דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י' באייר תשפ"ד 18.05.24
30.4°תל אביב
  • 29.8°ירושלים
  • 30.4°תל אביב
  • 27.6°חיפה
  • 28.6°אשדוד
  • 35.6°באר שבע
  • 39.6°אילת
  • 36.1°טבריה
  • 28.4°צפת
  • 32.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

בדיקת 'דבר': רק 28 עובדי הוראה מסרבים להצגת התו הירוק

לפי נתוני משרד החינוך, 0.01% בלבד מתוך 220 אלף עובדי הוראה הם ללא חיסון בתוקף ומסרבים להציג בדיקות קורונה פעמיים בשבוע | עובדים אלו אינם יכולים להיכנס למוסדות החינוך, ואינם מקבלים על כך שכר

מורה ותלמידים בכיתה (צילום ארכיון: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
מורה ותלמידים בכיתה (צילום ארכיון: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

28 עובדי הוראה בלבד במערכת החינוך מסרבים להצגת התו הירוק – כך עולה מבדיקת 'דבר'. עובדי הוראה אלו אינם בעלי חיסון בתוקף, וסירבו להציג למעסיקיהם בדיקת קורונה שלילית עדכנית, וכתוצאה מכך אינם עובדים מבתי הספר ואינם מקבלים שכר על כך. מדובר בכ-0.01% מתוך 209 אלף עובדי ההוראה שמעסיק משרד החינוך.

התקנות שאוסרות על כניסה למוסדות החינוך של מורים שלא התחסנו ויסרבו להציג פעמיים בשבוע בדיקת קורונה שלילית נכנסו לתוקף בפתיחת שנת הלימודים ב-1 בספטמבר. לקראת סוף ספטמבר הודיע משרד החינוך שמורים אלו לא יקבלו שכר על הימים בהם ייעדרו. לפי חוזר שהפיץ אגף כוח האדם במשרד, ימי ההיעדרות עקב אי הצגת התו הירוק ייחשבו כהיעדרות בלתי מוצדקת שלא ישולם עליה שכר. מורים שלא התחסנו נדרשים להודיע מראש בכל שבוע האם הם מתכוונים להציג את התו הירוק בשבוע שלאחר מכן.

לפי נתוני משרד החינוך, בפתיחת שנת הלימודים 275 עובדי הוראה סירבו להצגת התו הירוק – 0.1% מכלל עובדי ההוראה. אך בשלב זה עוד לא היה ברור האם מורים אלו יקבלו שכר על הימים בהם ייעדרו. בנוסף, החל מה-1 באוקטובר חל שינוי בזכאות לתו הירוק, לפיו מי שהתחסן בשתי מנות חיסון בלבד וחלפה יותר מחצי שנה מקבלת מנת החיסון השנייה, לא יהיה זכאי לתו הירוק והוא נדרש להתחסן במנת חיסון שלישית. בנוסף, מי שהחלים נדרש להתחסן. הזכאות לתו הירוק חלה שבוע לאחר החיסון השני או השלישי, אך למורים נקבעו הקלות לפיהן עד ה-17 באוקטובר הם יוכלו להיכנס לבית הספר מיד לאחר ביצוע החיסון השני או השלישי.

השינוי בנהלי התו הירוק והדרישה לקבלת מנת חיסון שלישית יצר חשש שמורים רבים לא יספיקו להתחסן או לא ירצו להתחסן וגם יסרבו להיבדק, ושייוצר חוסר במורים. בפועל, מספר המורים שמסרבים להציג תו ירוק הצטמצם פי עשר.

בארגוני המורים התנגדו להחלטה על שלילת השכר, והציעו להעסיק מורים ללא תו ירוק בתפקידים שאינם דורשים מגע עם תלמידים. בהודעת הסתדרות המורים נאמר ש"הסתדרות המורים אינה מסכימה לשלילת שכר לעובדי הוראה שאינם עומדים בכללי התו הירוק, ודורשת שמשרד החינוך כמעסיק יתאים פתרונות שיאפשרו לעובדי ההוראה המשך העסקה בשכר. כמו למשל בהוראה של תלמידים מבודדים / מאומתים / חולים שעד כה לא נמצא להם פתרון פדגוגי". יו״ר ארגון המורים העל יסודיים, רן ארז, הודיע שהוא תומך באיסור על מורים שלא מציגים את התו הירוק להיכנס לבתי הספר, אך מתנגד לשלילת שכרם והציע להעסיק אותם בעבודות חלופיות.

הדרישה מהמורים: החלמה, התחסנות או בדיקה פעמיים בשבוע

בתקנות שאושרו ערב פתיחת שנת הלימודים נקבע שכניסת עובדים למוסדות החינוך מחייבת הצגת אישור תו ירוק, כלומר אישור על התחסנות בתוקף או החלמה בחצי השנה האחרונה. בנוסף נקבע שעובדים שלא התחסנו או החלימו נדרשים להציג תוצאה שלילית בבדיקת קורונה שתהיה בתוקף 84 שעות (שלושה וחצי ימים), כלומר העובדים נדרשים להיבדק פעמיים בשבוע. התקנות גם אסרו להעסיק מורים שיסרבו להציג את התו הירוק בהוראה מרחוק, אך התירו למנהל לפטור מחובת הצגת התו הירוק עובדים שבאופן קבוע אינם פוגשים תלמידים.

התשלום על הבדיקות שנערכות במד"א ובגופים אחרים הוא על חשבון העובד – 59 שקלים, ויתאפשר תשלום מראש במחיר מוזל על מספר בדיקות – 23 שקלים לבדיקה. עם זאת, עבור אנשים שאינם יכולים להתחסן מסיבה רפואית, הבדיקה תהיה בחינם. בבית ספר בו תפעל תכנית הבדיקות מגן חינוך, מורים שייבדקו במסגרתה יהיו גם הם זכאים לתו הירוק.

חובה להודיע מראש

לפי הנהלים שקבע אגף כוח האדם במשרד החינוך שהיעדרותו של עובד שלא הציג תו ירוק "תיחשב כהיעדרות שאינה מוצדקת, וככזו שאינה מזכה בקבלת שכר עבודה". עם זאת, במשרד החינוך הדגישו ש"בנקודת הזמן הזו ועד להודעה מעדכנת, אין להוציא עובד כזה לחופשה ללא תשלום, ויש לפעול בהתאם למתווה המפורט להלן, שמטרתו לאפשר תקופת הסתגלות עם כניסתן של התקנות לתוקף, מתוך שאיפה להביא לתפקוד מיטבי של מערכת החינוך ולכך שכל עובדי ההוראה ישתלבו בעבודתם, תוך קיום הוראות התקנות".

בנוסף נקבע בחוזר נוהל לדיווח מראש של עובדים שלא מתכוונים להציג את התו הירוק, כדי להעריך את היקף ההיעדרויות הצפוי. "על עובדי ההוראה להודיע למנהל בית הספר שבוע מראש האם בכוונתם להציג בשבוע הקרוב תו ירוק, או בדיקה שלילית כנדרש בהתאם לאמור לעיל וכי הם מתחייבים לעשות כן או שהם מסרבים לעשות כן". מנהלי בתי הספר הונחו לעדכן את המורים על ההנחיה ועל כך שלא יקבלו שכר עקב ההיעדרות. בהתאם לדיווחים על היעדרויות צפויות, הם יוכלו לגייס ממלאי מקום שעתיים למורים שייעדרו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!