דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

יועצי המשכנתאות לא חוששים מהרפורמה: "נבין טוב יותר את אופן התמחור שמציע הבנק ללקוח"

הרפורמה בשוק המשכנתאות כנראה לא תביא להורדה במחירים, אבל תהפוך את תהליך קבלות ההחלטות על המשכנתאות לנגיש והוגן יותר | יונתן ברלינר, יו"ר התאחדות יועצי המשכנתאות מסביר מדוע יצירת שוק משכנתאות הוגן טובה לשוק

יו״ר התאחדות יועצי המשכנתאות יונתן ברלינר  (צילום: אלבום פרטי)
יו״ר התאחדות יועצי המשכנתאות יונתן ברלינר (צילום: אלבום פרטי)
דוד טברסקי

בנק ישראל הכריז ביום ראשון על רפורמה של שבעה צעדים שנועדה להנגיש את המידע ללקוחות שמתלבטים על לקיחת משכנתא. החידוש הגדול הוא חיוב הבנקים להציג לכל לווה מסמך אחיד ומתומצת שיסביר לו את עיקרי ההלוואה והעלויות הסופיות המשוערות. הבנקים יידרשו להציג את הפרטים כמה ימים מפנייתו של הלקוח, בשונה מהמצב היום, שבו הצגת הפרטים עלולה לקחת כמה שבועות.

"זה מהלך שיש בו בשורה ואני מקווה שיעשה שינוי משמעותי בשוק", אומר ל'דבר' יו"ר התאחדות יועצי המשכנתאות יונתן ברלינר. לדבריו, היועצים כבר מוכנים לרפורמה, מכיוון שהדרישה להצגת כמה סלי משכנתא אחידים הועלתה על ידי בנק ישראל לפני שנה.

לפי הצעת בנק ישראל, הבנקים יחויבו להציג הצעות מחיר לשלושה סלים אחידים שהרכבם נקבע על ידי בנק ישראל בנוסף להצעה הפרטית, כדי לאפשר ללקוחות יכולת השוואה נוחה יותר.

שוק המשכנתאות נחשב לשוק פעיל מאוד שבו הלווים מגלים מעורבות גדולה בהצעות השונות, בניגוד למוצרים פיננסיים אחרים. האישור העקרוני שיוצג ללקוחות יהיה אחיד בין כל הבנקים, ויכלול מידע לגבי הריבית הכוללת החזויה עבור הסל, סך התשלומים החזוי לאורך כל תקופת המשכנתא וסכום ההחזר החודשי הגבוה ביותר שצפוי להיות משולם. כל הבנקים יתבססו על תחזית אחידה משוק ההון שיפורסמו על ידי בנק ישראל, ותחזיות הריבית ייגזרו ממנה באופן אחיד.

"השינוי המהותי הוא בגישה. מי שדחפה לרפורמה הייתה רשות התחרות", אומר ברלינר. לדבריו, התפיסה שהשתרשה בשוק הפיננסי על כך שמדובר בשוק תחרותי אינה נכונה. "רשות התחרות הפכה את הדימוי על פיו, ברשות אמרו שאי אפשר באמת להשוות בין הצעות מבנק לבנק ודרשו האחדה. הבנקים בתגובה אמרו שאי אפשר למנוע מהם להציע ללקוחות תמהילים אישיים, כי זה יפגע בצרכים של הלקוחות. לכן החליטו לשלב את שתי האפשרויות".

מה יעשו יועצי המשכנתאות?
"נצטרך לשנות את סגנון ואופי העבודה. הלקוחות יקבלו עכשיו ארבע הצעות חדשות מהבנקים, הם ירצו לקחת יועצי משכנתאות כדי להבין מה ההצעות הכי טובות. חלקם לא יידעו להגיד איזה תמהיל טוב יותר ומתאים למצב הפיננסי שלהם. לנו היועצים המבנה הזה יעזור. נצליח להבין את אופן התמחור שמציע הבנק ללקוח בצורה טובה יותר, ולתת שירות טוב יותר ללקוחות שלנו".

ברלינר סבור שהשקיפות וההנגשה הן הבשורות הגדולות של הרפורמה. "זמן התגובה הוא קריטי בתחרות המשכנתאות. היום לוקח שבועיים-שלושה לקבל תשובה מהבנק על אפשרויות המשכנתא שהוא מציע, וזה לא נותן למבקשים שום אפשרות הגיונית לנהל השוואות". הנגיד מציע לדרוש מהבנקים לתת מענה דרך ממשקים דיגטליים תוך ימים ספורים בלבד מרגע בקשת ההצעה.

"הלקוח יידע את העלות המשוערת של הלוואה על פי תחזיות אחידות של בנק ישראל וזה יציב סטנדרט ברור לשוק היועצים והחברות החוץ-בנקאיות, שלא יוכלו יותר לעגל פינות ולהציע תחזיות אינפלציוניות לא סבירות", אומר ברלינר. "זה שינוי משמעותי מכיוון שעד היום הלקוח היה מקבל הצעה מהבנק על פי תחזיות של אינפלציה, והבנק הציג תמונה זולה יותר כי הוא לא מציג ללקוח את העלות הכוללת עם התחזית. עכשיו הוא יידע מה הסכומים המדויקים יותר ויוכל באמת להשוות".

 

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!