להם רווחיות ונטילת הסיכון לגבי שינויים במחירים על עצמם, תוך התחייבות למועדי הקמת המערכות וחיבורן לרשת והפקדת עירבון.

בשנה שעברה, העניקה רשות החשמל הארכות של 6 חודשים במועדי ההתקנה, כדי לסייע ליזמים להצליח בסופו של דבר להקים את הפרויקטים ולהימנע מצעד של חילוט ערבויות.

עם זאת, יזמים שנדרשים לשלם כיום על הזמנת הפנלים עצמם, צריכים לבחור בין ויתור על הפרויקט ואבדן ההשקעה הראשונית וכספי הערבות, לבין הפעלתו ל-20 שנה לפחות בתעריף שרווחיותו נמוכה או מוטלת בספק.

יזמים שזכו לאחרונה במכרזים שאמורים להתממש במהלך 2023, מקווים שעד אז סביבת המחירים תחזור למגמת ירידה.

הוזלה של כ-90% בשלושה עשורים

ב-30 השנים האחרונות מחירי החשמל הסולארי ירדו בערך ב-90%, כחלק מסדרה של שינויים טכנולוגיים וחברתיים. התנעת התהליך נעוצה בנכונות של ממשלות לשלם על התקנת פנלים סולאריים במחירים יקרים, מה שמייצר ביקושים, והקצאת תקציבים למחקר ופיתוח.

אחרי ההתבססות הראשונית של השוק על תעריפים יקרים, נוצרה האפשרות לייעל באופן משמעותי את תהליכים הייצור בעזרת יתרון לגודל. בסופו של דבר, הפנלים הסולאריים לשיטת ייצור החשמל הכי זולה במתקנים גדולים.

ייצור הפנלים, כמו מוצרים רבים אחרים, נעשה כיום בעולם בעיקר בסין. במדינות המערב מתגברים הקולות הביקורתיים נגד גורם אפשרי נוסף לירידת המחירים: שימוש של המשטר הסיני בעובדי כפייה, בייחוד במחוז שינג'יאנג, בו חיה אוכלוסיה אויגורית מוסלמית הנתפסת כאיום על ידי המשטר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!