דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
25.6°תל אביב
  • 23.0°ירושלים
  • 25.6°תל אביב
  • 20.5°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 26.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 23.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

ועדת המחירים תדון בפיקוח על הלחם המלא

הוועדה תדון בשבוע הבא בהכנסת הלחם המלא לפיקוח, במקביל לדיונים בוועדת הכספים על מיסוי משקאות ממותקים | רבנים לזכויות אדם: "המסים שיוטלו על המשקאות הממותקים צריכים להיות מנותבים להוזלת מוצרים בריאים"

לחם מקמח מלא. "ככל שהאוכלוסיות עניות יותר, הן נשענות יותר על פחמימות ריקות" (shutterstock)
לחם מקמח מלא. "ככל שהאוכלוסיות עניות יותר, הן נשענות יותר על פחמימות ריקות" (shutterstock)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

האם בקרוב נשלם פחות על לחם מלא? ועדת המחירים צפויה להתכנס בשבוע הבא כדי לדון בהכנסת המוצר לפיקוח.

תזמון הדיון בוועדה חשוב, שכן בימים אלה מתקיימים דיונים בוועדת הכספים על מיסוי משקאות ממותקים, שאמור להיכנס לתוקף ב-1 בינואר 2022.

פרופסורים, רופאים לבריאות הציבור, תזונאים וארגונים חברתיים פנו לשרי האוצר והכלכלה בדרישה להכניס את הלחם מקמח מלא לפיקוח: "לא יעלה על הדעת שמדיניות ממשלת ישראל תהיה מצד אחד להמליץ על תזונה בריאה על ידי משרד הבריאות, ומצד שני, ליצור חסמים כלכליים לאימוץ ההמלצות במדיניות כלכלית שמייקרת את הלחם המלא, והלכה למעשה פוגעת בבריאות של כלל הציבור, וביתר שאת באוכלוסיות העניות.

"אין הגיון לבטל את הפיקוח על מחירי הלחם ולהתיר את הרסן באופן שיביא ללא ספק להחמרת המצב, ולוותר מראש על כלי מדיניות חשוב ויעיל לקידום בריאות".

ההכנסות הצפויות מהמס על המשקאות הממותקים הן כ-380 מיליון שקלים בשנה, ועוד לא ברור לאן הכסף ינותב. אופציה אפשרית היא העברת חלק מהכסף למועצה לביטחון תזונתי, שאינה מתוקצבת בבסיס התקציב.

"המחקר מראה שמשקאות ממותקים גורמים נזק אדיר לגוף האדם", כתבה הרבה סטייסי בלנק מרבנים לזכויות אדם בחוות דעת שפרסמה. "חלקם מכילים כמויות גבוהות של סוכר והם ממכרים כמו סמים אחרים, וחלקם מכילים ממתיקים מלאכותיים. שתיית משקאות ממותקים גורמת לעלייה במשקל, ובישראל, אחד מכל ארבעה ילדים סובל מעודף משקל.

"קיים קשר מובהק בין צריכת סוכר לבין בעיות רפואיות כמו עששת וחורים בשיניים, ומחלות כרוניות כמו סוכרת מסוג 2, מחלות לב, מחלות כלי דם ואפילו סרטן הלבלב. משקאות ממותקים מלאכותית, שאם לא יוטל עליהם מס צפוי מעבר לצריכתם, אף הם גורמים מחלות, ויש בהם סכנה גדולה.

"על מדינת ישראל לפעול להגבלת צריכת משקאות ממותקים  כדי לשמור על האינטרסים הבסיסיים של אזרחיה וגם כדי לחסוך למדינה ולאזרחים מיליוני שקל בטיפולים רציניים ומתמשכים. העלאת מחירי משקאות ממותקים היא צעד קדימה בשמירת הציבור והצלת חיי אדם, ויש להשלים צעד זה על ידי ניתוב הכספים שיתקבלו ממס זה לצורך הפחתת העלות של מוצרים בריאים.

"אורז מלא וקמח מלא הם יקרים, והדבר מביא אוכלוסיות שחיות בעוני להשתמש בקמח לבן, לחם לבן ואורז לבן, תוך פגיעה משמעותית בבריאותן. על הצורך בנגישות לירקות ופירות אמר ר' יוסי בי ר' בון: 'אף אסור לדור בעיר שאין בה גינוניתא של ירק' (תלמוד ירושלמי ד:יב)".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!