דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
22.2°תל אביב
  • 22.6°ירושלים
  • 22.2°תל אביב
  • 21.5°חיפה
  • 19.1°אשדוד
  • 25.1°באר שבע
  • 22.7°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 18.0°צפת
  • 22.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משבר הדיור

משפחות גבעת עמל נערכות לפינוי מיידי: ״אחרי מסכת התעללות, מצפים לסיום מכובד מ-ממשלת השינוי״

המשפחות לא הסכימו לחתום עם יצחק תשובה על הסכם, לאחר שלא קיבלו התחייבות מלאה לפיצוי על סילוקן | בתגובה חידש יזם הנדל״ן את צווי הפינוי

לבנה רצבי, התושבת האחרונה שפונתה מביתה בגבעת עמל (צילום ארכיון: דוד טברסקי)
לבנה רצבי, התושבת האחרונה שפונתה מביתה בגבעת עמל (צילום ארכיון: דוד טברסקי)
דוד טברסקי

40 משפחות בגבעת עמל נערכות לפינוי החל מהבוקר (ראשון) עם כניסת צווי הסילוק מבתיהן לתוקף. זאת בעקבות סירובו של שר המשפטים גדעון סער להתחייב להעברת תקציב ייעודי למשפחות.

פינוי המשפחות הוקפא למשך שלושה שבועות, במטרה לאפשר לממשלה תקופת זמן נוספת להגיע להסדר סופי עם תושבי השכונה ביחס לגובה ואופן הפיצוי.

מתווה הפיצוי שגובש עבור התושבים עומד על 75 מיליון שקלים (45 מיליון מיצחק תשובה ו-30 מיליון מהמדינה). אלא שהתקציב תקוע במשרד האוצר, ולא עובר למשפחות למרות הסכמות עם משרד המשפטים וחברי הכנסת נעמה לזימי (עבודה) וגבי לסקי (מרצ). על פי ההסכמות שהושגו, כספי הפיצויים צריכים לעבור למשפחות מעודפי התקציב והכספים הקואליציוניים.

גבעת עמל (צילום: דוד טברסקי)
גבעת עמל (צילום: דוד טברסקי)

שביט מס, ראש המטה של שר המשפטים סער, ניהל את המשא ומתן עם המשפחות בגבעת עמל בחודשים האחרונים. הוא פנה מספר פעמים למשפחות בדרישה לחתום על התחייבות לפינוי מול יצחק תשובה, שעתיד לבנות בשטח מספר גורדי שחקים.

נס הבטיח שהכסף יעבור למשפחות ללא התחייבות בכתב. המשפחות סירבו לחתום עם תשובה בלי לקבל התחייבות בכתב לפיצוי המוסכם, ודרשו את התערבות שר המשפטים. בגלל סירובן לחתום, תשובה חידש בסוף השבוע את צווי הפינוי, והם נכנסים לתוקף הבוקר.

לדברי המשפחות, אחרי שלשכת גדעון סער פנתה לתשובה, הוצע לכל משפחה פיצוי נוסף על סך 55 אלף שקלים לטובת תשלום שכר דירה במשך חצי שנה. עם זאת, הפיצוי הותנה בחתימת המשפחות על הסכם פינוי מהבתים לפני הסדרת הפיצוי.

״אנחנו בודקים עם האוצר מה אפשר לעשות״, אומרת ח״כ לזימי ל׳דבר׳, ״ומחכים להתערבות כמו שצריך של השרים הרלוונטיים. צריך להגיע עם התושבים לפתרון ככל שניתן. מבחינתנו הכסף שמור עד 2022 והדרך לממש אותו חייבת להימצא״.

רונית אלדובי, תושבת השכונה וממובילות המאבק בגבעת עמל, אומרת ש-9 מתוך 11 בעלי נחלות בשכונה כבר חתמו על הסכמה לפינוי. הם חתמו בתנאי שיקבלו פיצוי עבור כל המבנים והחצרות שהיו לתושבים ב-1961, שנת המכירה של הקרקע (על תושביה) ליזמי נדל״ן.

״אחרי מסכת התעללות בת 74 שנים מצד המדינה״, אומרת אלדובי, ״מסכת רצופה בהבטחות שלטוניות שהופרו פעם אחר פעם, לא נתייאש מלצפות לסיום ממלכתי, מכובד והוגן בגבעת עמל על ידי ממשלת השינוי״.

בית המשפט קבע ב-2018 שהתושבים לא פולשים, אבל לא החליט על עצירת הפינויים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!