דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.9°תל אביב
  • 23.7°ירושלים
  • 25.9°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 25.3°אשדוד
  • 29.8°באר שבע
  • 30.6°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

היסטוריה במשק האנרגיה: ירדן, ישראל והאמירויות חתמו על הסכם למאבק במשבר האקלים

ירדן תייצא חשמל ירוק לישראל בהיקף של 600 מגה-ואט, וישראל תבחן ייצוא מים מותפלים לירדן בהיקף של עד 200 מיליון קוב | שרת האנרגיה קארין אלהרר: "זהו מסר לעולם כולו על האופן שבו מדינות יכולות לפעול יחד כדי להיאבק במשבר האקלים"

לוחות סולרים באזור שאם בירדן (צילום: ויקימדיה קומונז)
לוחות סולרים באזור שאם בירדן (צילום: ויקימדיה קומונז)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

שרת האנרגיה קארין אלהרר, שרת האקלים, המים והביטחון התזונתי של איחוד האמירויות, מרים אלמהירי, ושר המים והשבת המים של ירדן, ד"ר מוחמד אל נאג'ר חתמו היום (שני), בנוכחות השליח המיוחד לענייני אקלים של ארצות הברית ג'ון קרי, על מסמך הצהרת כוונות לשיתוף פעולה אזורי במאבק במשבר האקלים. ההסכם נחתם בביתן איחוד האמירויות במתחם האקספו בדובאי.

במסגרת היוזמה תייצא ירדן חשמל ירוק לישראל בהיקף של 600 מגה-ואט ותוספת אגירה בשלב הראשון, וישראל תבחן ייצוא מים מותפלים לירדן בהיקף של עד 200 מיליון קוב. שיתוף הפעולה התאפשר הודות לחתימה על הסכמי אברהם באוגוסט 2020.

ההצהרה כוללת את ביצוען של שתי תכניות בינלאומיות: הראשונה כוללת הקמה של מתקנים פוטו-וולטאיים ויכולת אגירת אנרגיה בירדן, שהאנרגיה הירוקה שתופק בהם תיוצא לישראל. התכנית השנייה היא בחינתה של הקמת מתקן להתפלת מים בישראל, שהמים שיותפלו בו ייוצאו לירדן. סיכום הפרטים ובדיקת היתכנות קונקרטית לביצוע הפרויקטים תתבצע ב-2022.

כבר כעת ידוע שהשדה הסולארי בירדן ייבנה על ידי חברה מאיחוד האמירויות. הון להשקעה בפרויקטים מגויס ממגוון רחב של משקיעים מרחבי העולם, שצפויים לזכות לתשואה נאה.

לפי מקורבים למגעים בין הצדדים, חשמל סולארי מירדן עשוי להיות זול בכ-50% מחשמל סולארי מישראל, ואילו מים מותפלים מישראל עשויים להיות זולים פי 3 מפרויקט מקביל של התפלת מים במתקן ירדני בים האדום, בעיקר בשל קרבת הים התיכון לאירביד ועמאן, לעומת עקבה.

"כל תושבי המזרח התיכון ירוויחו ממזכר ההבנות, לא רק ירדן וישראל", אמרה שרת האנרגיה קארין אלהרר. "זהו מסר לעולם כולו על האופן שבו מדינות יכולות לפעול יחד כדי להיאבק במשבר האקלים".

שר החוץ ושיתוף הפעולה הבינ"ל של איחוד האמירויות, שייח עבדאללה בן זיאד אל ניאן: "כבר היום ניתן לראות את השפעות משבר האקלים על מדינות וקהילות במזרח התיכון. ירדן סובלת ממשבר מים חמור שדורש תיאום מהלכים. ההצהרה שנחתמה מדגישה כיצד מדינות יכולות לעבוד יחד כדי להאיץ את המעבר האנרגטי ולבנות עתיד מקיים יותר עבור כולם".

שר המים והשבתם של ירדן, ד"ר מוחמד אל נג'אר: "משבר האקלים והעלייה במספר הפליטים הקצינו את המחסור במים שעמו מתמודדת ירדן,  אבל ישנן הזדמנויות רבות לשיתוף פעולה אזורי שיסייע בהגברת היציבות בתחום. התפלת מים היא מרכיב חשוב באסטרטגיה הכוללת לייצוב משק המים בירדן, ואנחנו בוחנים כל העת דרכים להגברת האספקה".

השליח המיוחד של ארצות הברית לענייני אקלים, ג'ון קרי: "המזרח התיכון נמצא בחזית משבר האקלים, ורק עבודה משותפת תאפשר למדינות האזור להתמודד עם המצב. הצהרת הכוונות שנחתמה היא דוגמה מבורכת לאופן בו שיתוף פעולה יכול להאיץ את המעבר האנרגטי ולפתח עמידות גבוהה להשפעות משבר האקלים".

שר התעשייה והטכנולוגיות המתקדמות של איחוד האמירויות המשמש גם כשליח המיוחד לענייני אקלים, ד"ר סולטן אל ג'אבר: "ההישג של היום הוא דוגמה משמעותית לדרך שבה פעילות מתקדמת למאבק במשבר האקלים יכולה לא רק לחזק את הביטחון במשאבים, אלא גם לבנות גשרים בין אנשים ולחזק את היציבות האזורית. איחוד האמירויות שמחה לתרום ליוזמה שתסייע לישראל לעמוד ביעדי אנרגיה ירוקה שהציבה לעצמה בעודה משפרת את הגישה של ירדן למי שתייה נקיים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!