דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דיור ציבורי

דעה / בזכות מאבקם פעילי הדיור הציבורי יכולים לנשום לרווחה, לא להרבה זמן

השר אלקין אולי לא יודה בזה, אבל ההחלטה האחרונה שלו היא קודם כל תוצאת המאבק הבלתי פוסק של הדיירות ושל פעילות 'פורום הדיור הציבורי' ו'שוברות קירות' שהתבצרו בכל דירה שעמדה בפני פינוי ולא הניחו לו

הפגנה על הדיור הציבורי (צילום: ריקי כהן בנלולו)
הפגנה על הדיור הציבורי (צילום: ריקי כהן בנלולו)
דוד טברסקי

בשיא קדחת ההצבעה על התקציב בכנסת, בלילה בין רביעי לחמישי בשבוע שעבר, הכריז שר השיכון זאב אלקין שהוא דוחה את פינוי המשפחה בת עשר הנפשות מדירתן בדיור הציבורי בגן יבנה. פינוי שהיה צפוי להיות אלים במיוחד, ועל כן גם מתוקשר במיוחד.

בניגוד למה שפורסם אז, אלקין לא עשה את זה כי הוא "גילה להפתעתו" שהפינוי צפוי להתבצע לפני סוף השבוע, ולכן גם בניגוד לנוהל (שלא ברור אם בכלל קיים) שאוסר על פינוי לפני שישי-שבת.

את המשמעות הרחבה של ההודעה אפשר היה להבין רק יומיים מאוחר יותר בדיון של ועדת הכלכלה. מנכ"ל המשרד אביעד פרידמן נתן הקדמה ארוכה בה דיבר על המצב הקשה של הממתינים בתורים ועל סוחרי הסמים ומשכירי ה-Airbnb שחזיקים בדירות של הדיור ציבורי כבנות ערובה (בלי לציין בכמה מדובר).

אז הבטיח השר להקפיא 350 פינויים שיש לגביהם פסק דין חלוט, עד שיתברר מצבם של כל המיועדים לפינוי. באופן לא רשמי נזרקה בחדר הוועדה הקפאה של ארבעה חודשים בפינויים. אבל בגלל הבטחתו של השר לבחון את כל המקרים לפני חידוש צווי הפינוי, ניתן להסיק שההקפאה תהיה יותר ארוכה מכך. אלקין כנראה ידע את זה, ולכן מיהר ליישם אותה.

בדיונים הפנימיים בין חברי הכנסת נעמה לזימי (העבודה) ומיכאל ביטון (כחול לבן), שהביא את הנושא לדיון בוועדת הכלכלה בראשותו אחרי שבעבר התנהלו בוועדת הפנים, עם משרדי השיכון, האוצר והמשפטים, הממשלה התייחסה עד עכשיו לאפשרות של הקפאת הפינויים כמהלך בלתי אפשרי.

במשרד המשפטים טענו שאין לשר השיכון סמכות להתערב בפסקי הדין. באוצר חששו מההשלכות התקציביות של המשך תשלום הפיצויים לממתינים לדיור ומאובדן ההכנסות הפוטנציאליות מהדירות שיכבידו על קופתו הדלה של משרד השיכון. אלקין ופרידמן, מצידם, לא הפסיקו עד השבוע האחרון  לכנות את המיועדים לפינוי "פולשים".

הסיבה המרכזית להודעה של אלקין באה ממקום אחר, או נכון יותר ממקומות אחרים. היא באה מדירתה של תמר אלקובי באור יהודה, בה שהתה עם בני משפחתה, עשרים פעילות ושני בלוני גז יומיים שלמים, מחכים לפינוי שלא הגיע. היא באה גם מקרית עקרון, גן יבנה וירושלים.

בחודשיים האחרונים פעילות 'פורום הדיור הציבורי' ו'שוברות קירות' דאגו להגיע לכל דירה מועדת לפינוי כדי להתבצר. התקשורת הייתה צריכה להתאמץ כדי לעמוד בקצב שלהן.

לכל מקום אליו הגיעו הפעילות החליט "פתאום" קצין משטרה לא להגיע וחבר כנסת החליט "פתאום" לתמוך. שר השיכון הוציא "פתאום" הודעה על בחינה מחודשת של הנושא.

אלקין בקושי הספיק להישבע אמונים בכנסת כשהפעילות כבר חיכו לו כניסת השבת עם אוהלים מתחת לבית המרווח שלו בשכונת פסגת זאב. "השר אולי רוצה לשבת בשקט בבית, אבל אני ארעיש לו מתחת לחלון כי לי אין בית", צעקה אחת הפעילות.

הפינויים אולי הוקפאו, אבל המאבק רחוק מאוד מסיום. פעילי הדיור הציבורי כבר שלחו מכתבים למשרד השיכון וביקשו לקבל מקום בוועדות שידונו מחדש בקריטריונים, כמו גם להכליל בוועדות גורמי רווחה ומשפט.

כ-1000 מתוך 5,700 הזכאים שממתינים לדירה בשנת 2021 יצטרכו להמשיך ולחכות אחרי שיירכשו כל הדירות שהמשרד מתכוון להוסיף למאגר בשלוש השנים הקרובות. על בסיס העובדה שהכסף לרכישת הדירות לא נמצא בתקציב אלא אמור להגיע מעודפים ומרווחים על מכירת דירות ישנות, והתנהלות העבר של משרד השיכון, אפשר כבר עכשיו לחזות שלא כל הדירות ירכשו או ישופצו. את אוהלי המחאה נמשיך, כנראה ולמרבה הצער, לראות גם בעתיד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!