דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

ראיון / פרויקטור הקורונה ל'דבר': "בכניסה לגל הרביעי היכולות שלנו היו מפורקות. למדנו לקח"

פרופ' סלמאן זרקא מודאג מהופעת זן קורונה חדש, שיפגע בילדים ובאנשים שהתחסנו | את ההיערכות לכך צריך להוביל עכשיו, כשהתחלואה יורדת: "בתרגיל שקיימנו בשבוע שעבר תיאמנו ציפיות עם כל משרדי הממשלה. זה תרחיש שיכול לקרות"

פרופ' סלמאן זרקא (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
פרופ' סלמאן זרקא (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

"בכניסה לגל הרביעי היכולות שלנו היו מפורקות", אומר פרופ' סלמאן זרקא, פרויקטור הקורונה במשרד הבריאות, "חגגנו את הניצחון על הקורונה ביציאה מהגל השלישי והתחלנו לפזר את הגייסות, גם בצבא, גם באזרחות, ואפילו סגרנו חלק ממשל"ט הקורונה הלאומי. למדנו מזה לקח: אי אפשר לסגור, כי בקורונה אין זמן לגייס יכולות. אי אפשר לשלוח את האנשים הביתה ואז להתחיל מחדש. יש גלים ויש בין-גלים, ובבין-גלים נערכים לגל הבא."

פרופ' זרקא  נכנס לתפקיד פרויקטור הקורונה ביולי האחרון, אחרי חמש שנים בניהול בית החולים זיו בצפת ושירות ארוך בחיל הרפואה בצה"ל. בתום ארבעה חודשים בתפקיד שכללו בעיקר התמודדות עם גל הקורונה הרביעי, עיקר המשימה שניצבת בפניו היא הובלת ההיערכות לגל הקורונה הבא.

בחמישי האחרון השתתף פרופ' זרקא בתרגיל סימולציה שדימה התמודדות עם זן חדש ומסוכן של נגיף הקורונה. במשך שמונה שעות התכנסו במרכז הניהול הלאומי בירושלים ראש הממשלה נפתלי בנט שהוביל את התרגיל, שר הבריאות ניצן הורוביץ, בכירים במשרד הבריאות והביטחון ומנכ"לים של משרדי הממשלה. התרחישים נכתבו על ידי אנשי המקצוע במשרד הבריאות, והתרגיל עצמו נוהל על ידי האלוף במילואים יעקב עייש, לשעבר ראש אגף המבצעים ונספח צה"ל בוושינגטון. זרקא מסביר ש"המטרה הייתה לאפשר תרגול של כלל הגופים, בדגש על הממשקים ביניהם".

התרחיש: 4 ילדים מאושפזים במצב קשה ו-25 רופאים מחוסנים שנדבקו

"התרחיש שהוצג בתרגיל היה וריאנט חדש שפוגע בילדים ועוקף את החיסון", מספר פרופ' זרקא, "פתחנו את התרחיש עם ארבעה ילדים מאושפזים במצב קשה עקב קורונה באחד מבתי החולים. בהמשך התרחיש 25 רופאים התכנסו בכינוס רפואי בהרצליה וכולם נדבקו בנגיף, למרות שהיו מחוסנים בשלוש מנות."

מה התגובות האפשריות במצב כזה?
"התרחיש הזה, של הופעת של זן חדש שתוקף גם ילדים וגם מחוסנים – מחייב להתחיל להיערך, ולהגיב ביכולת שלנו לאבחן מהר הופעת וריאנט חדש. הוא מצריך יכולת של כל משרדי הממשלה, השלטון המקומי, ופיקוד העורף, להיערך למה עושים עכשיו. יש אפשרות לסגור אזור מסוים, שכונה או עיר, אולי צריך לעבור להגבלות בכל המדינה, לעבור לסגר כזה או אחר. כל השאלות האלה היו על השולחן".

פרויקטור הקורונה, פרופ' סלמאן זרקא (משמאל) עם ראש הממשלה נפתלי בנט בתרגיל 'אומגה' להתמודדות עם זן קורנה חדש במרכז הניהול הלאומי (צילום: חיים צח / לע"מ)
פרויקטור הקורונה, פרופ' סלמאן זרקא (משמאל) עם ראש הממשלה נפתלי בנט בתרגיל 'אומגה' להתמודדות עם זן קורנה חדש במרכז הניהול הלאומי (צילום: חיים צח / לע"מ)

ואיך מקבלים החלטה?
"בתרגיל שוחחנו על מרחב האפשרויות לתגובה לכל שלב בתרחיש בשולחנות עגולים, בהשתתפות מנכ"לי משרדי התיירות, הפנים, ביטחון הפנים, והמל"ל. אנחנו, אנשי משרד הבריאות, הבאנו את ההמלצות המקצועיות שלנו על איך נכון להגיב בכל שלב, ובדיון של כל המנכ"לים יחד עם סגן הרמטכ"ל, שר הבריאות וראש הממשלה, עסקנו במרחבי התמרון ובמשמעויות של כל החלטה."

"היה שלב בתרגיל שהמלצנו על סגר, וההמלצה התקבלה"

מה הבנת מהתרגיל על הממשק משרד הבריאות והגופים האחרים?
"אני חושב שהתרגיל היה מאוד מלמד, ומאוד מתאם את הציפיות. אנחנו במשרד הבריאות חיים את הקורונה, לצערי אולי אפילו יותר מדי, והיינו רוצים להתפנות לדברים אחרים. אבל היה חשוב לקיים שיח מול משרדי הממשלה, ולתאם ציפיות על תרחיש שלצערי יכול לקרות. היה מאוד נכון לשים את השיח הזה על השולחן, אני חושב שזה תרם לנו רבות בהבנה. אם מקבלים החלטה על סגירת שכונה מסוימת בעיר מסוימת, זה גוזר הרבה פעולות שכל הממשלה תצטרך לבצע."

מה למשל?
"משרד הרווחה יצטרך לדאוג לאוכלוסייה שצריכה סיוע מיוחד. צה"ל יצטרך לתת סיוע לוגיסטי לשלטון המקומי – להביא אוכל, להגביל תנועה. מעבר ליכולות של פיקוד העורף, יש יכולות נוספות בתוך צה"ל. משרד התיירות יצטרך להוביל תהליכים של סגירת התיירות, ויהיה צריך לעזור לתיירים שנמצאים בארץ, לראות איך הם יוצאים מכאן. תידרש עבודה מול רשות התעופה האזרחית ומול נמל התעופה לגבי סגירת השמיים. ואיך סוגרים את המעברים מול הרשות הפלסטינית? אנחנו מקווים שהתרחישים לא יתממשו אבל חייבים להיות מוכנים, בדיוק כמו מלחמה."

בגלי הקורונה הקודמים עלו מתחים בין אנשי המקצוע במשרד הבריאות, שדרשו החמרה של ההגבלות, לבין השרים או אנשי משרדי הממשלה האחרים. זה התבטא בתרגיל?
"אנחנו יותר מתואמים בציפיות. עדיין נישאר אנשי בריאות הציבור, וככל שתהיה לנו דעה על צעד שצריך לנקוט, בין אם זה סגר או הגבלה, חובתנו המקצועית להביא אותה לממשלה. היה שלב בתרגיל בו המלצנו על סגר, וההמלצה שלנו התקבלה. אני חושב שזה היה חלק מתיאום הציפיות – שלהגבלה ולסגר יהיה מקום בהתמודדות עם תרחיש מורכב."

"נקודת החוזק שלנו היא עבודת המטה, כי בקורונה אין זמן"

זרקא מדגיש שכדי להתמודד עם גל קורונה עתידי, גופי המטה המקצועיים חייבים להמשיך לעבוד גם כשהתחלואה יורדת. "נקודת החוזק שלנו היא עבודת המטה. כשיש גל קורונה, אנחנו בתוך משרד הבריאות נפגשים פעם או פעמיים ביום, מתכנסים בפורומים מגוונים בשביל לקיים עבודה בין גופים, הערכות מצב, ונפגשים פעם ביום עם ראש הממשלה והרמטכ"ל בשביל לתאם. אבל בקורונה אין זמן, מכיוון שהקורונה מכפילה את עצמה כל 10 ימים. היא מייצרת מרדף אחרי הזמן. לכן, עבודת המטה הזאת מאוד חשובה ליצירת תשתית ארגונית להצפת בעיות ויצירת פתרונות."

וכאן נכנס הלקח מהגל השלישי. "אנחנו שומרים את היכולות גם במשל"ט וגם בפיקוד העורף. אמנם קצת משחררים את המתח של האקורדיון, ולא שומרים אותו מתוח עד הסוף, אבל ממשיכים לפעול. יש אתגרים נוספים לפתחנו, כמו חיסוני הילדים."

"האתגר בחיסוני ילדים הוא התחלואה הנמוכה"

בשבוע הבא יחלו חיסוני ילדים מגיל 5 עד 11. האם הם ישימו את ישראל במקום אחר מבחינת ההתמודדות עם הקורונה?
"אני מסתכל על זה שאפשר לחסן ילדים ולהגן עליהם כהזדמנות ענקית. הגעת החיסונים לארץ הוא מבחינתי חג. אכן המחלה תוקפת ילדים באופן קל, אבל אנחנו מכירים שהם סובלים מ"לונג קוביד", וצריך לקחת בחשבון גם את איכות החיים שלהם, שקשה להיכנס לשגרה כשצריך כל הזמן להיכנס לבידוד כי היו במגע עם מאומתים. גם הנושא של משפחות שרוצות לטוס לחו"ל בלי להצטרך להיכנס לבידוד כשחוזרים, זאת פגיעה באיכות החיים. לכן אני חושב שהגעתם של חיסוני הילדים זאת ברכה. החיסון הוא בטוח ויעיל, ארצות הברית הקדימו אותנו ואנחנו מסתכלים על הנתונים שלהם, ורואים שאכן החיסון מאוד בטוח עבור ילדים."

איזה אתגרים עומדים בפני מבצע החיסונים לילדים?
"יש אתגר בכך שכרגע התחלואה נמוכה. אני בטוח שאם האופציה לחסן ילדים הייתה נפתחת באוגוסט, היה פחות אתגר. כרגע, מצד אחד יש זמן לדבר עם ההורים ולתת להם את כל המידע שיאפשר להם לקבל החלטה, ומצד שני אני שומע שאלות לגיטימיות מהורים שתוהים אם אולי סיימנו עם הקורונה ולא יגיע גל חמישי. אבל אנחנו יודעים שלוקח חודש מהיום של המנה הראשונה שילד מקבל ועד שהוא מחוסן במאה אחוז."

"אנחנו למודי קרבות, אבל מודאגים מזן חדש"

מה הכי מדאיג אותך?
"אנחנו למודי קרבות קורונה. ביציאה מהגל השלישי חשבנו שניצחנו את הקורונה לגמרי, ואז הופיע הגל הרביעי, עם הדלתא, ולצערנו הוא היה מתוזמן עם הדעיכה של החיסונים. כרגע ביציאה מהגל, במיוחד כשכל העולם אדום, מדאיג אותנו שיגיע אלינו מהגבולות זן חדש. הסכנה תהיה אם הזן הזה עוקף חיסונים או פוגע בילדים, או אם הוא מדבק יותר או אלים יותר. אם יקרה, יהיה צריך להגיב מחדש כל הממשלה, השלטון המקומי, פיקוד העורף, בשביל שנוכל לנהל את האירוע."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!