דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
37.9°תל אביב
  • 32.3°ירושלים
  • 37.9°תל אביב
  • 36.0°חיפה
  • 34.5°אשדוד
  • 37.2°באר שבע
  • 41.0°אילת
  • 38.7°טבריה
  • 30.6°צפת
  • 38.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אנטישמיות בעולם

מאות בני אדם השתתפו בהפגנה אנטישמית בפולין; לפיד: "מופע שנאה מזעזע"

ההפגנה התקיימה בעיר קאליש ובמהלכה נשרפה מגילת זכויות יהודים עתיקה, ונשמעו צעקות "מוות להיהודים" ו"להט"ב, פדופילים וציונים - אויבי פולין" | שר הפנים הפולני: ״נעמיד לדין את המשתתפים״

אנשים מפגינים נגד זרים במהלך צעדת יום העצמאות בפולין. (צילום: AP/Czarek Sokolowski)
אנשים מפגינים נגד זרים במהלך צעדת יום העצמאות בפולין. (צילום: AP/Czarek Sokolowski)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

מאות פעילי ימין קיצונים הפגינו ביום חמישי האחרון בעיר קאליש שבפולין ובמהלכה צעקו בין היתר "מוות להיהודים" ו"להט"ב, פדופילים ציונים – אויבי פולין". כמו כן במהלך ההפגנה שנערכה ביום ההעצמאות הפולני, שרפו הפעילים כתב זכויות היסטורי השייך לקהילה היהודית מהמאה ה-13.

שר החוץ, יאיר לפיד, גינה את ההפגנה ומסר: "האירוע האנטישמי המחריד בפולין מזכיר לכל יהודי בעולם את עוצמת השנאה ואת הסכנה שטמונה בעולם, אם לא גודעים אותה בצורה חדה ובלתי מתפשרת. הגינוי החד משמעי של גורמים פולנים הוא חשוב והכרחי, אני מברך על כך ומצפה מממשלת פולין לנקוט ביד קשה כנגד האנשים שלקחו חלק במופע השנאה המזעזע הזה".

שר הפנים הפולני מריוש קמינסקי מסר אף הוא גינוי לאירוע האנטישמי בעיר קאליש. לדבריו, "האנשים שארגנו את האסיפה המבישה והשערורייתית בקאליש ב-11 בנובמבר יעמדו בפני השלכות משפטיות".

מנגד, ראש העיר והמשטרה המקומית דחו את הטענות ואמרו כי "נציג של ראש העיר, יחד עם נציגי מפקדת משטרת העיר בקאליש ומטה המשטרה המחוזית בפוזנן, החליטו שלא לפזר את ההפגנה מטעמי בטיחות וסדר ציבורי", נכתב מטעמם. "פיזור ההפגנה עלול היה לגרום להסלמה".

על פי הדיווחים בכלי התקשורת בפולין, המשטרה זיהתה באמצעות סירטוני הוודיאו מהאירוע עשרות בני אדם שהניפו כרזות בעלות "מסרים אסורים" על פי החוק בפולין ובאיחוד האירופי.

העיר קאליש השוכנת במחוז פוזנן מערבית ללודז', נחשבת לאחת  הערים העתיקות בפולין. לקאליש תפקיד מכריע בתולדות יהודי פולין, ב-1264 היא הייתה לעיר הפולנית הראשונה שבה ניתן ליהודים כתב-האמנה שהקנה להם מגוון חירויות בחוק.  כתב הזכויות של קאליש, כשמו, היווה את התשתית החוקית הראשונה לזכויותיהם של היהודים בפולין, ושימש מופת שלאורו הרחיבו שליטי המדינה את תחולת המסמך גם ליתר חלקי הארץ.

מרבית יהודי קאליש ניספו בשואה. ביולי 1946 נשלח מכתב אולטימטום ליהודי קאליש המאיים עליהם במתקפה קשה יותר מאשר בפוגרום קיילצה, אם יישארו בעיר. התקפות אלימות, אנטישמיות מתמשכת וקשיי השבת רכושם אילצו את מרבית היהודים לעזוב.  בסוף שנות ה-40 נותרו רק כמאה, והמעטים שנשארו התמזגו בחברה הלא יהודית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!