דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אסונות לאומיים

חוק הסיוע לנפגעי אסונות לאומיים עבר בקריאה טרומית

השר מאיר כהן אמר שינסה להחיל את החוק גם על נפגעי המירון | יוזמת החוק אפרת רייטן-מרום: "יש חוקים שנולדים מכאב ודמעות. הגיע הזמן שהמדינה תייצר מסגרת"

ח"כ אפרת רייטן במליאת הכנסת (צילום: נועם מושקוביץ/דני שם טוב/ דוברות הכנסת)
ח"כ אפרת רייטן במליאת הכנסת (צילום: נועם מושקוביץ/דני שם טוב/ דוברות הכנסת)
דוד טברסקי

הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה טרומית את החוק לסיוע לנפגעי אסונות אזרחיים לאומיים אושר בקריאה ראשונה הצעת החוק לסיוע לנפגעי אסונות אזרחיים-לאומיים. ההצעה עברה ברוב של 39 תומכים ללא מתנגדים, ותעבור לוועדת העבודה והרווחה להכנה קריאה ראשונה. יו"ר יהדות התורה, ח"כ משה גפני ,הצביע בעד החוק לאחר ששר הרווחה מאיר כהן אמר כי אסון מירון ייכנס לתוך הקטגוריה עם הכרזתו כאסון לאומי אזרחי.

"יש חוקים שנולדים מכאב ודמעות" אמרה ח"כ אפרת רייטן-מרום, שמובילה את החוק. "אסון ורסאי, צפית, מירון, זעזעו את המדינה, את התקשורת. חלקם הולידו ועדות חקירה אבל כשימי האבל נגמרו – נהייתה דממה. המשפחות נשארו לבדן, ללא גורם מלווה שדואג להן, ללא דאגה לרווחתם". היא נתנה את ארה"ב והולנד כדוגמא למדינות בהן משפחות קורבנות של אסונות שמוכרזים כלאומיים מקבלים סיוע תקציבי ותמיכה מצד המדינה.

"למה מדינה מתוקנת ונורמלית לא קובעת מסגרת לסיוע לאנשים באסונות כאלו?" אמרה רייטן, "הגיע הזמן לקבוע מסגרת לאסונות והשלכות. אין בחוק שום הגדרה ליום אבל לאומי, איזה כללים קיימים כדי להכיל אסון כה כבד? פשוט אין".

רייטן הוסיפה שלצערה החוק לא יחול על נפגעי אסון מירון כפי שביקשו חברי הכנסת החרדים. ח"כ יעקב מרגי שעלה לנאום מטעם האופוזיציה ציין שיתמוך בחוק ודרש להבין כיצד אפשר יהיה להכיל אותו גם על משפחות מירון. "7 חודשים עברו, 45 משפחות לא קיבלו מענה או סיוע נפשי או מקדמה, אני מקווה שתוך כדי הדיונים נוכל להתייחס גם למשפחות מירון". שר הרווחה מאיר כהן הבטיח שייעשה מאמץ להכניס את נפגעי מירון תחת החוק.

על פי הצעת החוק יוגדר אסון לאומי, ויקבע סל כלים שהמדינה תספק לפצועים ולמשפחות ההרוגים. דמי הסיוע יעברו לנפגעים לא יאוחר מ-15 יום לאחר קבלת הזכאות, ולמשפחות לא יאוחר מ-45 יום לאחר הבקשה לסיוע. בנוסף, השר לביטחון פנים ימנה ממונה רשמי מטעם המדינה שילווה את משפחות הנספים והפצועים על ידי משרדי הממשלה וגופים מסייעים במגזר הציבורי.

נכון להיום, אין מנגנון מדינתי מסודר שדואג לפצועים ולמשפחות ההרוגים. ב-2002 חוקק חוק ייחודי שנועד לסייע לנפגעים ולמשפחות ההרוגים באסון ורסאי, ולמרות כמה הצעות שהועלו בעבר, לא קיבל החוק תוקף מורחב לאסונות שאירעו אחר כך.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!