דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
28.4°תל אביב
  • 26.6°ירושלים
  • 28.4°תל אביב
  • 31.4°חיפה
  • 29.2°אשדוד
  • 31.3°באר שבע
  • 34.0°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 28.6°צפת
  • 30.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

מדריך / מינון מופחת, פטור מבידוד: מה חשוב לדעת על חיסוני הילדים

חיסוני הקורונה לבני 5 עד 11 יחלו רשמית היום (ג') | ילדים שיתחסנו יהיו פטורים מבידוד וזכאים לתו הירוק | החיסון הוכר על ידי ה-FDA ומשרד הבריאות כיעיל ובטוח, עם סיכון נמוך לתופעות לוואי משמעותיות

מטאו קורונל בן ה-12 ואמו ג'סיקה, לאחר שהתחסנו במוקד החיסונים של כללית בבית החולים יוספטל באילת (צילום: דוברות כללית)
מטאו קורונל בן ה-12 ואמו ג'סיקה, לאחר שהתחסנו במוקד החיסונים של כללית בבית החולים יוספטל באילת (צילום: דוברות כללית)
דפנה איזברוך
אסף צבי
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

חיסוני ילדים בגיל 5 עד 11 לקורונה יחלו רשמית היום (שלישי) בישראל. 1.2 מיליון ילדים יוכלו לקבל את החיסון, לאחר שמשרד הבריאות אישר אותו בשבוע שעבר. חלק מקופות החולים החלו כבר לתת אותו באופן מצומצם. דברים שחשוב לדעת:

איזה חיסון יקבלו ילדים בני 5 עד 11?
החיסון שיינתן הוא החיסון של חברת פייזר, עם אותו חומר פעיל כפי שניתן למבוגרים ולנערים מגיל 12 ומעלה. ההבדל הוא במינון: בחיסוני המבוגרים ניתנו 30 מיקרוגרם בכל מנה, ואילו בחיסוני הילדים יינתנו 10 מיקרוגרם בלבד. החיסון לילדים מאוחסן בבקבוקונים נפרדים מחיסוני המבוגרים, עם פקק כתום ולא כחול.

כמה מנות חיסון מקבלים ובאיזה מרווח?
החיסון יינתן בשתי מנות ובמרווח זהה למבוגרים ולנערים – שלושה שבועות בין המנה הראשונה לשנייה.

האם הקורונה היא מחלה מסוכנת לילדים, ומה הסכנות?
רוב הילדים שחלו בקורונה חווים מחלה קלה יחסית, אך לא כולם. עד 20 באוקטובר 2021 אושפזו בישראל 2,660 ילדים עד גיל 18 כתוצאה מנגיף הקורונה, מתוכם 398 ילדים אושפזו על רקע תחלואה בדרגה בינונית/ קשה/ קריטית, כלומר, 1 מכל 900 ילדים שנדבקו. 11 ילדים נפטרו. 
בנוסף אושפזו כ-200 ילדים על רקע סינדרום C-MIS (תסמונת PIMS), תסמונת מסוכנת שמופיעה לאחר תחלואה בקורונה ופוגעת בפעילות הלב ומערכות נוספות בגוף. 80% מהמאובחנים אושפזו בטיפול נמרץ, ואחדים מהם נפטרו. הגיל הממוצע של המאושפזים היה 9 שנים, וקבוצת הגיל הגדולה ביותר היתה בקבוצת הגיל 5 עד 11 שנים.
נזק נוסף שעלול להיגרם מהקורונה הוא 'קורונה מתמשכת' (Long COVID), שמתבטא בהתמשכות תסמינים שונים של הקורונה או אחרים חודשים לאחר המחלה. בסקר שערך משרד הבריאות בישראל שכלל 13,834 ילדים שהיו מאומתים לקורונה, חצי שנה לאחר המחלה החריפה, מעל אחוז מהילדים, חוו תסמינים כמו קשיי שינה.

עד כמה החיסון יעיל?
לקראת דיון ה-FDA פורסמו נתוני המחקר הקליני של חיסון פייזר לגבי ילדים בני 5 עד 11 שנים. חיסון במינון של 10 מיקרוגרם (שליש המינון הניתן מעל גיל 12 שנים), בהפרש של 3 שבועות בין 2 המנות. המחקר כלל 1,518 ילדים שקיבלו את החיסון בהשוואה ל-750 ילדים שקיבלו פלסבו. רמת הנוגדנים המנטרלים חודש אחרי מנת החיסון השנייה הייתה זהה לזו של גילאי 16 עד 25 שנים, למרות המינון המופחת.
יעילות החיסון מול קורונה סימפטומטית היא 90.7%: שלושה ילדים עם קורונה בקבוצת הניסוי מול 16 בקבוצת הפלסבו.

מהן תופעות הלוואי של החיסון ועד כמה הן מסוכנות?
במחקר פייזר לגבי חיסון ילדים בגילאי 5 עד 11 שנים, נמצא פרופיל בטיחות מצוין.
תופעות הלוואי שדווחו היו ברובן המוחלט מקומיות וחולפות: כאב מקומי במקום החיסון (71%), עייפות (39.4%) וכאב ראש (28%). התגובות נצפו מעט יותר לאחר מנת החיסון השנייה מאשר לאחר הראשונה וחלפו תוך יום-יומיים. שכיחות תופעות הלוואי הייתה נמוכה בהשוואה לאלו שנצפו בבני 16 עד 25 שנים. מתוך 3,109 ילדים שחוסנו בחיסון פייזר במסגרת הניסוי היו ארבעה אירועים חריגים חמורים בסמיכות לקבלת החיסון, וכולם הוכרו על ידי ה-FDA כתגובות שאינן קשורות לחיסון.

לפי שעה, הסיבוך המשמעותי ביותר שחיסוני mRNA מייצרים בעבורם סיכון עודף באוכלוסייה בכלל, ובצעירים בפרט, הוא מיוקרדיטיס תלוי חיסון, וההנחה הינה כי כך גם יהיה בבני 5 עד 11 שנים. הקבוצה בה שכיחות המיוקרדיטיס לאחר חיסון הינה הגבוהה ביותר, ועומדת על כ-1:6,600 היא בני נוער, זכרים, בגילאי 16 עד 19 שנים. ב-95% הינו בעל מופע קליני קל וחולף. מיוקרדיטיס קשה בעקבות חיסון – נדיר ביותר. באיגוד הישראלי לרפואת ילדים מעריכים כי שכיחות אירועי המיוקרדיטיס לאחר החיסון בגילאי 5 עד 11 שנים תהיה שווה או פחותה מזו של הנערים הבוגרים יותר (מעל גיל 12) אך לא גבוהה ממנה.

כמה ילדים כבר קיבלו את החיסון של פייזר?
בניסוי שערכה חברת פייזר קיבלו את החיסון כ-1,500 ילדים בגיל 5 עד 11. בארה"ב שאישרה ראשונה את מתן חיסוני פייזר לילדים התחסנו 2.6 מיליון ילדים בגיל 5 עד 11, שהם כ-10% מהילדים בקבוצת גיל זו, נכון לרביעי שעבר (17.11). בישראל חוסנו כבר מאות ילדים שנמצאו בקבוצת סיכון חמורה למחלה. מאות ילדים נוספים חוסנו במספר מוקדי חיסון שנפתחו אתמול.

איפה מקבלים את החיסון?
החיסון יינתן במרפאות ובמוקדי חיסונים של קופות החולים. מומלץ להזמין תור מראש.

באיזה אזור בגוף ניתן החיסון?
בשריר הדלתואיד שבזרוע. אם לא ניתן להזריק את התרכיב לזרוע, ניתן גם להזריק לירך.

ממתי החיסון נחשב יעיל?
בדומה לחיסוני מבוגרים של פייזר, החיסון מעניק הגנה החל משבוע לאחר קבלת המנה השנייה.

לאילו הקלות בהגבלות הקורונה יזכה ילד שהתחסן?
בדומה למבוגרים ולבני נוער, ילדים שהתחסנו יהיו זכאים לפטור מבידוד במקרה של מגע עם חולה מאומת, ולבידוד מקוצר בחזרה לארץ מרוב מדינות העולם (עד קבלת תוצאת בדיקה שלילית בנתב"ג). בנוסף הם יהיו זכאים לתו הירוק, שמקנה כניסה למקומות תרבות ובילוי כמו מופעים, מסעדות ועוד, ללא צורך בבדיקות מהירות.

האם יחולו הגבלות על ילדים שלא התחסנו, בבתי הספר או במקומות אחרים?
לא יהיו הגבלות חדשות מעבר לקיים כיום. מערכת החינוך תפעל כרגיל וכל ילד יוכל ללכת לבית הספר ללא קשר להתחסנות. במקומות הפועלים לפי התו הירוק, ילד שלא התחסן יידרש להיבדק בבדיקה מהירה טרם הכניסה (או בדיקת PCR אם מדובר במלון), בדיוק כפי שהוא נדרש כיום.

האם ילדים מחלימים צריכים או יכולים להתחסן?
משרד הבריאות טרם קיבל החלטה בנושא חיסון ילדים מחלימים ולכן בשלב זה לא יינתנו להם חיסונים.

האם ילד יכול לקבל חיסונים אחרים יחד עם חיסון נגד קורונה?
ניתן לחסן בו-זמנית נגד קורונה ונגד מחלות אחרות, אך אם עושים זאת, יש לתת את התרכיבים במקומות הזרקה שונים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!