דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

תכנית הדגל החברתית של ביידן אושרה בבית הנבחרים האמריקני

התכנית הכוללת השקעה בהיקף של כ-1.8 טריליון דולר בבריאות, חינוך, רווחה ומאבק במשבר באקלים, כעת תעלה התכנית לאישור הסנאט שם היא צפויה להיתקל בהתנגדות מצד האגף השמרני יותר במפלגה הדמוקרטית

ראש בית הנבחרים ננסי פלוסי מציגה את התכנית (צילום: AP/J. Scott Applewhite)
ראש בית הנבחרים ננסי פלוסי מציגה את התכנית (צילום: AP/J. Scott Applewhite)

חברי המפלגה הדמוקרטית בבית הנבחרים שמו בצד מחלוקת שנמשכת חודשים ואישרו אתמול (שישי) את תכנית ההשקעות החברתיות והסביבתיות של הנשיא ג'ו ביידן. עלותה הכוללת של התכנית הוא 1.8 טריליון דולר. עם אישורה בבית הנבחרים תעבור התכנית לסנאט לאישור סופי, שם היא צפויה לעבור שינויים.

אישור התכנית הוא אחד ההישגים הגדולים שלל הממשל הדמוקרטי עד כה. אוסף התכנית המכונה "לבנות מחדש טוב יותר" הוא אחד מהאלמנטים המרכזיים באג'נדה של הנשיא האמריקני.

כעמור, כעת יעבור החוק לסנאט, שם הוא צפוי להיתקל באתגר מצד חברי המפלגה הדמוקרטית השמרנים יותר, בראשם ג'ו מנצ'ין ממערב וירג'יניה. מנצ'ין צפוי לדרוש לצמצם את התכנית, והדיונים בינו לבין חברי המפלגה מהמרכז ומהשמאל, אותן יקח שבועות לפתור.

ובכל זאת, אישור החוק בבית הנבחרים מסמן קו פרשת מים בעבר הצעת החוק יוצאת הדופן בעומק וברוחב השיניים שהיא מקדמת. בתוך ההצעה נמצאות מגוון רפורמות בנושאי אקלים, חינוך, דיור, מיסוי, שירותי בריאות, אנרגיה ועוד. הדמוקרטים צריכים להצליח לקדם את הצעד בצורה אפקטיבית לפני בחירות האמצע שיערכו עוד כשנה, שם עלולה המפלגה להפסיד את שליטתה באחד מבתי הקונגרס.

הצעת החוק המתפרשת על פני 2,100 עמודים כוללת חיזוק הסיוע בטיפול בילדים, גנים חינם לגיל הרך, ריסון עלויות תרופות מרשם לקשישים, הגברת המאמצים בנושא אקלים ועוד. כמו כן כוללת החבילה זיכוי מס לעידוד אנרגיה ירוקה, והקלות מס למשפחות עם ילדים, לעובדים עם הכנסה נמוכה ולרוכשי ביטוח פרטי.

רוב המימון יגיע מהעלאת מס על העשירים, על תאגידי הענק ועל תאגידים רב לאומיים.

"יותר מידי אמריקאים לא בקושי מסתדרים בכלכלה שלנו" אמר ראש הרוב הדמוקרטי בבית הנבחרים סטני הויר, "אנחנו פשוט לא יכולים לחזור לדרך בה דברים היום לפני המגיפה".

ניצחון בבית הנבחרים יעניק לביידן רגעי ניצחון והקלה, במה שנראה כתקופה הכי קשה של הנשיאות שלו. הוא סובל מנפילה באחוזי התמיכה בסקרים, מה שמשקף את דאגת המצביעים מעליית האינפלציה, השיבושים בשרשרת האספקה והימשכות מגיפת הקורונה, מה שהופך את הדמוקרטים למודאגים מכך שהחקיקה שלהם לא מצליחה לפרוץ דרך למצביעים.

השבוע חתם ביידן על חבילת התשתיות הדו מפלגתית על סך טריליון דולר, שמיועדת לטפל בתשתיות פיזיות כמו אנרגיה, אינטרנט מהיר, כבישים וכו'. מאז האישור מסתובב ביידן ברחבי המדינה על מנת להגביר את התמיכה הציבורית ברפורמה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!