דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ביסקסואליות

גאווה / מחר בבוקר ייערך בת"א מצעד הגאווה לציון יום הנראות הביסקסואלי

בסופו של המצעד, בשעה 13:00, תתקיים עצרת מרכזית בגן מאיר לציון היום. שירי אייזנר: "הדגש הוא על נראות בגלל ההקשר הרחב של מחיקה ביסקסואלית בחברה."

דגל הגאווה הביסקסואלית (צילום: Peter Salanki, מתוך Flickr).
דגל הגאווה הביסקסואלית (צילום: Peter Salanki, מתוך Flickr).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

מחר, יום שישי ה-23.9 יצויין ברחבי העולם יום הנראות הביסקסואלי הבינלאומי, ולראשונה יתקיים לציון האירוע מצעד גאווה בתל אביב. המצעד יחל בשעה 12:00 ברחבה הסמוכה להרצל-רוטשילד ויסתיים בגן מאיר בשעה 13:00 שם תערך עצרת מרכזית. "זה מצעד להט"בי ששם דגש על אחד ההיבטים של להט"ב" הסביר ל'דבר ראשון' מיקי זאידל (39) מאשדוד, אחד ממארגני האירוע "את היום נוהגים לציין בעצרות ואירועי תרבות. שנה שעברה ציינו אותו באמצעות במה פתוחה ומופעים של אנשים מהקהילה במועדון בתל אביב, והשנה החלטנו לעלות שלב ולערוך מצעד".

מחיקה ביסקסואלית

"יום הנראות הביסקסואלי נקבע בשנות ה-90 בארה"ב כחלק מגל של פעילות ביסקסואלית שנוצר באותה תקופה והיווה בסיס לפעילות שקיימת עד היום. מאז מצוין יום הנראות כל שנה בתאריך 23 לספטמבר, ובשנים האחרונות גם התחלנו לציין את שבוע הנראות במהלך השבוע שקודם ליום". מסבירה שירי אייזנר, חוקרת ופעילה ביסקסואלית, מחברת הספר Bi: Notes for a Bisexual Revolution.

"הדגש הוא על נראות בגלל ההקשר הרחב של מחיקה ביסקסואלית בחברה. מחיקה ביסקסואלית היא השמטה (מכוונת או אוטומטית) של ביסקסואליות מכל הקשר שבו היא רלוונטית, כלומר ברוב ההקשרים שניתן לחשוב עליהם. מאוד קשה למצוא אזכורים לביסקסואליות, ואם הם נמצאים, הם תמיד יבואו בתוך הקשר שלילי. נושא היצוג במדיה למשל תפס הרבה תאוצה בשנים האחרונות כיוון שבאמת קשה מאוד למצוא דמויות ביסקסואליות בספרים, בסרטים ובטלוויזיה, ועל אחת כמה וכמה דמויות ביסקסואליות שגם מזדהות ככאלו".

ברמה הבין אישית, אומרת אייזנר הרבה פעמים נשמעות אמירות ש"אין כזה דבר ביסקסואליות". זאידל נותן לכך דוגמאות: "כשרואים זוגיות של שני גברים, קל לקטלג את זה כשני הומואים, וכשרואים גבר ואישה מקטלגים את זה ישר כמשהו הטרוסקסואלי, ולא חושבים על זה שיש עוד אופציות" זאידל מסביר את הצורך בנראות ביסקסואלית ומולטי-משיכתית, "היבט נוסף של המחיקה זה פשוט להעלים את הביסקסואליות מתוך הקהילה הגאה – לכנות אותה למשל בשם הקהילה ההומו-לסבית".

הדגל הביסקסואלי במצעד הגאווה בירושלים 2015 (צילום: דבר ראשון).
הדגל הביסקסואלי במצעד הגאווה בירושלים 2015 (צילום: דבר ראשון).

בשנה החולפת היו שתי יציאות מתוקשרות למדי מהארון של ידוענים המזדהים כביסקסואלים – רן דנקנר וגילי מוסינזון. זאידל סבור כי יש לכך השפעה על הנראות הציבורית של הקהילה. "אני חושב שזה משפיע מאוד. שניהם תורמים לנראות ולנוכחות שלנו בתקשורת, גילי לא מזמן התראיין על נושא הביסקסואליות בשידור חי בפריים טיים. זה משהו שלא ראינו קודם לכן. רן דנקנר התראיין לאתר של ארגון הנוער הגאה (איגי) והראה לנוער שאפשר להיות ביסקסואל, פאנסקסואל, לא להגדיר את עצמו או עוד הרבה מאוד אופציות".

על אף החשיבות שאייזנר רואה לנושא הנראות הביסקסואלית, היא סבורה שלא מספיק להתמקד רק בה. "העובדה שאנחנו נותנות למיינסטרים לקבוע את תנאי הדיון רק פוגעת בנו" היא אומרת, "כשאנחנו רק עסוקות בלהוכיח שאנחנו קיימות, לא נשאר לנו מרחב לדבר על הבעיות האמיתיות של הקהילה שלנו – חשיפה לאלימות ואלימות מינית, עוני, דכאון, אובדנות, בריאות פיזית ירודה ועוד ועוד – כל אלה נושאים שנמחקים (באופן אירוני) כשאנחנו מדברות אך ורק על נראות ומחיקה.

לכן לדעתי צריך להשתמש ביום הנראות על מנת להדגיש את התכנים הנוספים האלה. להעלות מודעות לא רק לקיום שלנו, אלא גם לנסיבות החיים שלנו ולבעיות שאנחנו סובלות מהן כתוצאה מביפוביה בחברה".

סולם קינסי להתנהגות מינית

כבר בשנות החמישים טען הביולוג וחוקר המין אלפרד קינסי, לאחר שערך עם צוות החוקרים שלו ראיונות עם למעלה מששת אלפים אנשים, כי בני האדם אינם מתחלקים באופן דיכוטומי ל'הטרוסקסואלים' ול'הומוסקסואלים', וכי המשיכה המינית משתנה לאורך החיים, ומתאפיינת באחוזים רחבים של האוכלוסיה במשיכה, לאו דווקא במידה שווה, לשני המינים. לפיכך פיתח קינסי את הסקאלה המכונה 'סולם קינסי להתנהגות מינית'.

סולם קינסי להתנהגות מינית (גרפיקה: דבר ראשון).
סולם קינסי להתנהגות מינית (גרפיקה: דבר ראשון).

כיום, מסביר לנו זאידל, מקובל להתייחס לביסקסואליות לא רק כאל משיכה לגברים ולנשים, אלא כמשיכה לבני המגדר שלך, ולבני מגדר נוסף, מתוך הכרה בכך שישנם אנשים שזהותם המגדרית אינה 'גבר' או 'אישה', וישנן זהויות מגדריות נוספות. מלבד הזהות הביסקסואלית ישנן הגדרות זהות מולטי-משיכתיות נוספות. "פאנסקסואליות, זו הזהות שלי" אומר זאידל ,"יש שתי דרכים לתאר זאת- כעיוורון מגדרי, משיכה שהיא ללא קשר למגדר. יש גם אנשים שמזדהים כפאנסקסואלים שיבחרו לאמר שהם נמשכים לכל המגדרים והמינים, כמובן לאו דווקא באותה עוצמה". זהות אחרת היא הזהות הפוליסקסואלית – משיכה למגדרים מרובים, אבל לאו דווקא לכולם. "ההגדרות כמובן עשויות להיות חופפות" מסביר זאידל, שהוא ממקימיו של הפורום הבי\פאנ\פוליסקסואלי בישראל.

פרטים נוספים באיוונט הפייסבוק.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!