דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

נשים ערביות נמצאות בסיכון של עד פי 4 לחלות בסוכרת לעומת נשים יהודיות

החברה לקידום בריאות האוכלוסייה הערבית מפרסמת מסמך שנתי על הרגלי הישראלים בצריכת סוכר, לרגל שבוע הסוכרת הבינלאומי | פרופ׳ שחאדה, נשיא אגודת הסוכרת: ״יש להשתמש במיסוי המשקאות הממותקים לסבסוד המזון הבריא״

נשים ערביות צופות על הרחוב באום אל פאחם מהמרפסת. למצולמות אין קשר לנאמר בכתבה (צילום ארכיון: קובי גידעון/ פלאש90)
נשים ערביות צופות על הרחוב באום אל פאחם מהמרפסת. למצולמות אין קשר לנאמר בכתבה (צילום ארכיון: קובי גידעון/ פלאש90)
יניב שרון

נשים ערביות נמצאות בסיכון של עד פי ארבעה לחלות בסוכרת לעומת נשים יהודיות. כך עולה מהדו״ח השנתי לבריאות האוכלוסייה הערבית בישראל, שמפרסמת החברה לקידום בריאות האוכלוסייה הערבית של ההסתדרות הרפואית, לרגל יום המודעות לסוכרת הבינלאומי שחל השבוע. עוד עולה מהנתונים כי בחברה הערבית 80% שותים שתייה ממותקת על בסיס יומיומי, ורק 60% עושים זאת בקרב האוכלוסיה היהודית.

"מחלת הסוכרת מושפעת משני גורמים: אחד הוא המטען הגנטי והשני הוא הסביבה״, מסביר פרופסור נעים שחאדה, נשיא אגודת הסוכרת בישראל. ״כנראה יש אצלנו נטיית יתר להשמנה, שהיא גורם הסיכון המשמעותי ביותר לסכורת. מעל 90% מחולי הסכרת סובלים מהשמנת יתר". 

"לגבי הגורם הסביבתי הוא בעיקר הפעילות הגופנית והאוכל שאנו אוכלים", מסביר שחאדה. כאשר הוא נדרש לתת דעתו על הפער בין החברה היהודית לערבית הוא אומר: "כאן יש שינוי מכריע. לאורך שנים עסקו הערבים בעבודה החקלאית. בעשורים האחרונים האוכלוסיה הפכה ליותר עירונית. האוכל זמין ונשארים יותר בבית. התזונה של אגן הים התיכון (ירקות פירות קטניות שמן זית) היא תזונה בריאה. עברנו לאוכל מהיר, מזון מיובא ועשיר בשומן רוויי. כשהייתי ילד אכלנו בשר פעם בשבוע, היום עם חיי השפע יש יותר בשר".  

"הנשים הערביות הן הקבוצה המובילה בישראל בהשמנה. במחקר שערכנו מצאנו כי יש יחס הפוך בין שנות הלימוד ועבודה מחוץ לבית, לבין שיעור התחלואה בסכרת".  

נתונים: שנתון בריאות האוכלוסייה הערבית בישראל, החברה לקידום בריאות האוכלוסייה הערבית
נתונים: שנתון בריאות האוכלוסייה הערבית בישראל, החברה לקידום בריאות האוכלוסייה הערבית

מנתוני משרד הבריאות עולה כי שיעור החולים המתגוררים בשכונות בעלות מדד חברתי-כלכלי (SES) נמוך ובינוני-נמוך גבוה יותר, לעומת השיעור בשכונות בעלות מדד חברתי-כלכלי בינוני-גבוה וגבוה. לדברי שחאדה האוכל הבריא יותר יקר באופן משמעותי.   

גורם מרכזי בתחלואה בסוכרת הוא השתייה הממותקת, העשירה בסוכר, שמהווה תחליף אצל אוכלוסיות שונות לשתייה של מים. 60% מהאוכלוסייה היהודית בישראל שותה משקאות עם סוכר על בסיס יומי (בין כוס אחת ביום ל- 6 כוסות ביום). בחברה הערבית, 80% מהאוכלוסייה צורכת שתייה ממותקת. 

לדעת שחאדה, "יש להשתמש במיסוי המשקאות הממותקים לסבסוד המזון הבריא.  מיסוי על משקאות ממותקים בעולם הוכיח עצמו".  

הפתרון למצב כרוך בשינוי התנהגותי. "צריך משטר כלל משפחתי", אומר שחאדה. "יש לעבור לתזונה בריאה ולעודד פעילות גופנית. בבית-הספר לא למדנו על הדבר הכי חשוב לנו – הבריאות שלנו. למערכת החינוך יש תפקיד. אני רוצה שהנוער המתבגר ילמד לדאוג לבריאות שלו. הוא יוכל להשפיע גם על יתר המשפחה". 

מחלת הסוכרת מאפיינת אורח חיים לא בריא, ועוד לפני הופעת הקורונה, היא הוגדרה על ידי ארגון הבריאות העולמי כמגיפה במאה ה-21. תזונה מרובת סוכר, שתיית משקאות ממותקים ומיעוט פעילות גופנית הם הגורמים המובילים לתחלואה בסוכרת. הסוכרת לא רק פוגעת באיכות החיים של האדם, אלא גם נמצאת לאורך העשורים האחרונים בין חמשת גורמי המוות השכיחים בישראל.  

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!