דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ל' בניסן תשפ"ד 08.05.24
19.1°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 21.1°אשדוד
  • 20.9°באר שבע
  • 26.6°אילת
  • 20.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

אושר סופית: מס הרכישה עבור דירה שנייה יעלה ל-8% בדצמבר

המס ייגבה מהשקל הראשון על רכישה בכל סכום, בניגוד למצב כיום בו מדרגת המס הראשונה עומדת על  1.23  מיליון ש״ח | החוק יעבור בהוראת שעה לשלוש שנים עם אפשרות לשנתיים הארכה, בניגוד לעמדת האוצר

שר השיכון זאב אלקין (מימין) ושר האוצר אביגדור ליברמן (צילום: דוברות האוצר)
שר השיכון זאב אלקין (מימין) ושר האוצר אביגדור ליברמן (צילום: דוברות האוצר)
דוד טברסקי

מליאת הכנסת אישרה סופית הבוקר (שלישי) את הצעת החוק להעלאת מס רכישה על דירה שנייה.  החוק עבר לבסוף  כהוראת שעה לשלוש שנים עם אפשרות להארכה של שנתיים בהמשך.

על פי הצעת החוק של השרים, בעבור כל דירה  שנייה שתירכש במחיר של עד 5.3 מיליון  ש״ח יעמוד שיעור המס על  8%, במקום 5% עד 7% כפי שהוא היום. המס ייגבה מהשקל הראשון על רכישה בכל סכום, וזאת בניגוד למצב כיום בו מדרגת המס הראשונה עומדת על  רכישות מסכום  1.23  מיליון ש״ח. עוד בהצעת החוק, על כל רכישת דירת מגורים שנייה מעל 5.3 מליון ש״ח יוטל מס  של  10%. 

יו"ר ועדת הכספים ח"כ אלכס קושניר הציג את ההצעה ואמר: "אנחנו מציגים לכם כאן הצעת חוק שמטרתה להעלות את מס הרכישה עבור המשקיעים מ-5% ל-8%. אנחנו טוענים, שהעלאת המס הזאת תקטין את כמות העסקאות שמבוצעות על ידי משקיעים בצורה משמעותית וכך תפנה דירות לזוגות הצעירים.

"אני חייב להגיד, שבמהלך דיוני הוועדה הצלחנו להגיע להסכמות עם חברי הכנסת מהאופוזיציה ובשבוע שבועיים הקרובים אנחנו נביא הצעת חוק של הוועדה שתעלה את מדרגות המס עבור הזוגות הצעירים שרוכשים את הדירה הראשונה וככה ניתן להם אפשרות להתקרב לדירה".

ח"כ משה גפני: "הצעת החוק הזאת היא הצעת חוק שמצטרפת לקודמותיה, שמשרד האוצר מביא אפשרויות שונות איך הוא גובה כסף מהאזרחים, מהתושבים, בעיקר ממעמד הביניים ומהשכבות החלשות, והוא עוטף את זה במעטפת של דברים שאנחנו כולנו מעוניינים בהם. הדוגמה שהגיעה עכשיו על ידי ועדת הכספים למליאת הכנסת, הוזלת מחירי הדיור.

"איך מוזילים את מחירי הדיור? גובים כסף מהאזרחים. מעלים את מס הרכישה על דירה שנייה מ-5% ל-8%. אני רוצה לספר לך, אדוני היושב-ראש, שבעבר, כשאני הייתי יושב-ראש הוועדה, העליתי את זה ל-8% בגלל הטענה הזאת שהאוצר בא ואמר, אכן זה יוזיל את מחירי הדירות. ולא היו דברים מעולם, מס הרכישה עלה ומחירי הדירות לא ירדו. המציאות הזאת שבאים ואומרים, שזה יוזיל את מחירי הדירות, לא מיני ולא מקצתי"

הליך החקיקה של שר האוצר ליברמן, שרת הפנים שקד ושר השיכון אלקין התעכב כשבועיים ביחס למועד בו קיוו השרים להעבירו, בניסיון שנכשל למנוע נהירת משקיעים, בגלל התנגדויות בוועדה.

בכנס פסגת הנדל"ן שנערך היום בתל אביב התייחסה שקד לעניין ולא הביעה דאגה: "אנחנו מעלים את המס תוך שבועיים ואנשים לא קונים דירה תוך שבועיים".

"אנחנו מתנגדים לחוק ולא מאמינים שזה יעשה משהו", אמר ח"כ יואב קיש (ליכוד), שהוביל את ההתנגדויות בוועדה. "הסיכום שלנו הוא להקל על מדרגות המס הנמוכות יותר, נשב על המספרים ונקדם חוק לעניין זה בצורה מהירה". 

"אם כנים כוונותיו, צריך האוצר להסכים שבדירה ראשונה שזוג צעיר רוכש, עד 2 מיליון ש״ח פחות או יותר, הוא יהיה פטור ממס", אמר ח"כ משה גפני (יהדות התורה), בטענה שמדובר במהלך של האוצר להגדלת הקופה. בעקבות דרישתו של גפני, הוחלט להחריג הטלת מס על דירה נוספת שנרכשה עבור יתום מכספי תרומות.

המהלך הוא חלק משורת צעדים בתכנית הדיור הלאומית, עליה הכריזו השרים בשבוע שעבר במטרה להיאבק בעליית מחירי הדירות. לדברי השרים, העלאת המס נועדה כדי להתמודד עם ביקושים עודפים של המשקיעים, שמובילים לעליית מחירים. 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!