דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

מעל מיליארד ש"ח נגבו לקרן רווחי הגז, אך היא לא תיפתח לפני אמצע 2022

הקרן תתחיל לפעול רק כשיצטברו בה מעל מיליארד ש"ח חלוטים, כיום פחות ממחצית מהסכום שנצבר חלוט | גם אז, רוב הכסף יופנה להשקעות מחוץ ישראל | ח"כ מוסי רז: "אנחנו מעדיפים את הקטנת השימוש בגז, גם במחיר של ירידה בהכנסות"

מאגר הגז לוויתן (צילום: פלאש 90)
מאגר הגז לוויתן (צילום: פלאש 90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

רשות המסים הודיעה הבוקר (רביעי) כי סך ההיטלים בגין רווחי נפט ורווחי יתר ממשאבי טבע שנגבו במצטבר עד היום הגיע ל-1.018 מיליארד שקלים, אך רק 441 מיליון שקלים מתוכם הם סכומים חלוטים. לפי החוק, הקרן תיפתח רק כשיצטברו בה מיליארד שקלים מהיטלים חלוטים, מצב שברשות המסים מעריכים שיגיעו אליו באמצע 2022.

היטלים חלוטים הם היטלים שנגבו עפ"י דוחות שנתיים שהגישו בעלי זכויות הנפט ומשאבי הטבע, וכן היטלים שנגבו בעקבות שומה סופית. היטלים שאינם חלוטים הם היטלים שנגבו כמקדמות או כניכוי במקור, וגבייתם עדיין אינה סופית.

ברשות המסים מעריכים כי סך ההיטלים החלוטים צפוי לעבור את מיליארד השקלים באמצע השנה הבאה, לאחר קבלת דוחות ההיטל השנתיים לשנת 2021. כאמור, רק לאחר שסך ההיטלים החלוטים יעבור את סכום מיליארד השקלים תיפתח הקרן לאזרחי ישראל.

הסכומים שנצברים בקרן נגבים כמס נוסף שמוטל על בעלי זכות נפט ובעלי זכות לניצול משאב טבע, שנקרא "היטל רווחי יתר", ונגבה במקביל למס הכנסה, מס חברות ותמלוגים. כיום נגבה ההיטל מחברת כימיקלים לישראל ובעלי מאגר הגז "תמר". עיקר הסכום החלוט בקרן מקורו במאגר הגז 'ים תטיס', שהתרוקן בשנת 2012, אך רכש גז ממאגר תמר על מנת להשלים התחייבויות חוזיות גם לאחר מכן.

בהתאם לחוק, הכנסות המדינה מהיטלים על רווחי נפט, גז ומשאבי טבע ינוהלו ע"י 'הקרן לאזרחי ישראל', ובנפרד מהכנסות המדינה ממיסים. אך בשונה משמה, הקרן אמורה לדאוג שאזרחי ישראל לא ייהנו מהכסף, אלא שהוא יופנה להשקעות מחוץ לישראל. רק חלק מרווחי הקרן יוכל לחזור לתקציב המדינה, ודרכו לאזרחי ישראל.

ח"כ מוסי רז: "חובת הוועדה לפקח שכספי הקרן יושקעו בהשקעות לא מזהמות"

הוועדה המיוחדת לפיקוח על הקרן בראשות ח"כ מוסי רז (מרצ) דנה אתמול בתכניות לשימוש בגז מחצבים בטווח הבינוני והארוך. בדיון אמר ח"כ רז כי "היינו רוצים שישראל לא תשתמש בגז שאחראי לפליטת גזי חממה. מחובתנו לעבור כמה שיותר מהר לאנרגיות מתחדשות. אנחנו מעדיפים את הקטנת השימוש בגז, גם במחיר של ירידה בהכנסות לקרן העושר". רז הוסיף שמחובת הוועדה לפקח שכספי הקרן יושקעו בהשקעות לא מזהמות.

השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג (מרצ) אמרה כי  מדינת ישראל אחראית על כ-0.2% מהפליטות בעולם. לדבריה, "אנחנו רואים בגז ובדלקים הפוסיליים כאנרגית מעבר, ולכן אנחנו מתנגדים לפיתוח שדות גז חדשים, כדי לא להעלות את הפליטות בעולם, גם אם זה לא יעלה את הפליטות בארץ". יוני ספיר מעמותת 'שומרי הבית' הציע לוותר על הקמת הקרן ובמקום זאת, להשקיע את הכסף בקידום כלכלה דלת פחמן בישראל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!