דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רוסיה

ארה"ב: אוזל הזמן למנוע פלישה רוסית לאוקראינה

גוברות ההערכות במערב כי רוסיה מעוניינת לפתוח במתקפה נגד אוקראינה | מנהלת קהילת הביון, אבריל היינס, התריעה בסוף השבוע כי ולדימיר פוטין מעוניין להשתלט על חלק נרחב משטח אוקראינה או לערער את היציבות במדינה, במטרה להביא לעלייתה של ממשלה פרו רוסית בקייב

חייל אוקראיני בגבול עם בלארוס ופולין (צילום: REUTERS/Gleb Garanich)
חייל אוקראיני בגבול עם בלארוס ופולין (צילום: REUTERS/Gleb Garanich)
אוריאל לוי

ארצות הברית התריעה בסוף השבוע כי אוזל הזמן למנוע פלישה רוסית לאוקראינה. המודיעין האמריקאי והבריטי משוכנעים שנשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, מעוניין להשתלט על חלק נרחב משטח אוקראינה או לערער את היציבות במדינה במטרה להביא לעלייתה של ממשלה פרו רוסית בקייב, כך עולה מדיווח שהציגה מנהלת קהילת הביון, אבריל היינס, בפני שגרירי מדינות נאט"ו בבריסל.

רוסיה מרכזת כוחות צבאיים גדולים לאורך הגבול האוקראיני, ולפי ראש סוכנות הביון של משרד ההגנה האוקראיני,  בריגדיר גנרל קיריליו בודנוב היא מתכוונת לתקוף את אוקראינה בתחילת השנה הקרובה.

"התקפה עלולה לצאת לדרך בסוף ינואר"

בודנוב אמר בשיחה עם אתר מיליטארי טיימס כי עד כה רוסיה הציבה יותר מ-94 אלף חיילים לאורך הגבול, בנוסף ל-330 מטוסים, 75 ספינות ושש צוללות ומערכות של טילי איסקנדר לטווח קצר.

עוד העריך בודנוב כי ההתקפה עלולה לצאת לדרך בסוף ינואר או בתחילת פברואר ואף ציין כי גם האמריקאים מחזיקים בהערכה דומה. לטענתו, היא תכלול תקיפות אוויריות, ארטילריה והתקפות משוריינות עם פעילות של צנחנים במזרח ופשיטות מהים באזור אודסה ומריופול, בנוסף לחדירות מצומצמות מכיוון בלארוס.

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין השבוע (צילום: Mikhail Metzel, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)
נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין השבוע (צילום: Mikhail Metzel, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)

באוקראינה חוששים כי רוסיה תתקיף גם בלוחמה פסיכולוגית על מנת לערער את היציבות באוקראינה, ובתוך כך תעודד הפגנות שנועדו לכאורה למחות נגד חיסוני הקורונה. "הם רוצים לעורר חוסר שקט, באמצעות הפגנות ופגישות, שיראו כי העם נגד הממשלה", אמר  בודנוב.

לפי גורמי המודיעין שדיברו עם הניו-יורק טיימס, פוטין מתוסכל מחוסר ההתקדמות בתהליך השלום שגרמניה וצרפת השיקו לאחר סיפוח חצי קרים ופרוץ מלחמת האזרחים במזרח אוקראינה ב-2014. על פי ההערכות פוטין מבקש ליצור מעבר יבשתי בין מזרח אוקראינה לבין חצי האי קרים.

"לא יודעים מה פוטין זומם בדיוק"

מחוקקים רפובליקאים מפעילים לחץ על הבית הלבן להגביר את התמיכה הצבאית שארצות הברית מעניקה לאוקראינה. עם זאת, יש הטוענים כי חימוש מאסיבי של אוקראינה יהפוך את הפגנת השרירים של פוטין לעימות כולל שיסכן את אוקראינה ושעלול ליצור משבר אנרגיה באירופה.

"אנחנו לא יודעים מה פוטין זומם בדיוק", אמר בשבוע שעבר שר ההגנה לויד אוסטין. שבוע קודם לכן אמר בלינקן כי וושינגטון "לא יודעת בדיוק מה כוונותיה של מוסקבה. אנחנו לא יודעים לפי אילו כללים הוא משחק". דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב, צוטט היום כשאמר שהמערב מנסה לייצר משבר מלאכותי, שאותו כינה "היסטריה".

תמרון של כח טנקים רוסים (צילום: Russian Defense Ministry Press Service via AP)
תמרון של כח טנקים רוסים (צילום: Russian Defense Ministry Press Service via AP)

מזכיר המדינה האמריקאי, אנתוני בלינקן, אמר אתמול כי ארצות הברית חוששת מהפעילות הרוסית בגבול אוקראינה. לדבריו, משבר ההגירה בין בלארוס לפולין נועד לייצר הסחת דעת בשעה שרוסיה מגבירה את נוכחותה הצבאית במזרח אוקראינה.

מקרון מקדם הקמת "צבא של האיחוד האירופי"

רשת CNN פרסמה אתמול מסמך שהודלף לפיו האיחוד האירופי שוקל להקים כוח צבאי אירופי שיוכל להגן על גבולות האיחוד ולהתמודד עם משברים שונים, מתוך הבנה כי אין די בברית נאט"ו ובצבא ארצות הברית לצורכי ההגנה של אירופה.

התוכנית, שנקראת "מצפן אסטרטגי לביטחון ולהגנה", הוצגה בשבוע שעבר בבריסל למדינות החברות באיחוד האירופי. מאז עלה נשיא צרפת עמנואל מקרון לשלטון לפני ארבע שנים, הוא מרבה להתבטא בנוגע לצורך ב"צבא של האיחוד האירופי", אולם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל לא סייעה לו לקדם את הנושא.

לפי המסמך שהודלף, לא מדובר כרגע בצבא של ממש שיקבל פקודות מבריסל, אלא בכוח של חיילים מצבאות שונים שישוגרו למלא משימות ספציפיות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!