דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

דעה / כרוניקה של הפקרה: את הפינוי בכוח של גבעת עמל אפשר היה למנוע

שני פסקי דין, הצעות חוק, מחאות ואינספור הבטחות של פוליטיקאים לא שינו את השורה התחתונה: ברגע האמת תושבי גבעת עמל היו לבדם

פינוי גבעת עמל (צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90)
פינוי גבעת עמל (צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90)
דוד טברסקי

קצת לפני שקיעת החמה חזרו לגבעת עמל צלילי מהלומות הפטישים הכבדים בקירות, הדלתות, הפאנלים והחלונות. עשרות עובדים נמרצים פירקו את מה שנשאר מביתה של לבנה רצבי שהבטיחה שתהיה אחרונה לצאת; היא ושכנותיה היו היחידות שעמדו בהבטחה שלהן, שאר המשתתפים בסיפור העצוב של גבעת עמל, לא.

מלבד ח"כ גבי לסקי (מרצ), אף מקבל החלטות או פוליטיקאי לא דרך בשכונה אתמול. האזור הפך לשטח הפקר, בו פועלות זרועות המדינה: המשטרה, חברת הובלות וקבלן הפירוק, אבל המדינה עצמה נעדרה ממנו לחלוטין. בלי ממשלת השינוי, ובלי עיריית תל אביב.

לעיתים נדמה היה שהדמות הבכירה ביותר בשטח הייתה קבלן הפינויים ושליחו של תשובה יצחק פנחס (שוגון), איש המשטרה לשעבר שדילג בין התושבים לשוטרים.

ברגעיה האחרונים של שכונת גבעת עמל נשארו תושביה, שנשלחו ליישב את המקום על ידי המדינה במלחמת העצמאות, לבדם.

הכנסת ובית המשפט לא עזרו

השיעור המרכזי שניתן היה ללמוד מהפינוי האלים שהתרחש בשכונה באוקטובר 2014  ברור: אם משאירים את המשפחות להתמודד לבדן מול יצחק תשובה, היזם שרכש את הקרקעות מהעירייה, ידם תמיד תהיה על התחתונה. למדינה היו שבע שנים לנסות למנוע חזרה נוספת לאותם רגעים קשים.

פינוי גבעת עמל (צילום: דבר)
פינוי גבעת עמל (צילום: דבר)

תושבי גבעת עמל, כמו גם חלק מתושבי תל כביר, כפר שלם ושכונת התקווה, נמצאים במצב ייחודי. הם נשלחו ליישב קרקעות במלחמת העצמאות שהיו הפריפריה של תל אביב דאז, בלי שזכויותיהם על הקרקע הוסדרו. לרוע מזלם, ערכן של הקרקעות נסק, והן נמכרו לקבלנים שיקימו בהן מגדלים. לאור מעורבותה של המדינה, הדרך הטובה ביותר לפתור את הסיטואציה הייתה באמצעות חוק שיעניק להם זכויות על הקרקע בה חיו כל חייהם.

ניסיונות כאלה אכן נעשו בשנים האחרונות, וקודמו על ידי פוליטיקאים כמו יו"ר מרצ ניצן הורוביץ, שרת המשפטים דאז איילת שקד, וחבר הכנסת לשעבר דב חנין. חוק כזה יכול היה לתת מענה צודק וכולל לכל תושבי השכונות שנמצאים במצב דומה, תוך הכרה מפורשת של המדינה באחריותה. בתוך המשבר הפוליטי, החוק לא הושלם.

גם בנתיב המשפטי לא מצאו התושבים מענה. ב-2018 קבעה שופטת בית המשפט העליון דפנה ברק ארז שלעירייה ולמדינה אין מקום בהליך המשפטי, והותירה אותם לבד מול הטייקונים. שני פסקי דין בבית המשפט השלום והמחוזי בשנים האחרונות קבעו אמנם שהמשפחות אינן פולשות ומגיעות להן פיצויים כדין, אבל הסכום עמד על פחות ממיליון שקלים, רחוק מלהספיק לרכישת דיור חלופי באזור.

בפסק דין שניתן באפריל האחרון בעקבות תביעה של המשפחות נגד עיריית תל אביב ורשות מקרקעי ישראל, השופטת מיכל אגמון גונן קבעה שהמדינה ועיריית תל אביב-יפו הפרו את התחייבויותיהן כלפי התושבים: "עיריית תל אביב-יפו ראתה באדמות גבעת עמל נכס מסחרי שערכו רב, ואת התושבים כפולשים ומסיגי גבול שיש לסלקם", כתבה אגמון גונן, אבל בפסק הדין קבעה שכל משפחה תקבל רק את הוצאות המשפט.

הכסף שוריין, הביורוקרטיה ניצחה

כמה שבועות לאחר הקמת הממשלה בקיץ האחרון צווי פינוי נשלחו לתושבים; תשובה רצה שעד ערב ראש השנה הגבעה תהיה נקייה. בלחץ הממשלה הצעירה, בטענה שאין לפנות משפחות ערב חגי תשרי, אושרה הקפאה עד לאחר החגים, וניתנה הבטחה ש'משהו' ייעשה. החגים עברו, דבר לא נעשה, והצווים חזרו.

פינוי גבעת עמל (צילום: רונית אלדובי)
פינוי גבעת עמל (צילום: רונית אלדובי)

שבוע לפני שליחת צווי הפינוי האחרונים, הגיעו המשפחות עד למשרדי השרים וחברי הכנסת. חברות הכנסת גבי לסקי (מרצ) ונעמה לזימי (העבודה) הצליחו לשריין 30 מיליון שקלים בתקציב המדינה לפיצוי התושבים. לרגע אחד נדמה היה שהמשבר יימנע, והמשפחות הצטלמו מחובקות עם נציג משרד המשפטים וחברות הכנסת.

אבל ההבטחה הממשלתית לא קוימה. הכסף אמנם שוריין, אבל היעדר חקיקה מסודרת לא מאפשר להעביר אותו למשפחות, ונראה שהלחץ הפוליטי שהופעל לא הספיק כדי למצוא פתרון לבעיה. עם שחר, 200 שוטרים וכוחות יס"מ הגיעו לשכונה.

יש לדרוש ולצפות שההבטחה למשפחות עוד תקוים במלואה, אבל שום דבר לא ימחק את מהלומות הפטישים ששברו קירות וחלונות בעוד המשפחות המשיכו להסתגר בבתיהן במחאה. לסיפור גבעת עמל היו כל הסיבות וההזדמנויות שבעולם להסתיים אחרת. אבל ברגע האמת, כשהסבלים מרוקנים את תכולת הבתים והתושבים מפונים במוניות, לא הייתה שם מדינה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!