דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
גבעת עמל

תושבי גבעת עמל נותרו מופקרים לאחר הפינוי: ״אף אחד לא עונה לטלפון״

״אני סובלת פי 10 ממה שהיה קודם״, אומרת לבנה רצבי ל׳דבר׳, ״אמרתי למשטרה שאיך שנצא, הכול ייעלם. לא נראה כסף, לא בית, ולא שום דבר״ | המדינה לא יצרה מנגנון להעברת הפיצויים שהובטחו, אף יועץ משפטי במשרדי הממשלה לא מוכן לתת חוות דעת שתומכת בהעברת הכסף לתושבים

לבנה רצבי (73) ערב הפינוי מביתה. גבעת עמל (צילום: דבר)
לבנה רצבי (73) ערב הפינוי מביתה. גבעת עמל (צילום: דבר)
דוד טברסקי
גיל פלוטקין
גיל פלוטקין
עורך אתר החדשות ״דבר״
צרו קשר עם המערכת:

״אני סובלת פי 10 ממה שהיה קודם״, אומרת ל׳דבר׳ לבנה רצבי, 24 שעות לאחר שפונתה בכוח מביתה בגבעת עמל. ״אני במקום בטוח אצל המשפחה שלי, אבל אני לא יכולה להחזיק פה יותר לטווח  ארוך״.

רצבי, כמו שכנותיה לשעבר בגבעת עמל, רחל לוי וחני סמוחה, גרות באופן זמני בביתם של בני משפחותיהן ברחבי הארץ. רצבי נמצאת כרגע בפתח תקווה. הגורמים שהבטיחו לדאוג להם אחרי הפינוי – נעלמו.

״אני אמרתי למשטרה שאיך שנצא הכול ייעלם״, אומרת רצבי בכאב, ״לא נראה כסף, לא בית ולא שום דבר״. לדבריה, הנאמן מטעם בית המשפט, שמחזיק את כספי הפיצויים שלהם, לא עונה לעורכי הדין שלה לטלפון. ״אני לא יודעת אפילו למי לפנות״, אומרת רצבי, ״הוציאו אותנו בכוח, הרסו את הבתים, ועזבו אותנו״.

רצבי מתארת שהשוטרים שפינו אותה מהבית בו גידלה את חמשת ילדיה, היו ״עם דרגות גבוהות מאוד״, והבטיחו שידאגו לה, ״שלא תישאר לבד״. בינתיים גם הם נעלמו.

הפיצויים שהובטחו למשפחות, על סך כ-1.8 מיליון שקלים למשפחה, כלואים בינתיים בין היתר בקופת המדינה. כחצי מהסכום צריך להגיע מהנאמן של בתי המשפט, וחצי נוסף מהמדינה.

נעמה לזימי (עבודה) וגבי לסקי (מרצ) השיגו 30 מיליון שקלים לפיצוי המשפחות מטעם המדינה במסגרת כספים קואליציוניים, אבל הממשלה עדיין לא מצאה דרך להעביר את הכספים האלה למשפחות.

בשביל שהכסף יעבור, צריך חוות דעת של יועץ משפטי מאחד ממשרדי הממשלה, והחלטת ממשלה. אלא שכפי שנודע ל׳דבר׳, היועצים המשפטיים של משרדי הפנים, השיכון והמשפטים לא מוכנים להוציא תחת ידם חוות דעת שתאשר את העברת הכספים למשפחות. גם היועץ המשפטי לממשלה לא מוכן לעשות זאת.

רעיון נוסף שעלה הוא להעביר את כספי הפיצויים למשפחות דרך עיריית תל אביב. אלא שהעירייה מסרבת בכל תוקף לקבל את הכספים עבור התושבים, ולעשות את השירות הזה עבורם.

במשרד המשפטים אומרים בתגובה שהנושא לא נמצא אצלם. מיצחק תשובה נמסר ש-42 מיליון שקלים הופקדו לטובת המשפחות, כפי שנקבע בפסק הדין.

עיריית תל אביב: ״העירייה היא גוף ציבורי, הכפוף לחוק, ואין ביכולתה להעביר כספים ציבוריים לאנשים פרטיים ללא אישור של הגורמים הממשלתיים המוסמכים וללא קריטריונים ברורים. בהתאם, העירייה לא סירבה לאף הצעה שיש בה להקל על המפונים, אלא הציפה את הצורך בקבלת פתרונות להיבטים רגולטורים שונים וכן לגיבוש קריטריונים, על מנת שניתן יהיה ליישם את ההצעה.

״מאחר ומשרדי הממשלה וחברות הכנסת שקידמו את ההצעה לא הצליחו להגיע להסכמה לגבי פתרון לנושאים אלו, הסוגיה כלל לא הבשילה להצעה קונקרטית או ריאלית. למעשה, גם העובדה שהמדינה אינה מעבירה את הכסף נובעת מאותה סיבה בדיוק שהעירייה אינה יכולה לשמש "צינור" להעברה – על המדינה מוטלת החובה לפעול כדין בעת העברת כסף ציבורי לגורמים פרטיים,על פי אמות מידה שיוווניות וחוקיות.

״בכל מקרה, הפינוי, כמו גם התשלום למפונים, נעשים בהתאם לפסקי דין חלוטים בעניין – המחייבים ועל פיהם יש לפעול״.

משרד השיכון, משרד הפנים, היועץ המשפטי לממשלה ומערכת בתי המשפט – לא הגיבו לטענות שעולות בכתבה. והתושבים שוב לבד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!