דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

המיסוי על כלים חד פעמיים ומשקאות מתוקים לדיון בכנסת

היועצת המשפטית של הכנסת מזהירה שהמיסים ישפיעו בעיקר על השכבות החלשות, ואין הבטחה שההכנסות מהם ישמשו להתמודדות עם הבעיה | לפי מחקר של הביטוח הלאומי: העשירון התחתון מוציא פי שניים על חד פעמי מהעשירון העליון

משקאות מתוקים וכלים חד פעמיים. (צילום: פלאש 90, shutterstoke
משקאות מתוקים וכלים חד פעמיים. (צילום: פלאש 90, shutterstoke
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

ועדת הכספים תצביע היום (שני) על הצווים למיסוי סוכר וכלים חד פעמיים. למרות שהצווים כבר נחתמו על ידי שר האוצר אביגדור ליברמן והמס על כלים חד פעמיים כבר נכנס לתוקף, ועדת הכספים צריכה לאשר אותם בדיעבד, ויכולה אפילו לבטל או לשנות אותם.

המס על משקאות מתוקים יכנס לתוקף ב-1 בינואר, ויעמוד על שקל אחד לליטר משקה מתוק (מעל 5 גרם סוכר ל-100 מ"ל משקה), או למשקה עם תחליף סוכר. מס הכלים החד פעמיים נכנס לתוקף בתחילת החודש ועומד על 11 שקלים לק"ג.

לקראת הדיון פרסם הביטוח הלאומי טבלה של צריכת כלים חד פעמיים לפי עשירונים. לפי הנתונים, העשירון הרביעי מוביל בצריכת חד פעמי, עם שיעור קונים של 21.8%. בעשירון העליון שיעור הקונים הוא הנמוך ביותר ועומד על 11.6%. בעשירון התחתון קונים 18.5%, אבל הוא מהווה את השיעור הגבוה ביותר מתוך ההכנסה הפנויה שלהם, 3.5%.

בקרב יהודים חרדים עומד שיעור הקונים על 43.9%. שיעור הערבים הקונים כלים חד פעמיים נמוך משיעור היהודים הלא חרדים (15.9% לעומת 16.3%). סכום הרכישה הממוצע בעשירון התחתון עומד על 204 שקלים, לעומת 131 שקלים בעשירון העליון.

על פי הערכת הגורמים המקצועיים, מחיר 200 יחידות כוסות פלסטיק לשתייה קרה עלה מ-4.9 שקלים ל-9.9 שקלים, 50 יחידות סכו"ם שקוף עלו מ-8.9 ל-17.9 שקלים, ו-100 יחידות כפות לבנות עלה מ-6.9 שקלים ל-13.9 שקלים.

לקראת הדיון פרסמה היועצת המשפטית של הכנסת עו"ד שגית אפיק מסמך הסוקר את שני המיסים החדשים, ובו היא מותחת ביקורת על ההחלטה להחיל את מס על כלים חד פעמיים לפני הדיון בוועדת הכספים. החלטה שיש בה, שלדבריה, "משום פגיעה של ממש וכרסום ביכולת הפיקוח של הכנסת".

בנוסף מעלה המסמך את השאלה אם לא נכון היה להשתמש בכלים רכים יותר, וכן הצעה להפנות את ההכנסות מהמס, שיעמדו על כ-600 מיליון שקלים, להפחתת מחירים של חלופות, להסברה ולהוזלת כלי כלי פלסטיק רב פעמיים.

במסמך ציינה אפיק: "המיסוי בצו מוטל באופן רגרסיבי תוך פגיעה קשה יותר באוכלוסיות החלשות". עוד טענה שצריך להקצות הכנסות מהמס לתימרוץ אוכלוסיות שיפגעו במיוחד, בדגש על הציבור החרדי, לשנות את התנהגותן.

בנוגע למס על משקאות מתוקים, נכתב שעמדת משרד הבריאות היא שמהלך זה צריך להיות חלק מקשת רחבה של מהלכים ויש לוודא שאלה אכן מבוצעים. בנוסף הציעה אפיק כי גם ההכנסות ממס זה, שצפויות לעמוד על 380 מיליון שקלים בשנה, יוקצו לסיוע לצעדים דומים כמו: מזון בריא למסגרות חינוך, שילוב תזונאים במערכת החינוך וברשויות, מניעת פרסום מזון מזיק ועוד.

במסמך מוסבר גם מדוע עמדת משרד הבריאות היא שיש להטיל את המס גם על משקאות עם תחליפי סוכר. לפי המשרד, מחקרים אחרונים מראים כי לתחליפים נזקים בריאותיים משמעותיים, ומיסוי משקאות עם סוכר גורם לעלייה בצריכתם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!