דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רווחה

ביטול מבחן ההכנסה לנכי צה״ל לדיון בוועדת השרים לחקיקה

המהלך יאפשר לנכי צה"ל לעבוד ללא פגיעה בפרנסתם | גנץ ביום ההוקרה לנפגעי מערכות ישראל: "המשאבים קיבלו תשומת לב יותר גדולה מהאנשים, אנחנו מחזירים את הסדר הנכון - האנשים באים קודם"

הפגנת נכי צה"ל מול משרד הביטחון (צילום ארכיון: ארגון נכי צהל)
הפגנת נכי צה"ל מול משרד הביטחון (צילום ארכיון: ארגון נכי צהל)
אסף צבי
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

יום ההוקרה לפצועי מערכות ישראל ופעולות האיבה יצוין היום (ראשון), חצי שנה לאחר אישורה של רפורמת 'נפש אחת' לשיפור הטיפול והסיוע לנכי צה"ל. לאישור הרפורמה קדם אירוע טראומתי שהציף את סבלם המתמשך של נכי צה"ל: איציק סעידיאן, נכה צה"ל שהתמודד עם פוסט טראומה, הצית את עצמו מול משרדי אגף השיקום במשרד הביטחון עקב מצוקה קשה.

ועדת השרים לחקיקה תדון היום (ראשון) בהצעת החוק לביטול מבחן ההכנסה לנכי צה"ל, שתאפשר לאלפי נכים לצאת לשוק העבודה מבלי שקצבאותיהם ייפגעו. חקיקה זו היא אחד הצעדים ברפורמת נפש אחת. בנוסף הודיע שר הביטחון בני גנץ שהחל מהשנה הבאה, טקס ההוקרה לפצועי מערכות ישראל ופעולות האיבה יהפוך לטקס ממלכתי בארגונו של משרד הביטחון, וזאת בהתאם לסיכום עם שר התרבות והספורט חילי טרופר.

לרפורמה קדמו שנים ארוכות של הרעת התנאים של נכי צה"ל, תת איוש בוועדות הרפואיות ובאגף השיקום, ויחס בעייתי בו נתקלו נכים רבים, בייחוד חיילים לשעבר המתמודדים עם פוסט טראומה. אחד הגורמים המרכזיים לכך היה ניסיון לצמצם את גודל תקציב הביטחון, שתקציב אגף השיקום הוא מרכיב משמעותי בתוכו (5 מיליארד שקלים מתוך 60 מיליארד ב-2021). ניסיון זה התבטא בין היתר בהמלצות ועדות ציבוריות שונות, כמו ועדת ברודט (2007) וועדת גורן (2015) לצמצם את הקריטריונים להכרה בנכי צה"ל, ובהקפאת ההטבות הקיימות למרות התייקרויות והשתכללות הרפואה.

המאבקים שהוביל ארגון נכי צה"ל זכו להד מסוים, אך הזעזוע והמחאה הציבורית מהמקרה של איציק סעידיאן הם שהובילו לשינוי מהיר, ולתחילתה של רפורמה מקיפה בשיתוף ארגון נכי צה"ל וצה"ל, שכללה את הקצאת המשאבים הנדרשים לכך בהיבטי תקציב וכוח אדם.

הרפורמה יצאה לדרך בהחלטת ממשלה שהובילו שר הביטחון גנץ, ראש הממשלה דאז בנימין נתניהו ובגיבוי של שר האוצר דאז ישראל כ"ץ. היא כללה הקצאת 300 אלף שקלים ו-60 תקנים לאגף השיקום באופן מיידי, על אף שבעת אישורה לא היה תקציב מדינה מאושר ל-2021. התכנית כוללת הקצאת תקנים לאגף השיקום, שינויים מיידיים בנהלים, קידום שינויי חקיקה והקמת צוותי בדיקה לסוגיות שונות בטיפול בנכים שעל בסיס המלצותיהם ייערכו שיפורים נוספים.

שר הביטחון בני גנץ. "מחזירים את הסדר הנכון"
שר הביטחון בני גנץ. "מחזירים את הסדר הנכון"

אחד המרכיבים המרכזיים ברפורמה הוא שיפור היחס לנפגעי פוסט טראומה, הן בתהליך ההכרה והן בטיפול שמעניק אגף השיקום. בין היתר בוטלה בדיקת נתוני רקע קודם לגיוס ללוחמים, בדיקה שבאמצעותה ניסו באגף השיקום להימנע מהכרה מלאה בנכותם של לוחמים עם פוסט טראומה, בטענה שזו נגרמה גם מסיבות שקדמו לגיוסם לצבא. במשרד הפסיקו את הנוהל הבעייתי הזה וקבעו סוף סוף את מה שאמור להיות מובן מאליו: ברגע שצה"ל החליט לגייס בוגר תיכון לשורותיו והוא סיים את השירות עם פגיעה נפשית, נדרשת ממנו לקיחת אחריות מלאה על כך.

שינויים נוספים הם השקת 'מסלול ירוק' ומהיר להכרה בנפגעי פוסט טראומה כתוצאה מאירועים מבצעיים; הופעל מוקד מיוחד לטיפול בנפגעי פוסט טראומה באמצעות נט"ל, שבו מתקבלות כ-350 שיחות אנונימיות מדי חודש; מענה לכ-14,000 בני משפחות נכים פוסט טראומתיים באמצעות טיפולים נפשיים, חונכות לילדים ועוד; וכן נוספו בתים מאזנים שבהם ניתן טיפול לנכים במקרים ייחודיים. היבט נוסף הוא קידום החלטות צמיתות להכרה בנפגעי פוסט טראומה, במקום החלטות זמניות שמשאירות את הנכה בחוסר ודאות, ורק לאחריהן מתקבלת ההחלטה הקבועה.

בנוסף ערך אגף השיקום רפורמה באיכות השירות לנכי צה"ל, שכללה הקמת מערכת מקוונת למיצוי זכויות באתר האגף, שכבר בחודש הראשון שימשה יותר מ-4,100 נכים. בנוסף הוקמה מערכת מקוונת לקביעת תורים ופגישות במחוזות האגף. במקביל, בוטלה חובת הנוכחות של הנכים בוועדות הרפואיות.

מרכיבים נוספים ברפורמה הם הקמת ענף ליווי פצועים בצה"ל, והקמת מועצה לאומית לפוסט טראומה במשרד הבריאות.

גנץ:

שר הביטחון בני גנץ אמר בתדריך עיתונאים לקראת יום ההוקרה לפצועים: "יש לנו אחריות וזכות לעשות צדק היסטורי – לא נעצור עד שנשלים את הרפורמה. אני גאה בשינוי התפיסתי, בקידום התהליכים ובהתקדמות שעשינו בשיתוף עובדי אגף השיקום, ראשי הצוותים, ארגון נכי צה"ל וצה"ל. התחייבנו לשינוי עמוק ואנחנו מקיימים. אנחנו רק בראשית הדרך, יהיו עוד קשיים ואתגרים. כמי ששלח אלפי לוחמים אל הקרב, ששכל רבים מהם וביקר מאות פצועים בבתי החולים, אני מתחייב בשמי ובשם כל הצוות שלא נעצור עד שנשלים את הרפורמה. יש לנו אחריות וזכות לעשות צדק היסטורי ואנחנו נעשה אותו".

גנץ התחייב לשינוי עקרוני בתפישה – הטיפול באנשים צריך לעמוד במרכז, ולא החיסכון במשאבים. "בהקמת צה"ל, מערכת הביטחון, מדינת ישראל נפגעו אנשים. האנשים היו קודם, המשאבים היו אחר כך. לצערי בחלוף השנים, וזה במידה מסוימת טבעי, המשאבים קיבלו תשומת לב יותר גדולה מהאנשים, הם הפכו להיות מרכז העניין, איך חוסכים בהם, ומי ששילם את המחיר זה האנשים. אנחנו מחזירים עכשיו את הסדר הנכון, אנחנו לא מתעלמים מהאתגר המשאבי, אבל אנחנו מבטיחים שהאנשים באים קודם. מה שלימור עשתה בביטוח הלאומי ועכשיו היא עושה אצלנו זה המפתח- לשים את האנשים לפני הכל. אני בטוח שהכאב הפיזי או הנפשי יימשך אבל המסע יהיה יותר קל."

סמנכ"ל וראש אגף השיקום במשרד הביטחון, לימור לוריא: "יום ההוקרה לפצועי מערכות ישראל ופעולות האיבה הוא היום שבו המדינה שמה בראש סדר העדיפויות את האנשים שהקריבו מנפשם וגופם למעננו. רפורמת נפש אחת מייצרת עבורנו הזדמנות אמיתית להבטיח את המענים והפתרונות לכך שנכי צה"ל יקבלו את הטיפול והשירות הטוב ביותר לו הם ראויים. זוהי חובתנו המוסרית והערכית כמדינה וכחברה לדאוג למען אלה שחרפו נפשם עבורנו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!