דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון י"א באייר תשפ"ד 19.05.24
27.4°תל אביב
  • 24.9°ירושלים
  • 27.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 25.4°אשדוד
  • 25.8°באר שבע
  • 32.6°אילת
  • 25.8°טבריה
  • 22.9°צפת
  • 27.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

פורום העצמאים בהסתדרות דורש להקצות 10 מיליארד ש"ח להלוואות לעסקים קטנים

בפנייה לשר האוצר ליברמן ולשרת הכלכלה ברביבאי, מזהירים בפורום מ"התמוטטות המונית של עסקים" | למרות זינוק של 463% ברווחי הבנקים ברבעון הראשון של 2021, האשראי לעסקים קטנים ב-2020 הצטמצם

הפגנת העצמאים מחוץ לכנסת (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90)
הפגנת העצמאים מחוץ לכנסת (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90)
הדס יום טוב

פורום העצמאים מבית ההסתדרות דורש משר האוצר ושרת הכלכלה להקצות עשרה מיליארד שקלים לטובת הלוואות בערבות מדינה לעסקים מסורבי בנקים.

"מימדי הפגיעה בעסקים הקטנים והבינוניים ידועים לכם היטב. הם נפגעו מהמשבר באופן בו רבים מהם לא התאוששו, וחלק מהם אף נסגר", כתב שי גל, ראש תחום כנסת וממשלה בפורום, במכתב לשר האוצר אביגדור ליברמן ושרת הכלכלה אורנה ברביביאי. גל ציין שהבנקים סיימו את הרבעון הראשון של שנת 2021 ברווחי שיא של 4.3 מיליארד שקלים, המהווים זינוק של 463%. אך בעוד בכל תחומי האשראי נרשמה צמיחה, היקף האשראי לעסקים קטנים הצטמצם: שיעור האשראי לעסקים קטנים ובינוניים מסך האשראי העסקי ירד לכ-8.45%, ירידה של נקודת אחוז לעומת שנת 2019, והמשך מגמת צמצום חלק האשראי לעסקים קטנים ובינוניים בשנים האחרונות.

לדברי גל, "בין אם מחנק האשראי הוא תוצאה של ניהול סיכונים על ידי הבנקים, ובין אם הוא תוצאה של ייקור הרביות שהוריד את הביקוש להלוואות, סוגיה זאת מונחת כחרב על צווארם של עסקים שבעליהם נהגו לפי החוק וצמצמו פעילות כשנדרשו לעשות כן, וכעת הם מתמודדים עם קשיים כלכליים".

לפי נתוני הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה, בשנת 2020, שבה החל משבר הקורונה, עלה היקף האשראי לעסקים קטנים ובינוניים (עסקים עם מחזור של עד 100 מיליון שקלים בשנה) ב-3% ביחס לשנת 2019, גידול של כ-5.6 מיליארד שקלים.
עם זאת, האשראי לעסקים זעירים (עד 2 מיליון שקלים) ירד בשנה זו בשיעור של 6% ביחס
לשנת 2019, צמצום של כ-6.4 מיליארד שקלים. בסקירה של הסוכנות מיוני האחרון נכתב שעצמאיים דיווחו על ירידה משמעותית במענה לביקוש אשראי בשנת 2020 ביחס
לשנת 2019.

אחד הגורמים המשמעותיים במתן האשראי לעסקים קטנים בעקבות משבר הקורונה היה הקמת הקרן להלוואות לעסקים בערבות מדינה. מלבד הערבות, הקרן הציעה מתן הלוואות באמצעות הבנקים בתנאי ריבית והחזר נוחים. היקף האשראי שניתן לעסקים קטנים ובינוניים בקרן בערבות מדינה עומד על סך של 9.19 מיליארד, מתוכם 6 מיליארד בקרן 2016.

בסך הכל, שיעור האשראי בערבות מדינה מסך האשראי לעסקים קטנים ובינוניים עלה מכ-2.1% לכ-7.11% בעסקים קטנים – עלייה של פי 3. מתוך סך האשראי לתקופה של שנתיים עד חמש שנים נרשמה עלייה של פי שמונה – מכ-5.5% לעד כ-%40 בקרב עסקים קטנים. עוד מצוין בסקירה שללא הקרן בערבות מדינה, היקף האשראי לעסקים זעירים היה יורד בכ-5.11%, בעוד לשאר העסקים הקטנים והבינוניים הוא היה יורד ב-1%.

בנק ישראל העמיד לבנקים הלוואות מוניטריות בריבית של %1.0 או 1.0 , בהיקף
של כ-20 מיליארד שקלים. הלוואות ששימשו את הבנקים למתן אשראי לעסקים קטנים
ובינוניים שרובו ניתן במסגרת הקרן בערבות מדינה.

גל ציין שסכום של 10 מיליארד שקלים "יאפשר לבנקים להלוות כסף לעסקים בריבית נמוכה, ויבטיח את שרידותם של העסקים הקטנים". לדבריו, "כבכל השקעה – יש סיכון במתן הלוואות, אך הסיכון שבהתמוטטות המונית של עסקים, המעסיקים יחד מאות אלפי עובדים, וצמיחת המשק תלויה בהם, גדול אף יותר. לא רק שאחריותכם למנוע זאת, כך גם הצהרתם כי תעשו הן מיום כניסתכם לתפקידכם, והן לפניו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!