דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

"דרישה שערורייתית": העצמאים עתרו לבג"ץ נגד השבת מענקי הקורונה

העמותה לצמצום פערים חברתיים הגישה היום (ד') עתירה לבג"ץ בדרישה לפטור עצמאים ושכירים בעלי שליטה בחברת מעטים מהשבת מענקי קורונה

יו"ר העמותה לצמצום פערים חברתיים יורם מועלמי. "האוצר ורשות המסים עוצמים את עיניהם" (תמונה באדיבות המצולם)
יו"ר העמותה לצמצום פערים חברתיים יורם מועלמי. "האוצר ורשות המסים עוצמים את עיניהם" (תמונה באדיבות המצולם)
הדס יום טוב

"העצמאים משיבים מלחמה": העמותה לצמצום פערים חברתיים הגישה היום (רביעי) עתירה לבג"ץ בדרישה לפטור עצמאים ושכירים בעלי שליטה בחברת מעטים מהשבת מענקי קורונה ששולמו ביתר או לפטור חיוב בהפרשי הצמדה. העמותה, שמייצגת יותר מ-400 עצמאים ובעלי עסקים, מבקשת דיון דחוף וצו ביניים עוד בטרם תינתן הכרעה סופית של בג"ץ לעתירה.

טענת העמותה היא שישנו יישום שלא כדין של סעיפים שונים בחוקי הסיוע לעצמאים: דרישת השבת מענקי סיוע שהתקבלו ביתר אינה בסמכות חוקית של רשות המסים, ישנה פגיעה בזכות הטיעון ואפליה בין סוגי העסקים שקיבלו סיוע במסלולים שונים, ושינוי רטרואקטיבי שלא כדין של שיעור הירידה הנדרש לצורך קבלת זכאות למענק סיוע.

הדרישות בעתירה כוללות בין השאר הקמת ועדת חריגים על ידי רשות המסים, פטור מלא מדרישת ההשבה של מענקי הסיוע מעסקים שמחזור העסקאות השנתי שלהם לא עלה על 120 אלף שקלים (השוואת תנאים לעומת שכירים בחל"ת), פטור מדרישת השבה של מענקי סיוע ממי שסגרו את עסקם או הפסיקו פעילות עסקית לחלוטין ב-2021-2020, בחינה שנתית של ירידה במחזור העסקאות במקום בחינה דו-חודשית, וכן החזר מענקים דיפרנציאלי, בחינה פרטנית שתבחן באופן שוויוני, נגיש ומהיר כל עסק לגופו, ופטור מהשבה לבעלי עסקים מעבר לקריטריונים הקיימים (חופשת לידה או שירות מילואים, מחלה ועוד), פטור מהחיוב בהפרשי הצמדה של כל מענקי הסיוע בשל לקיחתן בתקופה של מגיפה עולמית ואי-ודאות כלכלית, והארכת המועד להשבת מענקי הסיוע ששולמו ביתר ופריסת החוב בשנה עד 31 בדצמבר 2023 (דחייה בשנה).

"מדובר בעתירה תקדימית שמבקשת מבג"ץ לדון ולבחון את שיקול הדעת המנהלי של מנהל רשות המסים במסגרת הפעלת סמכותו לפי החוק, לעניין השבת סכומי מענקי קורונה ששולמו ביתר", אומרת עו"ד תמר קידר, שהכינה את העתירה. "עליו לשקול שיקולי צדק ומצב כלכלי של העוסקים".

לדברי יו"ר העמותה לצמצום פערים חברתיים יורם מועלמי, העתירה לבג"ץ היא המפלט האחרון של העצמאים, לאחר הדרישה השערורייתית של רשות המסים. "גם האוצר וגם רשות המסים עוצמים את עיניהם כשהם יודעים שהכספים האלו היו מענקי קיום לפי חוק כבוד אדם וחירותו, בדיוק כמו השכירים שישבו בבית וקיבלו חל"ת".

לדבריו, העצמאים מוגנים בחוק חופש העיסוק, והפגיעה בו מותרת רק במקרים מאוד נדירים. "האם עסק שירד ב-39% ולא ב-40% לא נפגע? בוודאי שכן, גם עסק שירד ב-20% במחזור נפגע, ולכן זו קביעה שרירותית לשלול מהעצמאים את המענקים בצורה גורפת ובבת אחת.

"המענקים האלו היו עבור האוכל שלנו, התשלומים השוטפים שהמשיכו לרוץ בעודנו בסגר בבתים כמו חשבונות חשמל, ארנונה ושכירות. מהיכן חשבה לעצמה רשות המסים שניקח את הכסף כשעסקינו נסגרו מהיום למחר בשלושה סגרים אכזריים? הנוסחה היא מאוד פשוטה: סגרת? תשלם! המדינה הכריזה מלחמה על העצמאים? העצמאים משיבים מלחמה".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!